اتحادیه اروپا:

سال ۲۰۲۲ رکورد آتش‌سوزی در جنوب غربی اروپا زده شد

سرویس نظارت ماهواره ای اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد، وقوع آتش سوزی در دهها هزار هکتار جنگل های فرانسه، اسپانیا و پرتغال باعث شده است سال ۲۰۲۲ به سالی بی سابقه در زمینه رخداد آتش سوزی در جنوب غربی اروپا تبدیل شود.
تصویر سال ۲۰۲۲ رکورد آتش‌سوزی در جنوب غربی اروپا زده شد

به گزارش سایت خبری پرسون، در میان موج گرمای طولانی، این مرکز موسوم به سرویس نظارت بر جو کوپرنیک خبر داد که فرانسه در سه ماه گذشته به بالاترین سطح آلایندگی کربنی ناشی از آتش سوزی ها از زمان شروع رکوردها در سال ۲۰۰۳ رسیده است.

این کشور پس از اسپانیاست که بالاترین میزان انتشار کربن خود به دلیل آتش سوزی ها را در ماه گذشته به ثبت رساند.
این مرکز تاکید کرد که مجموع میزان قدرت تابش روزانه آتش در فرانسه، اسپانیا و پرتغال در ماه های ژوئیه و اوت (تیر و مرداد) به طور قابل توجهی بالاتر از حد متوسط بوده است.
این سرویس هشدار داد که بخش های بزرگی از غرب اروپا در حال حاضر در معرض خطر شدید آتش سوزی است و در برخی مناطق، این خطر با درجه بسیار بالایی احساس می شود.
مارک پارینگتون دانشمند ارشد این مرکز گفت: ما افزایش موارد و انتشار آتش سوزی های جنگلی را رصد کرده ایم، زیرا موج گرما باعث تشدید آتش سوزی ها در جنوب غربی فرانسه و شبه جزیره ایبری شده است.
وی افزود: خطر بالای آتش سوزی های پیش بینی شده در مناطق وسیعی از جنوب اروپا به منزله آن است که مقیاس و شدت هر آتش سوزی را می توان تا حد زیادی افزایش داد و این چیزی است که که در تخمین های انتشار گازهای گلخانه ای و تاثیرات آن بر کیفیت هوای محلی مشاهده کرده ایم.
تصاویر ماهواره ای، ستون هایی از دود را در امتداد جنوبی غربی فرانسه تا صدها کیلومتر بر فراز اقیانوس اطلس به نمایش می گذارد.
فرانسه برای مقابله با آتش سوزی ها که ۴۰ کیلومتر عرض دارد و حدود ۱۰ هزار نفر را مجبور به تخلیه مکان آتش سوزی کرده، در قالب اعزام ۳۶۱ مامور آتش نشان از همسایگان اروپایی از جمله آلمان، لهستان، اتریش و رومانی کمک دریافت کرده است.
مرکز یاد شده تصریح کرد که در سطح جهانی، سال ۲۰۲۲ تا این لحظه چهارمین سال در زمینه بیشترین انتشار کربن ناشی از آتش سوزی نام گرفته است.
دانشمندان می گویند موج گرما همانند موارد مشابه در غرب اروپا، به احتمال قوی وقوع شدیدتری را در نتیجه تغییرات آب و هوایی ساخت دست بشر به همراه دارد.

410066