آغاز عرضه خودرو در بورس کالا

متعدد مالیاتی، تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیر رسمی ارز، کسری ۲۰ هزار میلیاردی بودجه ۴ ماهه و آغاز عرضه خودرو در بورس کالا از مهمترین اخبار اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.
تصویر آغاز عرضه خودرو در بورس کالا

به گزارش سایت خبری پرسون، اخبار متعدد مالیاتی، تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیر رسمی ارز، کسری ۲۰ هزار میلیاردی بودجه ۴ ماهه و آغاز عرضه خودرو در بورس کالا از مهمترین اخبار اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.

بازگشت مالیات ارزش افزوده یک ماهه به صادرکنندگان

معاون درآمد سازمان امور مالیاتی دستور داد تا مالیات و عوارض ارزش افزوده صادرکنندگان ظرف یک ماه از تاریخ درخواست صادرکنندگان، به آنها مسترد شود.

بازگشت ۶.۵ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی به استان‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر استانی کرمان اعلام کرد که موفق شدیم وعده بازگشت مالیات و عوارض ارزش افزوده شرکت‌ها به خود استان‌ها (از مرکز) را اجرا کنیم. منابع ۳۵۰۰ شرکت با بیش از ۶.۵ هزار میلیارد تومان به مردم و شهرداری‌های همان استان باز می‌گردد.

در این رابطه محمد جهانی کیا مدیرکل امور مؤدیان سازمان امور مالیاتی گفت: در راستای اجرای جزو ۲ بند د تبصره ۶ قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، مالیات و عوارض پرداختی شرکت‌ها باید به محل فعالیت اصلی و تولیدی آنها برگردد.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی مکلف شده تا پرونده‌های مالیاتی این شرکت‌ها را به ادارات کل محل فعالیت ارجاع دهد. لذا ادارت کل امور مالیاتی استان‌ها مکلف شده‌اند تا اگر شرکتی پرونده آنها در استان محل فعالیت وجود نداشت شناسایی و به اداره کل مبدا درخواست انتقال پرونده آن شرکت را ارائه دهد.

جهانی کیا ادامه داد: اداره کل مالیاتی مبدا در صورت تشخیص به انتقال پرونده این مودی مالیاتی، با انتقال آن به اداره کل مالیاتی استان جدید موافقت خواهد کرد.

تمام درگاه‌های پرداختی مبنای محاسبه مالیات شد

تمام وجوه واریزی به حساب‌های بانکی تجاری از تمام طرق از جمله درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، دستگاه‌های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا به عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیاتی است.

بخشودگی جرایم مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و تکریم مودیان مالیاتی، بخشودگی جرایم مالیات و عوارض هر سال / دوره برای مودیانی که تا تاریخ ۱۴۰۱/۶/۱۰ نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی سال یا دوره مربوطه اقدام کنند، در خصوص اشخاص حقیقی تا سقف دو میلیارد ریال و در مورد اشخاص حقوقی تا سقف سه میلیارد ریال بدون پیش شرط به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می‌شود.

۳۰۰ نفر مالیات خانه لوکس خود را پرداخت کردند

معاون فناوری‌ها ی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پس از ارسال پیامک اطلاع رسانی برای مشمولان مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت، تا کنون حدود ۲۸۰۰ مودی به درگاه سازمان مراجعه کرده‌اند.

خدامرادی تصریح کرد: تاکنون ۳۰۰ مودی مشمول مالیات مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام نموده و همچنین از مجموع ۲۸۰۰ مودی که در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده‌اند، تعداد ۹۲۱ نفر نسبت به مالیات تعیین شده یا مشمولیت این مالیات اعتراض نموده‌اند که اعتراضات آنها در دست پیگیری است.

رشد ۶۹ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی در چهارماهه اول سال جاری

رئیس کل امور مالیاتی کشور از رشد ۶۹ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی در چهارماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این رشد ناشی از شناسایی مودیان جدید و مقابله با فرار مالیاتی بوده است.

وی با بیان اینکه این رشد درآمدهای مالیاتی در چهارماهه اول سال‌جاری عمدتاً ناشی از شناسایی مودیان جدید و مقابله با فرار مالیاتی بوده است گفت: رویکرد نظام مالیاتی در راستای عدالت مالیاتی ضمن حمایت از واحدهای تولیدی، شناسایی مودیانی هست که تا کنون مالیات پرداخت نمی‌کردند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به مباحث مطرح شده همکاران در مورد سیستم اریس گفت: سیستم اریس در حال تقویت است و اریس یکی از مهمترین ابزارهای سازمان امور مالیاتی است و وجود برخی مشکل‌ها، نه در سیستم اریس که در طراحی‌ها می‌باشد، که با تلاش مستمر همکاران در دست اصلاح و ارتقا می‌باشد.

تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیر رسمی ارز

وزیر اقتصاد از تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیر رسمی ارز از کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد. به گفته خاندوزی، سه عامل قاچاق ورودی، قاچاق خروجی و خروج سرمایه از کشور در شکل خرید ملک و امثالهم از مهمترین عوامل خروج غیررسمی ارز از کشور محسوب می‌شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: کسری حساب سرمایه کشور نیز از منفی ۶ به منفی ۷.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت. این وضعیت بر اساس سیاست‌های ارزی کشور مطلوب نیست و باید تجارت غیررسمی ارز در کشور به سمت تجارت رسمی هدایت شود که همان صادرات و واردات است.

کسری ۲۰ هزار میلیاردی بودجه ۴ ماهه

مهدی رعنایی، مدیرکل دف تر مطالعات بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی به تشریح آخرین وضعیت تحقق درآمدهای دولت در چهار ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: درآمدهای نفتی دولت در چهار ماهه نخست امسال حدود ۴۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده و به رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده اما علی رغم این افزایش درآمد، نسبت به سهم ۴ ماهه از رقم مصوب در بودجه ۱۴۰۱ به طور کامل محقق نشده است.

رعنایی از تحقق ۹۴ درصدی درآمدهای مربوط به اوراق مالی و تحقق ۷۹ درصدی درآمدهای حاصل از سود وصولی سهام شرکت‌های دولتی در ۴ ماه نخست امسال خبر داد و افزود: درآمد مصوب اوراق مالی در بودجه سال جاری ۱۰۳ همت بوده که ۳۳ همت تاکنون محقق شده است که از میزان فروش نقدی اوراق مالی در دوره مذکور (حدود ۲۳ همت) معادل ۲۷ درصد توسط بانک‌ها و ۷۳ درصد توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر ذینفعان بازار سرمایه خریداری شده است.

وی تأکید کرد: همچنان که اشاره شد به لحاظ آماری بودجه چهار ماهه (با توجه به عدم تخصیص کامل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) با ۲۰ همت کسری محقق شده روبرو بوده است و با لحاظ هزینه‌های اجتناب ناپذیر این کسری در ماه‌های بعد هم اتفاق می‌افتد و منطقی است که دولت در مصارف بودجه مواظبت‌هایی داشته باشد.

«عرضه خودرو در بورس» آغاز شد / افتتاح تالار بورس املاک، به زودی

وزیر اقتصاد در آئین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد: علی رغم اینکه بورس کالا را به عنوان یکی از بسترهای رکنی و نه تشریفاتی و تزئینی نظام تجارت و توزیع باور داریم، اما به این قائلم که این بورس کالا نیازمند عناصر نهادی مکملی است که بتوانیم بخشی از تصمیم‌های دستوری یک سویه مقامات رسمی وزارتی کشور را در قالب تنظیم گری‌های سازگار با بازار در کنار ساز و کار بورس کالا در نظر بگیریم.

خاندوزی گفت: از این جهت بورس کالا به نسبت سال‌های گذشته مسیر رشد را طی می‌کند؛ به طوری که در حال حاضر محصول‌هایی همچون سنگ آهن، شیشه، سیمان و زعفران در بورس کالا معامله می‌شود و این بورس کالا منطق شفافیت ساز خود را تعمیم می‌دهد و در جریانات مقاوم کننده داخلی غلبه می‌کند.

وی اظهار کرد: صنعت خودرو جزو صنایعی است که متأسفانه در دهه ۹۰ در مورد آن اهمال جدی صورت گرفت و خروجی‌های این صنعت هم از جهت شاخص‌های صنعت و هم از جهت رضایت اجتماعی وضعیت نامناسبی داشته که با ورود خودرو به بورس کالا یکی از این قفل‌ها تا حدی شکسته شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم این منطق کمک کند زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز ایرانی در سال‌های پیش رو کمتر شود و خطاهای سیاست گذاری نیز تکرار نشود.

وی در پایان از راه اندازی تالار املاک و مستغلات در ماه‌های آینده خبر داد تا زمینه را برای نوع دیگری از تعاملات اقتصادی ایجاد کند.

411359