خرید تضمینی ‌۳ تا ۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه / دارو تأمین می شود

سه میلیون تا پنج میلیون قطعه جوجه از مرغداران به صورت تضمینی خریداری شده است.
تصویر خرید تضمینی ‌۳ تا ۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه / دارو تأمین می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، سید مرتضی اعلمی در نشست خبری با بیان اینکه یکی از اهداف ما تامین امنیت غذایی جامعه هدف به همراه کیفیت، سلامت و قیمت مناسب است، گفت: سازمان اتکا بیش از ۱۱۰۰ فروشگاه در سراسر کشور دارد که تولید سلامت محور را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین این سازمان در تلاش است تا قیمت گذاری محصولات به صورت متمرکز و با توجه به قیمت تمام شده و رقابت پذیر با سایر بخش های دیگر باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مد نظر این سازمان کنترل و نظارت دائمی بر فروشگاه های مربوطه، نظارت بر قیمت ها و قیمت گذاری و توجه به تخفیف های ویژه و فصلی است.

رئیس هیئت مدیره سازمان اتکا همچنین به فعالیت‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: تخفیف‌های ویژه‌ای برای نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است.برای وابستگان نیروهای مسلح این تخفیف ها به ۲۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و سقف تخفیف ها برای شاغلین نیز از ۷۵ هزار تومان به ۱۲۵ هزار تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: برای فرزندان بازنشستگان و شاغلین نیروی مسلح که در تامین جهیزیه دغدغه دارند طرحی در نظر گرفته شد و انواع لوازم مورد نیاز آنها با اقساط ۶۰ ماهه و کارمزد ۴ درصد ارائه می شود. سقف وام لوازم خانگی نیز از ۲۵ میلیون تومان با کارمزد ۱۸ درصد ۳۶ ماهه به مبلغ ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

اعلمی همچنین به شارژ یارانه های نقدی نیروهای مسلح نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال در یارانه‌های نقدی نیروهای مسلح افزایش دوبرابری داشتیم و مبالغ نیز به صورت منظم پرداخت می‌شود. متوسط یارانه که در سال گذشته به هر کارت ۹۴۸ هزار تومان پرداخت می شد که این رقم با آزادسازی قیمتها افزایش یافت و با حمایت وزیر دفاع در حال حاضر به هر کارت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تخصیص می یابد.

وی تصریح کرد: سازمان اتکا در سراسر کشور و در مناطق کم‌برخوردار حضور فعالی دارد و فروشگاه‌های ما در این مناطق اقلام مورد نیاز را با کیفیت و قیمت مناسب توزیع می کنند. در برخی استان‌ها نیز فارم های پرورش مرغ اجدادی، مادر و گوشتی را توسعه دادیم و در صنایع شیلات این اقدامات انجام شده است.

اعلمی در ادامه گفت: با آزادسازی قیمت ها در بحث تامین نهاده های واحدهای مرغداری دوره گذاری داشتیم، زیرا تولیدکنندگان جوجه یکروزه به دلیل کمبود سرمایه در گردش در تامین نهاده مورد نیاز خود مشکلات بسیاری داشتند. در جهت رفع مشکلات این بخش اعلام آمادگی کردیم و با قراردادهای خود با مرغداری‌ها، نهاده های مورد نیاز آن ها را تامین کردیم. همچنین واکسن و دارو نیز برای آنها تهیه و محصولات نهایی آنها را جذب کردیم.البته خرید تضمینی را نیز در دستور کار خود قرار دادیم و با تعاملات خوبی که با وزارت جهاد کشاورزی داریم از سه میلیون تا پنج میلیون قطعه جوجه از مرغداران به صورت تضمینی خریداری شده است که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص حضور سازمان اتکا در بورس نیز گفت: دارای‌ های سازمان اتکا دارایی‌های بین نسلی و متعلق به نیروهای مسلح در سراسر کشور است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه این سازمان در تولید روغن، قند و شکر، برنج، محصولات دامی و شیلاتی اقداماتی انجام داده است گفت:در بحث دامپروری اصلاح نژاد و به نژادی دام سبک و انتقال ژن چندقلوزایی انجام داده‌ایم. همچنین توانستیم تولیدات دام سنگین را از ۲۰۰۰ راس به ۶۰ هزار راس و دام‌سبک را از ۲۰ هزار به ۲۰۰ هزار راس برسانیم. تولید شکر را از ۱۵۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن و روغن را از ۱۰۰ تن به ۵۰۰ تن در روز رساندیم.

وی اضافه کرد: احداث سایت پرورش ماهی از دیگر اقدامات این سازمان است. سال گذشته هزار تن محصولات شیلاتی تولید کردیم و برنامه امسال نیز ۱۰ هزار تن است. در صنایع کنسرو سازی هم افزایش تولید داشتیم و از تولید ۵ میلیون قوطی رب به ۲۰ میلیون قوطی رسیده ایم.

اعلمی در ادامه گفت: تولید بذور هیبریدی محصولات استراتژیک و نهال‌های سالم و عاری از ویروس از دیگر اقدامات این سازمان است. همچنین در بذر پنبه نیز توانایی تولید ۵۰ درصد از نیاز کشور را داریم.

وی در خصوص درج قیمت تولید بر روی کالاهای اساسی نیز گفت: بیش از ۴۰ سال است که روی کالاهای اساسی قیمت مصرف کننده داریم. طرح درج قیمت تولید تداعی‌کننده گرانفروشی در اذهان مردم بود زیرا تصور می کردند قیمت درج شده برای مصرف کننده است و گرانفروشی رخ داده است. در سازمان حمایت این موارد را مطرح کردیم و آنها نیز پیگیری‌های لازم را انجام دادند و اصلاح نیز صورت گرفت. در حال حاضر بر روی محصولات هم قیمت تولیدکننده درج می شود و هم قیمت مصرف کننده.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتکا در زمینه تولید برنج نیز ورود کرده است یا خیر؟ گفت: نیاز کشور به برنج در سال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. نیمی از برنج مورد نیاز کشور تولید و بخشی نیز وارد می‌شود. با توجه به خشکسالی های اخیر شاهد افزایش قیمت برنج در دوره‌های گذشته بودیم. با اقدامات انجام شده و با همکاری وزارت جهاد و سازمان اتکا کشت قراردادی را در دستور کار این سازمان دادیم.

وی در پایان گفت: با احداث زیرساخت‌های مربوطه در کشت برنج، محصولاتی را تولید کردیم و در حال برداشت هستیم. میزان تولید برنج نیز ۲۰۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده است.

منبع: ایسنا

412210