قالیباف:

اولویت امروز کشور معیشت مردم است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه (31 مرداد) در سومین روز اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور گفت: امروز فرصت مناسبی برای خدا قوت گفتن به یکایک فعالان آموزش و پرورش است که با جمعی از نمایندگان مجلس در این جمع گرم و صمیمی هستیم.

تصویر اولویت امروز کشور معیشت مردم است

به گزارش سایت خبری پرسون، .محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه جمع آموزش و پرورش جمعی فرهیخته است عنوان کرد: ایمان دارم و بر این باورم که راه تحول و قوی شدن ایران، فقط و فقط در دستان فعالان آموزش و پرورش است.

قالیباف افزود: آموزش عالی هم جزئی از نهاد آموزش و پرورش است لذا وقتی که هنوز در اولویت ما قرار نگرفته و وقتی سرمایه گذاری می‌کنیم و امکانات مادی را به میدان می‌آوریم به جای اینکه این ظرفیت‌ها را متمرکز به صندوق‌های سرمایه‌های انسانی مولد قرار دهیم همه این سرمایه‌ها را در چاه ویل نظام بروکراسی می‌ریزیم و کمترین خروجی، کارایی و کارآمدی را از آن می‌گیریم.

وی تصریح کرد: در همین سالن در نشست نمایندگان مجلس و دولت در افطاری ماه مبارک رمضان در چند دقیقه صحبتی که در آن مراسم داشتم این تحول که چنین اصلاحی انجام دهیم نیازمند به تصمیم جهادی است در حقیقت «جهاد تصمیم» است که این کار را انجام می‌دهد و شجاعانه باید بایستیم و این تصمیم را بگیریم و گرنه در همین گردابی که قرار گرفتیم خواهیم ماند.

قالیباف تصریح کرد: امروز همه قبول داریم که معیشت مردم اولویت اول کشور ماست و حتما باید به آن توجه کنیم و همه جا هم سخن از معیشت به میان میاوریم و در حال تلاشیم تا حوزه معیشت را سروسامان دهیم ولی حواسمان باشد؛ اولویت امروز معیشت است ولی ضرورت امروز و اولویت فردا تربیت است و باور کنیم که نباید در معامله‌ای سراسر باخت قرار نگیریم که تربیت بدهیم و معیشت بگیریم.

رئیس مجلس گفت: این سرمایه‌های عظیم انسانی را از دست می‌دهیم و دیگر هیچگاه قابل جبران نخواهد بود نسل‌ها را از دست می‌دهیم. حضرت امام(ره) در بحث مربوط به آموزش و پرورش دقیقا با همان بحثی که من اسمش را گذاشتم نهاد آموزش و پرورش اولین جای بحث تربیت و آموزش را خانواده می‌دانند و دوم مدرسه. درباره نقش آموزش و پرورش در تحول تئوری‌پردازی نمی‌کنم؛ بلکه آن را با استفاده از تجربه و باور میدانی، با نگاه از پایین‌ترین سطوح به موضوعات و تجربه بالاترین سطوح راهبردی در طول چند دهه می‌گویم و همچنین با نگاهی منطقی و ترکیبی از حکمت نظری و حکمت عملی به موضوع می‌پردازم.

وی افزود: دوستان و عزیزانی که در دوره خدمت بنده در شهرداری تهران بودند خاطرشان هست که همیشه می‌گفتم چهار تا میم است که ما مدیران هرجا هستیم باید به آن توجه کنیم: منزل (همان خانواده)، مدرسه، مسجد و محله و سه چهار سالی است که میم پنجم را هم به آن اضافه کردم که میم مجازی (فضای مجازی) و این پنج تا هستند که وقتی در سطح عملیاتی وارد میدان می‌شویم در یک زنجیره دقیق باهم کار کنند که موثر و کارآمد باشند.

قالیباف ادامه داد: اگر می‌خواهیم این کار را انجام دهیم ناگزیریم و باید یک نگاه سیستمیِ عمومیِ باز و یک نوع مدیریت نسل سوم داشته باشیم که سرمایه های مادی که به زحمت پیدا می‌کنیم به چاه ویل سیستم بروکراسی نریزیم و در نهایت نتوانیم خروجیِ لازم را ازش بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وقتی حرف از استقلال می‌زنیم باید مولفه‌های خاصی در کشور داشته باشیم. کشوری می‌تواند بگوید مستقل است که بتواند مولد و تولیدکننده باشد؛ کشور برای مستقل بودن باید تولیدکننده قدرت، ثروت و معرف باشد.

منبع: فارس

411938