نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۴ مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

تصویر نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش سایت خبری پرسون،کنعانی در ابتدا ایام سوگواری اباعبدالله الحسین را تسلیت گفت و افزود: حسین (ع) مصداق و مظهر و قله همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها و شرافتمندی‌هاست. امام حسین (ع) متعلق به یک دین، مذهب و آیین نیست و شخصیتی است برای همه بشریت و انسانیت و داغ شهادت آن بزرگوار داغی بر قلوب همه آزادیخواهان جهان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به ۱۷ مرداد ماه و روز خبرنگار نیز اشاره کرد و افزود: روز تلخی در تاریخ انقلاب اسلامی بود از این جهت که با کمال تاسف در روز ۱۷ مرداد و ۲۴ سال پیش در بحبوحه تحولات ناگوار داخلی افغانستان و در پی ورود نیروهای طالبان به مزارشریف بر خلاف همه تعهدات قانونی، اخلاقی و انسانی و مقررات بین‌المللی، نمایندگی ایران در مزار شریف مورد حمله قرار گرفت و در این حمله ناجوانمردانه تعدادی از دیپلمات‌های ایران به همراه خبرنگار شهید صارمی در خون خود تپیدند. نام و یادشان را گرامی می‌داریم و به آنها ادای احترام می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: این روز را به شما عزیزان تبریک می‌گویم و زحمات شما را ارج می‌نهیم.

وی همچنین ۲۳ مرداد و روز مقاومت اسلامی لبنان را در جنگ ۳۳ روزه گرامی داشت و افزود:‌ روزی است که به تعبیر مقام معظم رهبری، حزب الله لبنان به جهان عرب و اسلام عزتی دوباره بخشید و هیمنه رژیم صهیونیستی فروریخت. اهمیت این روز در تحقق یک راهبردی است که حضرت امام (ره) پایه گذاری کردند و در دوران رهبری مقام معظم رهبری امتداد یافت و این‌که مقاومت تنها گزینه حل مسئله فلسطین است.

کنعانی بیان کرد: یاد شهدای مقاومت اسلامی و مردمی لبنان را گرامی می‌داریم و یاد و نام بلندآوازه شهدای مقاومت و مدافع حرم و سردار شهید قاسم سلیمانی و یار دیرین آن شهید همدانی را گرامی می‌داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در ساعات آینده شاهد توافق در وین خواهیم بود؟ گفت: در یک روندی قرار داریم که ادامه گفت‌وگوهای مستقیم و غیرمستقیم تیم‌های مذاکره کننده برای موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. ما در ادامه گفت‌وگوهایی که هم سابقا در وین و بعد در دوحه انجام شده بود نشست دیگری را اخیرا در وین شاهد بودیم که در استمرار گفت‌وگوهای گذشته و به ویژه گفت‌وگوهای دوحه بود. تیم هسته‌ای ما در این مذاکرات با انگیزه جدی دستیابی به توافق خوب، قوی و ماندگار که بتواند منافع اساسی ملت را تامین کرده و رفع کننده تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و ملت ایران باشد، شرکت کردند.

وی عنوان کرد: گفت وگوهای سنگین و حساسی بود. پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود. در بعضی از زمینه‌ها که مورد مطالبه ما بود پیشرفت‌های نسبی حاصل و بخشی از انتظارات ما تامین شد و تیم مذاکره کننده ما به صورت جدی و با حداکثر تلاش در گفت‌وگوها ظاهر شد و انتظارات و توقعات ایران راجدی و قاطع منتقل کرد. پیشرفت‌های نسبی حاصل شد ولی این پیشرفت ها به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانونی ایران نبود و انتظارات دیگری از طرف مقابل داشتیم که معتقد بودیم باید تامین شود. ماحصل گفت‌وگوها این بو دکه هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به عنوان میانجی گفت‌وگوها از ماحصل گفت وگوهای قبلی در وین و دوحه و گفت‌وگوهای اخیر جمع بندی جدیدی را به طرف‌های مذاکره کننده ارائه کرد. این مسائل نیاز به مشورت‌های بیشتری داشت. قرار شد تیم‌ها به پایتخت‌ها برگردند.

وی بیان کرد: گفت‌وگوهای تکمیلی در پایتخت‌ها انجام و مبتنی بر آن نظرات تکمیلی به طرح نهایی و جدید بورل ارائه شود. مشوررت‌های جدی در عالیترین سطوح در تهران انجام شد و در حال انجام است. ما در مرحله پیشرفت قرار داریم اما این‌که بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از گفت‌>گوها مبیتوان دبه توفاق منتهی شود معطوف به انتظارات برحق ایران از طرف مقابل و مشخصا طرف آمریکایی است. معتقدیم هحتما مینه برای توافق وجود دارد مشروط ب راینکه خصوط قرمز ایران رعایت و منافع اصلی کشور ناشسی از برجام تضیمن شود و در صورتی چنین اتفاقی رخ دهد حتما زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد و امیدواریم در سایه واقع بینی که امیدواریم در طرف مقابل شکل بگیرد این رخداد بزودی شکل بگیرد.

410596