سقف کارانه پزشکان مناطق محروم برداشته شد

وزیر بهداشت با اعلام اینکه سقف کارانه پرداختی به پزشکان در مناطق محروم، برداشته شد و کارانه سایر مناطق نیز دو برابر افزایش یافت، گفت: سهمیه بومی جداگانه‌ای در آزمون دستیاری به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص یافته است.
تصویر سقف کارانه پزشکان مناطق محروم برداشته شد

به گزارش سایت خبری پرسون، هرام عین‌اللهی در آیین بزرگداشت روز پزشک که با حضور رئیس مجلس و جمعی از مقامات کشوری و جامعه پزشکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری در مراکز بهداشتی و درمانی بخش دولتی، یکی از اهداف وزارت بهداشت است تا منفعت آن به کشور و مردم برسد.

وی با اشاره به تعامل وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های تخصصی و علمی و بوردهای تخصصی برای تدوین راهنماهای بالینی و دستورالعمل‌های درمانی گفت: سال گذشته در چنین روزهایی، 10 درصد نسخه‌ها الکترونیکی بود اما امروز، بیش از 90 درصد نسخه‌ها الکترونیکی است و با اجرای طرح دارویار، این پیشرفت‌ها بیشتر هم شده است.

افزایش 2 برابری تخت‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در موج اومیکرون

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در دوران پاندمی کرونا به‌ویژه در یک‌سال اخیر، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی بود. همزمان با شیوع سویه اومیکرون، نگرانی‌ها از افزایش گرفتاری‌های کودکان افزایش یافت که به همین سبب، تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور، دو برابر شد.

به گفته عین‌اللهی اخیراً با موافقت و مصوبه سران قوا، قرارداد خرید 1000 دستگاه آمبولانس به تایید رسیده که وزارت بهداشت در حال تامین آن است.

افزایش انتخاب رشته داوطلبان آزمون دستیاری از 10 به 100 رشته محل

وی خاطرنشان کرد: در آزمون دستیاری سال گذشته، 1000 ظرفیت، به دلیل آیین نامه‌هایی که موجب می‌شد افراد انتخاب‌های زیادی نداشته باشند، خالی مانده بود و هر داوطلب، حق 10 انتخاب رشته داشت اما از امسال هر داوطلب می‌تواند 100 رشته محل را انتخاب کند و امیدواریم که ظرفیت‌های پذیرش آزمون دستیاری، خالی نماند. سهمیه بومی جداگانه‌ای در آزمون دستیاری به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص یافته تا بومی‌ها در مقاطع تخصصی تربیت و در مناطق خودشان، ماندگار شوند.

وزیر بهداشت یادآور شد: وضعیت دستیاران، مناسب نبود که حقوق دستیاران در این یک‌سال، دو برابر افزایش یافت و بیمه تکمیلی رایگان هم برای دانشجویان پزشکی ارائه شد.

وزیر بهداشت از تقویت حوزه سلامت در مناطق محروم به عنوان یکی از اقدامات راهبردی وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: در مناطق محروم باید شرایطی ایجاد کنیم که انگیزه خدمتگزاری افزایش یابد و برای تحقق این امر، هفته گذشته در هیئت دولت سقف کارانه پرداختی به پزشکان در مناطق محروم، برداشته شد البته کارانه سایر مناطق نیز دو برابر افزایش یافت.

برخی مراکز تحقیقاتی انحصاری بود

عین‌اللهی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از پژوهشگران جوان گفت: با تلاش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، زمینه خوبی برای مراکز تحقیقاتی و حمایت از محققان و پژوهشگران فراهم شده البته برخی مراکز تحقیقاتی در بعضی دانشگاه‌های علوم پزشکی، کاملا انحصاری و مقالات، منحصر به چند نفر بود اما زمینه شکوفایی همه محققان در مراکز تحقیقاتی ایجاد شد و مراکز تحقیقاتی باید محصول محور باشند.

