مقاومت وزارت بهداشت در برابر افزایش ظرفیت تخصص

نماینده مجلس گفت: کمبود ظرفیت های پزشک تخصصی در کشور باعث خواهد شد که در آینده نظام سلامت کشور با مشکل جدی روبرو شود و اگر در وضعیت فعلی، فکری به حال افزایش مناسب ظرفیت پزشک متخصص نشود در آینده با بحران روبرو خواهیم شد.

تصویر مقاومت وزارت بهداشت در برابر افزایش ظرفیت تخصص

به گزارش سایت خبری پرسون، غلامرضا منتظری نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی، با اشاره به دلایل مقاومت شدید وزارت بهداشت در برابر افزایش ظرفیت پذیرش آموزش تخصصی پزشکی اظهار کرد: برای پاسخ به نیازهای اجتماعی بویژه حوزه سلامت باید تدابیر جدی اتخاذ شود چرا که بی توجهی به سلامت جامعه، آرامش را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت های تخصصی متناسب با نیازها افزود: کمیسیون تخصصی مجلس و دولت نسبت به حوزه سلامت که آرامش روحی و روانی اجتماع را دستخوش تهدید قرار می دهد، بی تفاوت نخواهد بود، بدین‌منظور زمینه ظرفیت تخصصی امکان جذب پزشک بیش از پیش باید فراهم شود.

منتظری ادامه داد: کشوری که دارای استعدادهای سرشار در بحث های علمی است، لذا با مدیریت و فراهم کردن بستر باید به پرورش نگاه ها بر مبنای پیوست عدالت توزیع سرمایه های انسانی در حوزه بهداشت و سلامت مبادرت شود.

این مقام مسئول با اشاره به کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم بیان کرد: توزیع سرمایه های انسانی در حوزه بهداشت و سلامت سطخ کشور نباید تفاوت معناداری داشته باشد، درحالیکه طی سفر به استان های مختلف می بینیم که مناطق محروم و کم تر برخوردار برای حداقل نیازهای جسمی، درمانی و سلامت مجبور به پرداخت هزینه های مختلف و سفرهای طولانی نشوند.

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی با تاکید بر این موضوع که وزارت بهداشت باید پاسخگوی مقاومت افزایش جذب نیروی های متخصص باشد، بیان کرد: سیاست مجلس برآن است که برنامه ای در این‌خصوص اتخاذ کند چرا که نمی تواند نسبت به نیازهای اساسی بی طرف باشد.

او با اشاره به اینکه کشور در آینده نزدیک با بحران سالمندی و همچنین افزایش جمعیت سالمند روبرو خواهد شد که این کمبود در بسیاری از مناطق کشور از جمله مناطق محروم بیشتر نمود پیدا خواهد کرد افزود: کمبود ظرفیت های پزشک تخصصی در کشور باعث خواهد شد که در آینده نظام سلامت کشور با مشکل جدی روبرو شود و اگر در وضعیت فعلی، فکری به حال افزایش مناسب ظرفیت پزشک متخصص نشود در آینده با بحران روبرو خواهیم شد. نکته دیگر این است که با توجه به کمبود ظرفیت پزشک در سال‌های گذشته، میزان سن جامعه پزشکی و بازنشستگی آنها هم در سال‌های آینده مشکل‌زا خواهد شد بنابراین برنامه ریزی در این حوزه بسیار ضروری خواهد بود.

منتظری گفت: اگر خلا قانونی در زمینه جذب نیروهای متخصص وجود داشته باشد، مجلس در راستای طرح پاسخگویی به نیازها آستین‌ همت بالا می‌زند و بعد نظارتی را فعال تر‌خواهد کرد.

وی گفت: موضوع کمبود پزشک در کشور به‌ویژه مناطق محروم، طی سال‌های گذشته نیز مورد توجه بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان قرار گرفته و در حال حاضر معضل کمبود پزشک در برخی نقاط کشور ما وجود دارد و هیچ اقدام موثری نیز در این زمینه تا به امروز به جز برخی جلسات برای افزایش ظرفیت پزشکی در چند ماه اخیر، صورت نگرفته است آین در حالی است که با توجه به ایجاد بحران سالمندی در کشور اقدامات لازم باید حتما در خصوص افزایش ظرفیت هدی پزشکی تخصصی در کشور ایجاد شود.

410598