روسیه کی‌یف را به مسموم کردن سربازانش متهم می‌کند

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اوکراین را متهم کرد برخی از سربازانش را در اواخر ماه ژوئیه (اوائل مرداد) در منطقه جنوب شرقی زاپوریژیا در اوکراین مسموم کرده است.
تصویر روسیه کی‌یف را به مسموم کردن سربازانش متهم می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز یک مشاور وزارت کشور اوکراین در پاسخ گفت این مسمومیت ادعایی ممکن است به علت خوردن گوشت کنسروشده تاریخ‌گذشته بوسیله نیروهای روسی ایجاد شده باشد.

وزارت دفاع روسیه گفت شماری از سربازان روسی با نشانه‌های مسمومیت شدید در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) به یک بیمارستان نظامی برده شدند. به گفته این وزارت آزمایش‌ها مسمومیت آنها وجود یک ماده سمی، سم بوتولینوم نوع B را در بدن آنها نشان داد.

این وزارت در بیانیه‌اش گفت‌: «درباره واقعیت تروریسم شیمیایی که دستور آن را رژیم زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) صادر کرده است، روسیه در حال آماده کردن شواهد با نتایج همه آنالیزها است.»

این بیانیه نمی‌گوید چه تعداد از سربازان دچار مسمومیت شده‌اند یا حال آنها در حال حاضر چقدر است. همچنین این بیانیه صحبتی از «شواهد پشتیبان» نمی‌کند.

سم بوتولینوم نوع B یک سم عصبی است که هنگامی که همراه با فراورده‌های غذایی قبلا آلوده‌شده خورذده شود، باعث بیماری بوتولیسم می‌شود، در عین حال این سم دارای کاربردهای پزشکی هم هست.

وزارت دفاع اوکراین هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است، اما آنتون گراچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین اپلیکیشن تلگرام درباره اتهام روس‌ها اظهار نظر کرد.

او گفت:‌« وزارت دفاع روسی مشخص نکرده است که آیا این مسمومیت می‌تواند به علت کنسرو گوشت تاریخ گذشته باشد که اغلب سم بوتولینوم در آن یافت می‌شود.تاخیر توزیع جیره غذایی یک شکایت گسترده نیروهای اشغالگر از روزهای ابتدایی حمله به اوکراین بوده است.»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در حال انجام تحقیقات بیشتر درباره این حادثه بوده است که در آن ولودیمیر سالدو، سرپرست منصوب‌شده بوسیله در منطقه خرسون اشغال‌شده اوکراین، هم بیمار شد.

سالدو که شهردار سابق شهر خرسون بود که هنگام اشغال منطقه خرسون بوسیله نیروهای روسیه در اوائل ماه مارس به عنوان رئیس این منطقه انتخاب شد،‌در اوائل ماه اوت (اوائل مرداد) بیمار شد.

411631