کشف آمریکایی‌هایی که خودشان را ایرانی جا می‌زدند

محققان مرکز رصد اینترنتی استانفورد از شناسایی یک کمپین نفوذ در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که با جا زدن خودشان به‌عنوان شهروندان سایر کشورها از جمله ایران، محتواهایی را در حمایت از دولت امریکا و علیه این کشورها منتشر می‌کردند.
تصویر کشف آمریکایی‌هایی که خودشان را ایرانی جا می‌زدند

به گزارش سایت خبری پرسون، این عملیات به مدت تقریباً پنج سال و در هشت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان از جمله توئیتر، اینستاگرام، فیس‌بوک و تلگرام اجرا می‌شد.

براساس گزارش نیویورک تایمز، از ۲۱ حساب توئیتر، شش حساب اینستاگرام، پنج پروفایل فیس بوک و دو صفحه فیس بوک بین نوامبر ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۲ مخاطبان ایرانی را هدف قرار داده است.

برخی از حساب‌ها از تصاویری برای پروفایل استفاده می‌کردند که احتمالاً با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شده بودند و سعی کردند با درهم آمیختن شعر ایرانی و عکس غذاهای ایرانی بین پیام های سیاسی، خود را به عنوان افراد واقعی معرفی کنند.

در پست‌ها ادعا شده بود که دولت ایران از شهروندان خود غذا می گیرد تا به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله بدهد؛ برخی نیز رویدادهای منفی را پررنگ می‌کردند؛ رویدادهایی مانند موضوع قطع برق، که طبق گزارش‌ها باعث شد تیم شطرنج ایران در یک تورنمنت بین‌المللی آنلاین شکست بخورد.

در فیس‌بوک و اینستاگرام، ده‌ها پست درباره مقایسه زندگی زنان ایرانی با خارج از کشور منتشر شده بود. در پیام‌های دیگری از حمایت ایران از حمله روسیه به اوکراین انتقاد و ادعا شده که این موضع عواقب اقتصادی برای ایرانیان به دنبال خواهد داشت.

متا که مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ است، گفت که کشور مبدأ حساب‌ها ایالات متحده است، در حالی که توئیتر گفته کشورهای احتمالی مبدأ این حساب‌ها ایالات متحده و انگلیس هستند.

منبع: همشهری

412880