رئیس سازمان سنجش:

شبکه‌های متخلف کنکوری محاکمه و زندانی می‌شوند

رئیس سازمان سنجش در خصوص تقلب در کنکور گفت: پلیس فتا حدود ۱۳ شبکه متخلف را پیدا کرده است که بیشتر کسانی بودند که سیستم‌ها و سازماندهی تقلب را طراحی و مشتری جذب می‌کردند و امکانات می‌فروختند و تجهیزات زیادی هم از آن‌ها گرفته شده است.
تصویر شبکه‌های متخلف کنکوری محاکمه و زندانی می‌شوند

به گزارش سایت خبری پرسون، «عبدالرسول پورعباس» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تغییر قوانین پذیرش دانشجو مثل امکان رزرو قبولی برای داوطلبی که درسش تمام نشده و... با توجه به برگزاری دو آزمون سراسری در طول سال از سال ۱۴۰۲ توضیح داد: ما در بحث پذیرش هنوز در حال کار هستیم. در این زمینه تحولاتی مختلفی ممکن است پیش بینی شود که تصمیم گیری درمورد این بخش جدا از موضوعات مربوط به سنجش است و شورای عالی انقلاب فرهنگی ۶ فرصت دارد که این موضوعات را ساماندهی کند.

پورعباس در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات در کنکور سراسری اظهار کرد: طبق ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری در هر فرصتی، اگر کسی را پیدا کنیم که تخلفی انجام داده، فورا رسیدگی می‌کنیم. این مسئله کاملا روشن است. آن‌هایی که تا به حال شناسایی شده‌اند نیز به حوزه هیئت بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ارجاع داده شده اند.

او در مورد آمار احتمالی از متخلفان و متقلبان آزمون سراسری که زندانی‌ها یا بازداشت شده اند نیز عنوان کرد: آمار این افراد در دست پلیس فتاست و ما فقط می‌دانیم که حدود ۱۳ شبکه متخلف را پیدا کرده اند. این شبکه ها بیشتر کسانی بودند که سیستم‌ها و سازماندهی تقلب را طراحی و مشتری جذب می‌کردند و امکانات می‌فروختند و تجهیزات زیادی هم از آن‌ها گرفته شده است. این افراد در مسیر محاکمه و برخی در زندان هستند. این کلیتی است که ما خبر داریم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد برگزاری آزمون سراسری به صورت کاملا الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ و خطرات احتمالی هک سیستم‌های آزمون حتی در حالت آفلاین و اقدامات برای جلوگیری از این اتفاق گفت: ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم تا سال ۱۴۰۳ همه آزمون‌هایمان را تماما الکترونیکی کنیم البته اولین آزمون تماما الکترونیکی با پلتفرمی ایرانی را اجرا کرده‌ایم، ولی این مسیر باید به نقطه کمال برسد.

پورعباس تصریح کرد: در این مسیر از یک سمت بحث پلتفرم اجرای آن وجود دارد که کارهایش کامل شده و در سمت دیگر بحث اجرا مطرح است که ما همچنان در مقوله اجرای آزمون کاملا الکترونیکی مطالعات‌مان را ادامه می‌دهیم. انتظار ما این است که شرکت‌های دانش بنیان در این مسیر سازماندهی شوند.

او با بیان اینکه هنوز در حال مذاکره و طراحی اجرای آزمون کاملا الکترونیک با کمک شرکت‌های دانش بنیان هستند، اظهار کرد: قرار است در مسیر این طراحی‌ها راهی را طراحی کنند که امن‌ترین راه باشد. ما همین حالا در بیش از ۳۰ نقطه به صورت کاملا الکترونیک آزمون برگزار می‌کنیم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد مثل آزمون‌های تولیمو، آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفا)، تافل و… که تجربه برگزاری الکترونیک آن‌ها به ما کمک می‌کند. پلتفرمی که برای آزمون الکترونیک طراحی می‌کنیم هم ترکیبی از شبکه برخط و آفلاین است. سیستم برگزاری را هم در شبکه محلی (لوکال) تعریف می‌کنیم یعنی هیچ ارتباطی بین سالن آزمون ما با بیرون برقرار نخواهد شد که منجر به تقلب شود. یعنی فضای فیزیکی آزمون کنترل شده و همراه با تکنولوژی‌های شناسایی امواج مختلف، صوت و… خواهد بود. بنابراین زیرساخت خوبی را برای این شکل از آزمون طراحی خواهیم کرد.

رئیس سازمان سنجش در آخر یادآور شد: اینطور هم تصور نکنید که ما حتما از مثلا ۱۵۰۰ داوطلب به صورت همزمان آزمون می‌گیریم بلکه سقف آزمونی برای هر نوبت داریم.

منبع: ایلنا

408902