تقدیر از کارگردان «اسب تورین» در مصر

«بلا تار» کارگردان مطرح مجارستانی، جایزه یک عمر دستاورد، جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره در کشور مصر را دریافت خواهد کرد.

تصویر تقدیر از کارگردان «اسب تورین» در مصر

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از اسکرین، این کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس برنده جایزه همچنین در جشنواره فیلم قاهره یک کارگاه آموزشی با فیلمسازان جوان مصری و به طور جداگانه یک مسترکلاس نیز برگزار می کند.

جشنواره فیلم قاهره همچنین میزبان نمایش نسخه ترمیم‌شده دو فیلم «هارمونی‌های ورکمایستر» (۲۰۰۰) و «اسب تورین» (۲۰۱۱) با کیفیت ۴K خواهد بود که از مهم‌ترین آثار کارنامه سینمایی «بلا تار» محسوب می‌شوند.

تار که در سال ۱۹۵۵ در مجارستان به دنیا آمد و بزرگ شد، از آکادمی تئاتر و فیلم بوداپست فارغ التحصیل شد و اولین فیلم خود را در مقام کارگردان در سن ۲۲ سالگی با نام «آشیانه خانواده» در سال ۱۹۷۷ ساخت و با تمرکز بر مسائل اجتماعی به سبک آثار مستند، در سال ۱۹۸۱ فیلم «بیگانه» و در سال ۱۹۸۲ فیلم «مردم پیش‌ساخته» را به سینما آورد.

اقتباس تلویزیونی او از نمایشنامه «مکبث» شکسپیر در سال ۱۹۸۲، که آن را تنها در دو پلان فیلمبرداری کرد، مرحله جدیدی را در کار خلاقانه او رقم زد و فیلم «لعنت» در سال ۱۹۸۸ شاهد آغاز سبکی بصری بود که او با آن شناخته شده است: رویکرد فیلمبرداری سیاه و سفید، و نماهای بلند و آهسته، که با اقتباس هفت ساعته رمان «تانگوهای شیطان» نوشت «کراسناهوراکی» در سال ۱۹۹۴ به اوج خود رسید.

این فیلم برای او شهرت بین المللی به ارمغان آورد و پس از آن فیلم «اهرمونی‌های ورکمایستر» (۲۰۰۰) و «مردی از لندن» (۲۰۰۷) را بر اساس رمانی از «ژرژ سیمنون» ساخت.

«اسب تورین»، که او چندین سال پیش آن را به عنوان آخرین فیلم داستانی خود اعلام کرد، در بخش رقابتی جشنواره برلین در سال ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد و خرس نقره جایزه بزرگ هیات داوران و همچنین جایزه فیپرشی را دریافت کرد.

این کارگردان مجارستلانی اخیرا تهیه‌کنندگی درام فراطبیعی و ایسلندی «بَره» به کارگردانی «والدیمار یوهانسون»« را بر عهده داشته که در سال ۲۰۲۱ در بخش نوعی نگاه جشنواره کن رونمایی شد.

از دیگر ساخته‌های این کارگردان سرشناس مجاری می‌توان به «تقویم پاییز یا گاهنامه خزان» و «نفرین» اشاره کرد.

چهل و چهارمین جشنواره فیلم قاهره از تاریخ ۱۳ تا ۲۲ نوامبر (۲۲ آبان تا اول آذر) در مصر برگزار می‌شود.

410188