پلان‌های چالش برانگیز تدوین «پیتوک»

صحبت های کاوه ایمانی تدوینگر فیلم سینمایی «پیتوک» را درباره چالش های تدوین این اثر بخوانید.

تصویر پلان‌های چالش برانگیز تدوین «پیتوک»

به گزارش سایت خبری پرسون، کاوه ایمانی تدوینگر فیلم سینمایی «پیتوک» با اشاره به اینکه این اثر اولین همکاری‌اش با سید مجید صالحی بوده است، گفت: بهرام دهقانی از بهترین تدوینگران ایران که من از سال ۷۵ دستیار ایشان در ۱۰ فیلم بودم، قرارداد مونتاژ پیتوک را بسته بود و یک روز مانده به کلید خوردن پروژه انصراف داد. آن زمان بود که بنده با مجری طرح کار یعنی علی مردانی برای تدوین پروژه قرارداد بستم.

وی درباره همکاری با سیدمجید صالحی بیان کرد: آن زمان که این پروژه به من پیشنهاد شد، همزمان پیشنهاد تدوین یک فیلم دیگر را هم داشتم که نپذیرفتم چراکه به نظرم رسید، این فیلم خوبی‌ست و باید وقت زیادی برای آن بگذارم. کارگردان بسیار در این پروژه به من اطمینان کرد و شاید باور نکنید که ما در کل مرحله تدوین تنها سه ساعت با هم جلسه داشتیم، یعنی هیچ وقت ما درباره جزییات صحبت نکردیم، بلکه درباره کلیت چیزی که قرار بود ارایه دهیم، صحبت کردیم.

تدوینگر فیلم سینمایی پیتوک ادامه داد: نظرات ما به لحاظ زیبایی‌شناسی بسیار به هم نزدیک بود و به سلیقه یکدیگر آگاه بودیم که منجر به یک همکاری خوب، دقیق و خاطره‌انگیز شد و اگر پیشنهاد همکاری مجدد از سوی او داشته باشم با کمال میل آن را می‌پذیرم.

ایمانی تاکید کرد: درست است که پیتوک اولین فیلم سینمایی‌ سیدمجید صالحی محسوب می‌شود اما بسیار به بازی بازیگران، دکوپاژ، میزانسن، ریتم در پلان مسلط است چراکه سال‌ها دستیار کارگردانان مهمی چون مسعود کیمیایی و چند نفر دیگر بوده است. او همانند یک کارگردان حرفه‌ای و پخته، متریال خوب در اختیار من قرار داد و من هم تمام سعیم را کردم، فیلم را خوب مونتاژ کنم.

وی با اشاره به اینکه فیلم، ژانر و قهرمان و ضدقهرمان دارد، تصریح کرد: پیتوک از جنس فیلم نوآر است که کمتر ساخته می‌شود. فیلم به شدت مستقل و با وسواس ساخته شده است. همچنین این فیلم سینمایی استوری‌برد داشته و بر اساس آن پلان گرفته شده است. از آنجاکه بسیاری از سکانس‌ها از زوایای مختلف گرفته شده بود، می‌شد چندین بار سکانس‌ها را مونتاژ کرد و این چالشی برای من بود.

این هنرمند با اشاره به اینکه تاکنون ۶۶ فیلم سینمایی و ۵۰ فیلم ویدیویی و تلویزیونی و حدود ۷ سریال کار کرده است که از میان این آثار، نصف آن‌ها فیلم اولی بودند، مطرح کرد: علاوه بر همکاری با فیلمسازان شناخته شده از جمله ایرج قادری، بهمن فرمان‌آرا، محمدحسین لطیفی، سعید سهیلی و... با فیلمسازانی از جمله اصغر نعیمی، انسیه شاه‌حسینی، شاهد احمدلو، آرش معیریان و... در اولین آثارشان همکاری داشتم. از نظر من فیلم‌اولی‌ها دو ویژگی خوب دارند؛ انگیزه بسیار و روایت متفاوت.

به گفته ایمانی، مهتاب کرامتی یکی از بهترین بازی‌هایش را انجام داده است. از سوی دیگر احسان بذلی که انتخاب او بسیار چالش سختی برای کارگردان بود، حضور پُررنگی در فیلم دارد. همچنین هادی حجازی‌فر به شدت مسلط بازی کرده است.

تدوینگر فیلم سینمایی پیتوک تاکید کرد: من برای اینکه تناسب بازیگران جدید و حرفه‌ای حفظ شود، بسیار تلاش کردم. همچنین از تمام پلان‌های فیلم استفاده کردم و چند سکانس جزئی را که داستان فرعی داشت، کنار گذاشتم. یکی از اتفاقات خوب پیتوک این بود که زمان فیلم با داستان‌گویی درست ۱۱۷ دقیقه است و برای اکران کوتاه نشد و از آنجایی که ریتم و تمپوی کار درست است، مخاطب اذیت نمی‌شود.

ایمانی با بیان اینکه برخی از فیلم‌ها در موبایل هم قابل مشاهده است اما پیتوک را باید در سینما دید، یادآور شد: این اثر زیبایی‌شناسی خوبی دارد و کادرهای متفاوت و زیبا از مدیر فیلمبرداری روزبه راگا و مغز متفکر فیلم یعنی کارگردان، گرفته شده است به همین دلیل باید آن را روی پرده سینما دید چراکه فیلم خودِ سینماست. این اثر، جزو فیلم‌هایی‌ست که اگر مخاطب دو سکانس آن را از دست بدهد، بقیه قصه را متوجه نمی‌شود پس باید این اثر را که با جزئیات نوشته و کار شده است، روی پرده دید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من نزدیک به دو ماه شبانه‌روز برای این فیلم زحمت کشیدم و لازم می‌دانم از دو دستیارم فاطمه کرباسی و رضا بقایی تشکر کنم و بگویم خروجی کار خوب شده است و از آن راضی هستم.

407384