آمریکا به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کمک داد

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، درباره مسائلی از قبیل صلح با ارمنستان حرف زد و بر آمادگی واشنگتن برای کمک به باکو تاکید کرد.
تصویر آمریکا به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کمک داد

به گزارش سایت خبری پرسون، وزارت خارجه آمریکا از گفت‌و‌گوی تلفنی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان خبر داد.

بنا بر بیانیه کوتاهی که وزارت خارجه آمریکا از صحبت وزیر خارجه این کشور با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان منتشر کرده، این مقام ارشد واشنگتن به باکو پیشنهاد کمک داده است.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «وزیر امور خارجه (بلینکن) و رئیس‌جمهور علی اف درباره فرصت تاریخی آذربایجان و ارمنستان برای دستیابی به صلح در منطقه گفت‌و‌گو کردند. وزیر (خارجه آمریکا) پیشنهاد ایالات متحده برای کمک به تسهیل باز کردن حمل و نقل و ارتباطات منطقه‌ای را تکرار کرد».
وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «وزیر بلینکن به ادامه گفت‌و‌گوهای دوجانبه مانند دیدار اخیر وزیران خارجه (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان در تفلیس تشویق کرد. وزیر همچنین بر حمایت از مذاکرات سازنده با میانجیگری اتحادیه اروپا تاکید کرد».
در پایان این بیانیه تصریح شده است: «وی (آنتونی بلینکن به الهام علی اف) گفت که ایالات متحده از سال ۱۹۹۴ رئیس مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا بوده است و آماده است تا به صورت دوجانبه و با شرکای همفکر برای کمک به ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان برای دستیابی به یک صلح جامع بلندمدت تعامل کند. وزیر بلینکن همچنین از رئیس‌جمهور علی اف خواست تا همه ارمنستانی‌های بازداشت شده باقی مانده را آزاد کند».
گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر خارجه دولت جو بایدن در شرایطی انجام شده که طی هفته‌های اخیر رایزنی‌های مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان تشدید شده و «آرارات میرزویان» و «جیحون بایراموف» وزیران خارجه دو کشور در تفلیس پایتخت گرجستان با هم دیدار دو جانبه ترتیب دادند.
دیدار دیپلمات‌های ارشد ایروان و باکو در شرایطی انجام شده که مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان طی هفته‌های اخیر بارها ضمن هشدار درباره احتمال تشدید درگیری‌ها، از آمادگی برای گفت‌و‌گو به منظور عادی‌سازی روابط صحبت کرده‌اند.
منبع: فارس

407581