نرخ سود بانکی افزایش یافت؟

رئیس کل بانک مرکزی در حالی تاکید کرده که هنوز تصمیمی در خصوص افزایش نرخ سود گرفته نشده که در عین حال از اصلاح نرخ سود به عنوان یک سیاست ضد تورمی سخن گفته است، منافع و تبعات افزایش نرخ سود چیست؟
تصویر نرخ سود بانکی افزایش یافت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس کل بانک مرکزی در حالی تاکید کرده که هنوز تصمیمی در خصوص افزایش نرخ سود گرفته نشده که در عین حال از اصلاح نرخ سود به عنوان یک سیاست ضد تورمی سخن گفته است، منافع و تبعات افزایش نرخ سود چیست؟

در حالی که صحبت‌هایی مبنی بر افزایش چراغ خاموش سود سپرده در برخی بانک‌ها مطرح می‌شود، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که شورای پول و اعتبار در این زمینه، هنوز تصمیمی نگرفته است. با این حال، صالح آبادی از اصلاح سود بانکی به عنوان یکی از سیاست های کشورهای اروپایی، آمریکا و روسیه تحت تورم جهانی یاد کرده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد که بانک مرکزی حداقل سه ملاحظه را در این زمینه باید در نظر داشته باشد.به گزارش خراسان، چندی پیش بود که خبرگزاری تسنیم از افزایش چراغ خاموش نرخ سود در برخی بانک ها خبر داد. بر این اساس و در حالی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده های بانکی باید بین 10 تا 18 درصد باشد، برخی بانک ها از جمله تعدادی از بانک های دولتی اقدام به افزایش این نرخ و پرداخت سود 20 درصدی به سپرده های بانکی جدید یا تمدیدی کرده اند.

این وضعیت، بار دیگر نگرانی ها درباره تفاوت بالای نرخ سود بانکی با نرخ تورم را آشکار کرد. از جمله این که در این شرایط، مردم تمایل کمتری برای نگهداری پول در حساب های سپرده بانکی داشته و ترجیح می دهند سرمایه خود را در دیگر بازارها نظیر خودرو، طلا و ... به جریان بیندازند و همین موضوع، انگیزه افزایش غیر رسمی نرخ سود را در بانک ها بالا می برد. یا از سوی دیگر از آن جایی که نرخ سود تسهیلات نیز معادل نرخ سود سپرده بلندمدت است، انگیزه دریافت تسهیلات و پس ندادن آن به بانک ها از سوی متقاضیان وام افزایش می یابد. چرا که حتی با در نظر گرفتن نرخ وجه التزام تسهیلات به میزان 6 درصد و رسیدن نرخ سود تسهیلات معوق به 24 درصد، باز برای سوء استفاده کنندگان صرف می کند که تسهیلات را دریافت کنند، در بازار دارایی ها به جریان بیندازند، نرخ وجه التزام را هم بپردازند و در آخر سر سود هم بکنند.

زمزمه های افزایش نرخ سود بانکی

با این حال هم اینک زمزمه های جدی تری برای افزایش نرخ سود بانکی مطرح می شود. نمونه آن نیز اظهار نظر اخیر رئیس کل بانک مرکزی است. به گزارش ایسنا، صالح آبادی دیروز اعلام کرد: شورای پول و اعتبار هنوز به جمع بندی خاصی برای افزایش نرخ سود سپرده نرسیده و به محض جمع بندی، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد. صالح‌آبادی همچنین با اشاره به اصلاح سود بانکی در کشورهای اروپایی، آمریکا و روسیه تحت تاثیر تورم جهانی، گفته که ایران نیز باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

409951