ماجرای وجود کاردانی‌ علوم پزشکی در دفترچه انتخاب رشته ریاضی و انسانی چه بود؟

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون فقط در مقطع کاردانی آن هم در مناطق محروم و با توجه به ردیف‌های استخدامی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان بومی پذیرش شده اند.

تصویر ماجرای وجود کاردانی‌ علوم پزشکی در دفترچه انتخاب رشته ریاضی و انسانی چه بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، وقتی دفترچه های انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ منتشر شد، برای اولین بار برای چند رشته کاردانی وزارت بهداشت با پذیرش به صورت شرایط خاص و به شیوه صرفاً براساس سوابق تحصیلی در سه دفترچه ریاضی و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی شرایط پذیرش دانشجو اعلام شد.

رشته های با پذیرش سوابق تحصیلی دارای تعهد خدمت سه برابر طول تحصیل است

در این بخش از دفترچه آمده بود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز به ویژه در مناطق محروم از سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ براساس ماده ۵ قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی در مقاطع کاردانی رشته های علوم پزشکی ذیل، برای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و مجتمع های آموزش عالی سلامت دارای مجوز برگزاری دوره از شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، براساس سوابق تحصیلی، نسبت به پذیرش داوطلب بومی و انجام مصاحبه اقدام کرده است.

بر اساس این مصوبه شرکت مجدد پذیرفته شدگان سنوات قبل که در کد رشته محل های دارای تعهد خدمت پذیرفته شده اند، مجاز نخواهد بود و ادامه تحصیل دانش آموختگان این رشته ها، مشروط به اتمام دوره تعهد خدمتی آنها است.»

پذیرش دانشجو صرفا از طریق سوابق تحصیلی خواست وزارت بهداشت نیست

با این وجود دکتر جلیل کوهپایه زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی با اعلام مخالفت وزارت بهداشت در زمینه درج این رشته ها در گروه های علوم ریاضی و علوم انسانی گفت: پذیرش دانشجو صرفا از طریق سوابق تحصیلی خواست وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت تنها تابع قانون شورای سنجش و پذیرش دانشجو است.

وی درباره پذیرش کاردانی در رشته های مرتبط با علوم پزشکی از طریق صرفا سوابق تحصیلی گفت: وزارت بهداشت تابع قانون شورای سنجش و پذیرش کشور است و پذیرش در دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفا با سوابق تحصیلی را عادلانه نمی دانیم اما چون در قوانین شورای سنجش و پذیرش کشور برای تمام رشته های کاردانی گروه های پزشکی و غیر پزشکی از سالها قبل پذیرش با سوابق تحصیلی وجود داشته لذا این امر صورت گرفته و ارتباطی با تصمیمات وزارت بهداشت در دولت سیزدهم ندارد.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد که گر چه طی مذاکرات و مکاتبات قانونی در حال تغییر عادلانه این قانون هستیم اما در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون فقط در مقطع کاردانی آن هم در مناطق محروم و با توجه به ردیف‌های استخدامی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان بومی پذیرش شده اند.

کوهپایه زاده ادامه داد: این شبهه به وجود آمده است که وزارت بهداشت از دیپلم‌های نامرتبط دانشجو جذب می‌کند باید توجه داشت که این قانون را وزارت بهداشت تعیین نکرده و مصوبه شورای سنجش و آموزش کشور است و تنها مختص به رشته‌های علوم پزشکی نبوده و پذیرش با سوابق تحصیلی بدون ارتباط مناسب با دیپلم رشته های دیگر هم وجود دارد و فرد می‌تواند کاردانی کامپیوتر را با مدرک علوم انسانی انتخاب کند و پذیرش از علوم انسانی در کاردانی مامایی مطابق قانون سنجش و پذیرش سازمان سنجش ممکن است.

اما این رشته ها که می توان با سوابق تحصیلی در آنها پذیرفته شد شامل چه رشته هایی است. نکته ای که وجود دارد این است دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرده است: البته ضریبی برای مدرک دیپلم درنظر گرفته شده که این ضریب باعث می‌شود که شانس پذیرش با دیپلم نامرتبط بسیار کاهش پیدا کند و در موارد بسیار نادر این اتفاق می‌افتد که پذیرش از رشته‌های نامرتبط در رشته‌های علوم پزشکی صورت گیرد زیرا متقاضی از افراد دارای دیپلم تجربی بسیار زیاد است.

جدول کاردانی ها با پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی به تفکیک دفترچه های انتخاب رشته گروه ریاضی، گروه علوم انسانی، گروه علوم تجربی در زیر براساس رشته ها و دیپلم و دفترچه مشخص شده است.

منبع: مهر

411118