سیلی که ۳۴۰ قربانی گرفت!

موج باران های موسمی در پاکستان به سیل تاریخی تبدیل شد و جان صدها شهروند این کشور را گرفت.
تصویر سیلی که ۳۴۰ قربانی گرفت!

به گزارش سایت خبری پرسون، بدترین موج باران های موسمی در تاریخ پاکستان صدها نفر قربانی گرفت.

سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های بی‌سابقه در مناطق مختلف پاکستان طی هفته های اخیر ۳۴۰ قربانی گرفت و علاوه بر تخریب سدها و جاده‌های ارتباطی، خسارت جدی به زیرساخت‌ها به ویژه در ایالت بلوچستان وارد کرد.

امدادگران در جنوب غرب پاکستان روز گذشته تلاش کردند که به هزاران نفر که در روستاهای خود به دنبال باران های سیل آسا گرفتار شده بودند، کمک کنند.

این بدترین موج باران سیل آسیا در این کشور واقع در جنوب آسیا محسوب می شود که نگرانی درباره تغییرات آب و هوایی را بیش از پیش افزایش داده است.

مقامات محلی به استفاده از بالگردهای نظامی و قایق ها در عملیات امداد و نجات برای رسیدن به ۵۰ هزار خانواده گرفتار شده که سیل ارتباط آنها را در مناطق دورافتاده ایالت بلوچستان پاکستان قطع کرده، اشاره کردند.

سیل، پل ها و راهها را ویران کرده است.

بارانهای موسمی در بلوچستان پاکستان و کراچی که پرجمعیت ترین شهر جنوبی محسوب می شود سبب آبگرفتگی خیابانها شد.

مقامات هواشناسی پاکستان این باران را سیل آساترین در تاریخ پاکستان قلمداد کردند.

نیروهای ارتش پاکستان هم برای نجات گرفتاران در سیل به کمک آمدند.

مقامات پاکستان آمار قربانیان ناشی از باران های سیل آسا و سیل را در این کشور بیش از ۳۴۰ اعلام کردند که این رقم قابل افزایش است.

این درحالی است که ستاد مدیریت بحران ملی پاکستان از زمان آغاز بارندگی‌ها در این کشور زنگ خطر سیل را به صدا درآورده بود در عین حال باران‌های موسمی خسارت جدی به مردم وارد کرد درحالی که در چند هفته اخیر ۵۴۰۰ واحد مسکونی تخریب شد.

پاکستان که در اوایل سال جاری از موج گرمای شدید رنج می‌برد، در فهرست آسیب‌پذیرترین کشورها در فهرست خطر جهانی آب و هوا قرار دارد که خسارات اقتصادی و انسانی ناشی از آب و هوای شدید را ثبت می‌کند.

تخمین زده می‌شود که پاکستان در دهه منتهی از سال ۲۰۱۸ با ۴ میلیارد دلار خسارت مالی به دلیل بلایای زیست محیطی و از دست دادن ۱۰ هزار نفر روبرو شده است.

ستاد مدیریت بحران ملی پاکستان در روزهای اخیر اعلام کرد که بارندگی‌ها در بسیاری از مناطق از جمله در کراچی، کویته و مناطقی در ایالت بلوچستان بی‌سابقه بوده و شدت آن زندگی مردم را فلج کرد.

سال گذشته نیز سیل و رانش زمین در پی بارش شدید باران‌های موسمی در مناطق مختلف پاکستان صدها کشته و مصدوم برجای گذاشت و به بسیاری از واحدهای مسکونی نیز خسارت وارد کرد.

منبع: مهر

407897