نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳ را معرفی کنید

درحالی کمتر از ۵۰ روز به پایان مهلت اعلام اسامی نمایندگان کشورها به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ باقی‌مانده که تنها سه کشور ایرلند، سوئیس و کره جنوبی، نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند.
تصویر نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳ را معرفی کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، کره جنوبی با معرفی «تصمیم به ترک»، سومین کشوری است که نماینده خود را به اسکار ۲۰۲۳ معرفی کرده است حال آن‌که کمتر از ۵۰ روز تا مهلت اعلام نماینده کشورها به آکادمی باقی مانده است.

ایران که طی دهه اخیر، معمولا در زمره آخرین کشورهایی است که نماینده خود را معرفی می‌کند، از هم‌اکنون باید سازوکار انتخاب نماینده امسال را فراهم آورد.

اگرچه شرط نمایش یک هفته‌ای، ویترین شروط معرفی نمایندگان سینمای یک کشور به آکادمی اسکار است اما تجربه نشان داده که هر چه زودتر نماینده ایران به آکادمی معرفی شود، زمینه برای تبلیغات بین‌المللی آن فیلم و حضور موثرتر در فصل جوایز فراهم می‌شود.

درحالی‌که توان و بضاعت هر کشور برای اسکار، تا به امروز مشخص شده، بنابراین باید با انتخاب زودهنگام، اولا ابعاد تبلیغات رسانه‌ای و فضای مجازی برای فیلم مدیریت شود و ثانیا آن‌که با آغاز فصل جوایز، از هم‌اکنون، زمینه را برای یک حضور پرقدرت فراهم آورد.

وقتی بضاعت سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳، از هم‌اکنون مشخص است و تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند گزینه خوبی برای افتخارآفرینی در این رویداد باشند، بین ۲ تا ۳ اثر است، آن‌وقت چه دلیلی وجود دارد که این مهم، به هفته‌ آخر شهریور یا هفته ابتدایی مهر موکول شود؟

این دو عامل، بازوهای پرقدرتی هستند که ضریب موفقیت یک فیلم را در رقابت‌های اسکار توانمندتر می‌کنند. زمانی که تبلیغات رسانه‌ای خوبی برای یک فیلم شکل بگیرد، زمینه برای نمایش باشکوه بین‌المللی فراهم می‌شود و جشنواره‌های کوچک و بزرگ بسیاری، با عنوان «نماینده رسمی یک کشور در اسکار»، به استقبال آن رفته و همین مساله سبب می‌شود تا درصد پذیرش آن فیلم، به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و بدین‌ترتیب، فعلیت رسانه‌ای خوبی در ابعاد جهانی برای فیلم رقم می‌خورد.

باید به این نکته مهم توجه داشت که ۱۰ هزار و ۶۶۵ عضو آکادمی، هیچ‌گاه فرصت و حوصله تماشای حدود ۹۰ فیلم با زیرنویس انگلیسی را نمی‌یابند و ملاک بسیاری از آنها، موفقیت فیلم در فصل جوایز یا در جشنواره‌های مورد وثوق آنها است و اینجاست که اهمیت حضور پرقدرت یک فیلم در فصل جوایز و ارتباط آن با افتخارآفرینی در شب اسکار مشخص می‌شود.

بنابراین برای امسال که آکادمی تصمیم گرفته تا زمان پایان معرفی نمایندگان کشورها را به‌مانند سال‌های پیش از کرونا، تا سوم اکتبر (۱۱ مهر) برگرداند، ضروری است که نماینده سینمای ایران، حداکثر تا اوایل شهریورماه معرفی شود.

وقتی بضاعت سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳، از هم‌اکنون مشخص است و تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند گزینه خوبی برای افتخارآفرینی در این رویداد باشند، بین ۲ تا ۳ اثر است، آن‌وقت چه دلیلی وجود دارد که این مهم، به هفته‌ آخر شهریور یا هفته ابتدایی مهر موکول شود؟

وقتی نماینده سینمای ایران در اواخر شهریور یا اوایل مهر معرفی شود، مدتی طول می‌کشد تا آن فیلم با برخورداری از وجوه استاندارد جهانی، بتواند تمرکز خود را بر فصل جوایز معطوف کند حال آن‌که تا آن زمان، نیمی از فصل جوایز سپری شده و آن فیلم نتوانسته هم‌تراز با بسیاری از رقبا، از ظرفیت رسانه‌ای و تبلیغاتی موثر بهره‌مند شود.

بنابراین لازم است از هم‌اکنون به‌مانند هر سال، هیات انتخابی تشکیل شده و با ارزیابی فیلم‌های موجود که البته تعدادشان زیاد هم نیست، نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ انتخاب شود تا دیگر فرآیندهای تبلیغاتی و رسانه‌ای اثر، با تاثیرگذاری بیشتر و در یک زمان مقتضی صورت بگیرد؛ روندی که سبب می‌شود تا نماینده ایران با پشت سر گذاشتن موفق فصل جوایز، بتواند به افتخارآفرینی در اسکار امسال نزدیک‌تر شود.

منبع: ایرنا

410345

سازمان آگهی های پرسون