تجلیل از مارگارته فون تروتا در جوایز فیلم اروپا

جوایز فیلم اروپا با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری از مارگارته فون تروتا تجلیل می‌کند.

تصویر تجلیل از مارگارته فون تروتا در جوایز فیلم اروپا

به گزارش سایت خبری پرسون، مارگارته فون تروتا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر آلمانی در سی و پنجمین دوره جوایز فیلم اروپا با جایزه یک عمر دستاورد هنری تجلیل می‌شود.

مراسم اهدای این جوایز ۱۰ دسامبر در ریکیاویک ایسلند برگزار می‌شود و از فون تروتا به دلیل مشارکت منحصر به فرد این کارگردان در دنیای سینما قدردانی می‌شود.

فون تروتا ۸۰ ساله زاده برلین است و در دوسلدورف بزرگ شده و کار خود را با بازیگری در صحنه تئاتر و در فیلم‌های راینر ورنر فاسبیندر و فولکر شلوندورف آغاز کرده است. او در نهایت به کارگردانی مولف در سینمای اروپا بدل شد و سال ۱۹۷۸ نخستین فیلم خود را با عنوان «دومین بیداری کریستا کلاگز» کارگردانی کرد.

از دیگر آثار او می‌توان به «مارینه و یولیانه» در سال ۱۹۸۱ که برنده شیر طلای ونیز شد، «جنون محض» در سال ۱۹۸۳ که در بخش رقابتی برلیناله حضور داشت و رزا لوکزامبورگ در سال ۱۹۸۶ یاد کرد که در کن به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر زن را برای باربارا سوکووا از آن خود کرد. این فیلم جایزه افتخاری جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری را نیز از آن خود کرد.

فون تروتا سال ۱۹۸۸ با «عشق و ترس» و سال ۲۰۱۸ با «جستجوی اینگمار برگمان» به جشنواره فیلم کن بازگشت و با درام «روزن اشتراسه» در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه جام ولپی ونیز و همچنین نامزد جوایز فیلم اروپا شد.

این فیلمساز برای ساخت فیلم «هانا آرنت» پرتره‌ای آکادمیک از فیلسوف مشهور برنده ۲ جایزه فیلم آلمان شد. آخرین فیلم وی «باخمن و فریش» رابطه بین ۲ نویسنده اینگبورگ باخمن و مکس فریش را تصویر کرده است.

منبع: مهر

412510