روایت میرطاهر مظلومی از واقعه عاشورا

گفت و گوی میرطاهر مظلومی را که میهمان اولین قسمت از فصل چهارم برنامه‌ی «نشان ارادت» بود بخوانید.
تصویر روایت میرطاهر مظلومی از واقعه عاشورا

به گزارش سایت خبری پرسون، میرطاهر مظلومی میهمان اولین قسمت از فصل چهارم برنامه‌ی «نشان ارادت» به کارگردانی محمدعلی بای و تهیه‌کنندگی پویان هدایتی بود. این برنامه هر روز ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه‌ی دو پخش می‌شود و میزبان چهره‌هایی است که با امام حسین (ع) خالصانه صحبت می‌کنند. مظلومی در برنامه «نشان ارادت» اولین مواجهه‌ی خود با امام حسین (ع) را در اردبیل دانست که جنس عزاداری در آن محیط برایش زیبا بود. او همچنین از علاقه‌ی خود به حضور در سپاه امام حسین‌ (ع) سخن گفت که دوست داشت در کنار عباس‌بن علی (ع) باشد.

میرطاهر مظلومی در ابتدای برنامه «نشان ارادت» در پاسخ به این سوال که اولین مواجهه‌اش با امام حسین (ع) چگونه بوده است، گفت: «اولین مواجهه‌ای که درکش را هم داشته باشم در شهر ما اردبیل بود. جنس عزاداری آنجا و کل آذربایجان، برایم زیبا بود و همین که می‌دیدم شهر یک‌پارچه سیاه‌پوش است و همه عزادار امام حسین (ع) هستند، زیبا بود. بعد هم زمانی که پای صحبت بزرگان می‌نشستم که چه چیزهایی دیده‌اند. پدربزرگ‌ام یک حدیث از امام رضا (ع) تعریف می‌کرد که ابن شبیب، هر وقت هر جا به هر دلیلی، مصیبتی را می‌بینی برای حسین (ع) گریه کن چون او را سر بریدند.

چون تراژدی عظیم است. مثلا غدیر خم و چنین واقعه‌هایی، نشان هستند و مثل یک فانوس دریایی هستند که مسیر را نشان می‌دهند. شفاعت حسین یا آن جمله‌ای که می‌گوید به جان مادرم می‌بخشمت، این خودش نشان‌دهنده‌ی گذشت و صبر است. اگر ما به این فلسفه پی ببریم، خیلی عمیق‌تر این واقعه را درک می‌کنیم.»

بازیگر سریال «عمارت فرنگی» در ادامه‌ برنامه درباره‌ کتابی از یاران امام حسین (ع) که اخیرا خوانده است، گفت: «کتابی به اسم «سرهای سرافراز» را خوانده‌ام که ۷۲ نفر آنالیز شده‌اند که چه کسانی بوده‌اند و از کجا آمده بودند و چند ساله بودند. اگر این واقعه را در یک کشور اروپایی تعریف کنید و بگویید ۷۲ نفر در مقابل ۳۰ هزار نفر، همین جا تراژدی اتفاق میفتد. ناجوانمردی همین‌جا شکل گرفته است. از عباس‌بن علی (ع) بگویید، ببینید آیا عاشقانه‌ای رو دست او می‌آید؟ مثلا رومئو و ژولیت، آناکارنینا و دیگر ملودرام‌ها، هیچ‌کدام نمی‌توانند به این اندازه باشند.»

بازیگر سریال «عبور از پاییز» همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در واقعه‌ی عاشورا در سپاه امام حسین‌ (ع) حضور داشت، به چه کسی کمک می‌کرد، گفت: «من خیلی دوست داشتم زمانی که عباس‌بن علی (ع) به عَلقَمه می‌زند من هم در کنارش حضور داشتم، چون او تنها رفت. آن عبور برای من شکوه غریبی دارد. البته لحظه به لحظه‌ی واقعه، مثلا خطابه‌ای که حضرت زینب (ع) کردند.»

مظلومی درمورد اینکه تا به حال برای امام حسین (ع) چه کاری انجام داده است، گفت: «ممکن است خیلی از کارها را انجام داده باشم، که هیچ‌کدام گفتنی نیستند. اصلا آیا قبول است یا نه؟ مثلا ما نماز می‌خوانیم، قبول است یا نه؟ این کارها مراتب دارند، یک عده خیلی کارهای بزرگی انجام داده‌اند اما کارهایی که ما انجام داده‌ایم در مقابل آن‌ها گفتن‌اش صحیح نیست.»

بازیگر فیلم «مصادره» درباره‌ی اینکه آیا تشکر امام حسین (ع) از خودش را شنیده است یا نه، گفت: «بله شنیده‌ام. از امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) شنیده‌ام. و همچنین از امام رضا (ع) هم شنیده‌ام. همین که نورش به وجود آدم می‌آید و حال آدم خوش می‌شود یعنی درست است.»

بازیگر فیلم «دینامیت» در ادمه‌ی برنامه درمورد اینکه اگر امام حسین (ع) یک روز به دیدن‌اش بیاید، گفت: «نمی‌توانم ببینم‌شان. چون آدم خیلی باید خالص باشد تا با ائمه رو‌به‌رو شود. به نظرم دیدن‌شان هم ظرفیت می‌خواهد.»

مظلومی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر امام حسین (ع) پشت‌سر او ایستاده باشد و دست‌شان را روی شانه‌اش بگذارد و بگوید شما حال مردم را خیلی خوب کردید، من از شما راضی‌ام، چه حالی می‌شوید، توضیح داد: «گاهی ادبیات کم می‌آورد. ادبیات نمی‌تواند مترجم هر احساسی باشد. خیلی جاها آن قدرت را ندارد.»

این هنرمند در انتهای برنامه گفت: «از سیدالشهدا و از عباس‌بن علی (ع) و شیعیان و همچنین مردم درخواست دارم که محبت‌شان نسبت به یکدیگر بیشتر باشد. امیدوارم که ما مسیر نور را همیشه در این تکاپوی روزگار پیدا کنیم.»

منبع: فارس

411788