بیش از ۱۰۰ گونه مهره‌دار کشور در "معرض خطر انقراض" قرار دارند!

معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به به‌روزرسانی فهرست گونه‌های حمایت و حفاظت‌شده و در معرض خطر انقراض کشور گفت: بر اساس فهرست منتشره بیش از ۱۰۰گونه مهره‌دار در فهرست در "معرض خطر انقراض" قرار دارند.
تصویر بیش از ۱۰۰ گونه مهره‌دار کشور در "معرض خطر انقراض" قرار دارند!

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در هفته دولت با تلاش همکاران دفاتر تخصصی به‌ویژه دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی فهرست گونه‌های مهره‌دار در معرض خطر انقراض و حمایت و حفاظت‌شده بر اساس بند "ت" ماده 3 قانون شکار و صید و مصوبه 168 شورایعالی حفاظت محیط زیست به‌روزرسانی و در روزنامه رسمی منتشر و به مراجع ذی‌ربط ابلاغ شد و از این تاریخ ملاک عمل برای مسائل قضایی و حقوق در سطح کشور خواهد بود.

وی افزود: بر اساس فهرست منتشره بیش از 100گونه در فهرست در معرض خطر انقراض قرار دارد و بیش از 160 گونه نیز در فهرست گونه‌های حمایت‌شده و حفاظت‌شده قرار گرفته‌اند. در خصوص آبزیان و سخت‌پوستان مصوبه قبلی سازمان هنوز پابرجاست و در صورت تغییر، ابلاغ و اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین در خصوص بی‌مهرگان مراتب در دست بررسی نهایی است و به‌زودی اقدام خواهد شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تعیین وضعیت حفاظتی گونه‌ها بر اساس فهرست سرخ "IUCN" توسط گروه‌های متخصص و بر اساس اطلاعات علمی به روز و معیارهای کمی همچون: میزان کاهش جمعیت، محدوده جغرافیایی پراکنش گونه و پاسخ به این سوال که آیا نتایج یک تجزیه و تحلیل کمی احتمال بالقوه انقراض در طبیعت را نشان می‌دهد، تعیین می‌شود.

لذا با توجه به اینکه این اطلاعات در خصوص تعداد محدودی از گونه‌های ایران موجود بوده و بعضاً وضعیت تهدید فعلی برخی گونه‌های حیات وحش کشور با فهرست سرخ IUCN انطباق ندارد، دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با همکاری دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش و با کسب نظر از اساتید دانشگاهی، متخصصین ستادی و استانی سازمان اقدام به به‌روزرسانی فهرست طبقه‌بندی حفاظتی مهره‌داران کشور بر اساس معیارهایی همچون عوامل تهدید، وضعیت جمعیت، پراکنش محدود و اندمیک بودن، وضعیت قاچاق و... کرده است.

این فهرست کمک شایانی به مدیریت و حفاظت گونه‌های کشور کرده و می‌توان در آینده نسبت به تدقیق آن اقدام کرد.

413262