تا پایان سال 2000 پروژه بهداشتی در کشور تکمیل و راه‌اندازی می‌شود

وی تولید کیت تشخیص اومیکرون را یکی از افتخارات کشور دانست و افزود: در حوزه بهداشت، از 85 پروژه بهداشتی در یک‌سال اخیر، بهره برداری شده و تا پایان امسال، 2000 پروژه بهداشتی در کشور، تکمیل و راه‌اندازی می‌شود که توسعه این زیرساخت‌ها به تقویت شبکه بهداشت و درمان و اولویت پیشگیری، کمک شایانی می‌کند.

وزیر بهداشت به جلسه بررسی زیرساخت‌های بهداشتی استان تهران با استاندار و شهردار تهران اشاره کرد و گفت: در آن نشست که با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران برگزار شد، تصمیمات خوبی اتخاذ شد تا بتوانیم، زیرساخت‌های بهداشتی را در استان و کلانشهر تهران تقویت کنیم.

عین‌اللهی گفت: یکی از مشکلات ما، سامانه ملی پایش برنامه‌های سلامت بود. یکی از برنامه‌های ما، تجمیع و یکپارچگی سامانه‌ها همانند ابر سامانه تیتک است تا اطلاعات و آمار، تجمیع و زیرساخت مناسبی برای اجرای پزشکی خانواده، ایجاد شود.

وی گفت: در یک‌سال گذشته، حدود 67 هزار نفر از نیروهای وزارت بهداشت با استفاده از ظرفیت قانون ایثارگران، تبدیل وضعیت شدند.

در این مراسم، محمد رییس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: به لطف خدا جامعه پزشکی در 43 سال گذشته در مسیر رشد، ترقی و تعالی سرفراز بوده‌ و همگان اذعان دارند که در حوزه آموزش و ارائه خدمات درمانی به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی افزود: آموزش، زیربنای طب و حکیم بودن و طبیب بودن، است و انتظار داریم مسئولان و مراجع تصمیم‌گیر کشور، صاحب‌نظران و کارشناسان بهداشت و درمان را در حوزه آموزش به رسمیت شناخته و در هر تصمیمی که می‌خواهند اتخاذ کنند از این صاحب‌نظران مشورت بگیرند. در بحث‌های آموزشی نباید بر اساس احساسات و حتی نیازهای زودگذر تصمیم گرفت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رشد علم و فناوری و ارائه تکنیک‌های درمانی که مربوط به اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌ها است از ارائه خدمات و زیرساخت‌های اقتصاد سلامت، بیمه‌ها، خدمات درمانی و فضای بازار و صنعت سلامت، متفاوت است، گفت: اشتباهی که در کشور رخ می‌دهد، این است که این دو حوزه را باهم ادغام کرده و نارسایی‌های آن را بر سر جامعه پزشکی آوار می‌کنند. باید توجه کرد که رفع نواقص، راهی جز اجرای قوانین بالادستی ندارد.

وی تاکید کرد: در برخی رشته‌های پزشکی به مرز هشدار رسیده‌ایم. چند روز پیش جلسه طراحی سوالات بورد تخصصی بود و در رشته جراحی اطفال 10 تا 11 نفر از اعضای هیات بورد این رشته که از پیشکسوتان و بهترین نفرات این رشته هستند، 100 سوال را تنها برای دو نفر فارغ التحصیل امسال طراحی کردند. در برخی رشته‌های پزشکی داوطلبی وجود ندارد که نگرانی بزرگی است چراکه ممکن است در سالهای آینده در برخی رشته‌ها فارغ‌التحصیلانی برای خدمت به مردم وجود نداشته باشد.

رییس‌زاده یادآور شد: باید ارزیابی شود که چرا در رشته‌هایی که به شدت مورد نیاز جامعه و کشور است، وضع به اینجا رسیده و باید چه اقداماتی انجام دهیم تا در آینده نزدیک، نیازمند اعزام بیمار به خارج یا وارد کردن پزشک مانند دهه‌های 50 و 60 نشویم؛ این بزرگ‌ترین نگرانی ما در جامعه پزشکی است.

منبع: تسنیم

412493