به گزارش سایت خبری پرسون، مقصود اسعدی سامانی – دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفت وگویی اظهار کرد: اعلام نرخ بلیت شش میلیون تومانی برای پروازهای اربعین بدون هماهنگی با ایرلاینها و فعالان صنعت هوانوردی صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه پروازهای خارجی تابع نرخ تکلیفی نبوده و براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود، از سال ۱۳۹۴ نرخ بلیت پروازهای اربعین توسط وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی و پیشگامی شرکتهای هواپیمایی تعیین و اعلام میشد تا به زائران اجحافی نشود و این نرخها از حدود یک هفته قبل از اربعین تا چند روز پس از آن اعمال میشد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سالهای گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین میکردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاینها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد.
وی با اشاره به تعیین نرخ پنج میلیون تومانی بلیت پروازهای اربعین در سالهای گذشته اظهار کرد: در آن زمان قرار بود برای هر مسافر یک میلیون تومان تخفیف در هزینههای فرودگاهی در نظر گرفته شود؛ همچنین هزینه فرودگاه نجف را نیز سازمان هواپیمایی در سال گذشته تقبل کرد که جبران کند اما در طول یکسال گذشته هیچ اقدامی در زمینه عمل به این وعدهها صورت نگرفته است.
اسعدی سامانی اضافه کرد: زمانی که پروازهای برنامه ریزی شده برای کشوری مانند عراق از قبل مورد توافق مسئولان قرار میگیرد و در حین انجام پروازها تعداد آنها افزایش پیدا میکند، فرودگاه مقصد (نجف) هزینه مازادی را بابت هر پرواز اضافه شده به عنوان هزینه رویالیتی فرودگاه دریافت میکند که در سال گذشته ۹۱۶ هزار دلار هزینه رویالیتی فرودگاه نجف و ۷۰ میلیارد تومان تخفیف فرودگاهی در نظر گرفته شده برای ایرلاینها بود که تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده و این هزینه به دوش ایرلاینها قرار داشته است و اگر امسال هم قرار باشد قیمتی تعیین شود باید در وهله نخست وعدههای سال گذشته را عملی کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه مقطع زمانی اربعین امسال تقریبا از بیستم تا سیام شهریورماه است گفت: در این بازه زمانی که اوج پروازهای داخلی است به دلیل محدودیت در تعداد ناوگان، جابهجایی ۶۰ هزار مسافر پیشبینی شده به عراق کار بسیار دشواری است و با توافقات صورت گرفته با مسئولان عراقی نمیخواند؛ چرا که روزانه باید حداقل ۵۰ تا ۶۰ پرواز به مقصد نجف انجام شود. این در حالی است که براساس موافقتنامه صورت گرفته بین ایران و عراق مقرر شده تا به صورت هفتگی ۱۲۰ پرواز انجام شود و برای مازاد آن فرودگاه نجف رویالیتی دریافت میکند که برای هواپیماهای کوچک ۲۰۰۰ دلار و برای هواپیماهای بزرگ ۴۰۰۰ دلار است.
اسعدی سامانی ادامه داد: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینههای اضافی است که بر دوش ایرلاینها تحمیل میشود. در واقع باید گفت که شرکتهای هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه میخواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحتترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاینها هماهنگیهای لازم صورت میگرفت.