سد خرمرود تویسرکان ۵۶ درصد پیشرفت دارد

مدیر عامل شرکت آب ‌منطقه‌ای استان همدان گفت: سد خرمرود تویسرکان با ۵۶ درصد پیشرفت در حال اجراست.
تصویر سد خرمرود تویسرکان ۵۶ درصد پیشرفت دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد ضروری درگفتگویی بیان کرد: روند ساخت سد مخزنی خرمرود در شهرستان تویسرکان با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان و با ۵۶ درصد پیشرفت در دست اجرا است.

وی مطرح کرد: این سد برای نخستین بار با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی ساخته می‌شود و عملیات ساخت آن با اعتبار اولیه یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال و سود مشارکت یک هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: هم اکنون بخش های کالورت،فرازبند و جاده جایگزین با ۱۰۰درصد پیشرفت به اتمام رسیده است و سایر بخش های پروژه با سرعت در حال اجراست.

ضروری تصریح کرد :حجم مخزن این سد هشت میلیون و ۲۷۰ هزار متر مکعب است که هشت میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن مفید است و علاوه بر تامین آب شرب ۴۰ روستا، در بخش کشاورزی و صنعت بسیار کارآمد محسوب می‌شود.

وی افزود: این سد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب قابل تنظیم در سال تامین می‌کند که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن در بخش شرب و صنعت، پنج میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و یک میلیون و ۴۰ هزار متر مکعب در بخش محیط زیست اختصاص می‌یابد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه این سد ۷۱۰ متر طول تاج دارد وارتفاع از پی این سد ۵۴ متر و ارتفاع از کف آن ۴۶ متر است خاطرنشان کرد : نوع سر ریز سد آزاد با دهانه اوجی شکل و ۱۹۶ متر مکعب بر ثانیه ظرفیت سرریز دارد، و عرض از کف سد ۲۵۷ متر و عرض تاج آن ۹ متر است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان یادآورشد: سد مخزنی خرم رود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد که سطح دریاچه آن ۶۳.۵ هکتار است.

وی ادامه داد: میانگین آورد سالیانه رودخانه خرمرود حدود ۱۹ میلیون مترمکعب میباشد که در سالهای مختلف و با توجه بارندگی سالیانه متغیر است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان درپایان با اشاره به اینکه سد خرمرود از بزرگترین پروژه‌های ملی عمرانی کشور و استان همدان است بیان کرد: در حال حاضر افزون بر ۱۷۰ نفر در این پروژه مشغول به کار بوده و ‌ماشین‌آلات سنگین متعددی در ساخت این سد در حال فعالیت هستند و می‌توان گفت این پروژه در ایجاد اشتغال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

411724