گفت‌وگوی سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه

وزیر خارجه این کشور ادعا کرده که بین وجود سازمان اطلاعاتی ترکیه با همتای سوریه کانال ارتباطی وجود دارد.
تصویر گفت‌وگوی سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه

به گزارش سایت خبری پرسون، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره روابط این کشور با سوریه و احتمال دیدار رجب طیب اردوغان و بشار اسد اظهارنظر کرد.

این دیپلمات ارشد آنکارا البته «شایعات» درباره احتمال دیدار بین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در حاشیه نشست آتی سازمان همکاری شانگهای را رد کرد.

قرار است نشست سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتامبر (۲۴ و ۲۵ شهریور ماه) به میزبانی ازبکستان برگزار شود.

وزیر خارجه ترکیه که کشورش در سوریه حضور نظامی اشغالگرانه دارد و طی سال‌های گذشته از گروه‌های مسلح غیرقانونی حمایت کرده است، در اظهارات امروز خود برای دولت قانونی سوریه درباره تحولات داخلی این کشور نسخه پیچی کرد.

مولود چاووش اوغلو مدعی شد که برای حصول به صلح پایدار در سوریه باید اقداماتی انجام شود و رژیم اسد نباید مخالفان را تروریست ببیند. وی البته اعلام کرد که آنکارا پیش شرطی برای گفت‌و‌گو با دمشق ندارد.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی مطرح شده که او چندی قبل ادعا کرد که در نشست جنبش عغیرمتعهدها «دیدار کوتاهی» با همتای سوری خود داشت.

از سوی دیگر در روزهای اخیر بارها گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره سفر احتمالی برخی مقامات ترکیه‌ای به پایتخت سوریه منتشر شده است.

«دوغو پرینچک» رهبر حزب «وطن» ترکیه در همین باره گفته بود، دولتمردان و شخصیت‌های مهمی از ترکیه او را در سفر به دمشق همراهی خواهند کرد.

سران حزب وطن ترکیه گفته‌اند طی یک یا دو هفته آینده سفری به دمشق خواهند داشت و با رئیس‌جمهور سوریه دیدار خواهند کرد.

منبع: فارس

412316