ولادیمیر زلنسکی:

جنگ اوکراین را از پای در نخواهد آورد

رئیس‌جمهوری اوکراین در این ویدئو که در آستانه روز استقلال اوکراین (۲۸ ژوئیه - ۶ مرداد) منتشر شد، گفت: «حتی اشغالگران نیز تصدیق می‌کنند که ما پیروز خواهیم شد. این را دائما در مکالماتشان می‌شنویم، در تماس‌هایشان با اقوامشان.»
تصویر جنگ اوکراین را از پای در نخواهد آورد

به گزارش سایت خبری پرسون، زلنسکی گفت که مقاومت اوکراین کم نخواهد شد و افزود: «هر کاری می‌کنیم تا بیشترین آسیب ممکن را به دشمن وارد کرده و بیشترین حمایت ممکن را برای اوکراین کسب کنیم.»

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود، با نزدیک شدن تعطیلات (روز استقلال) در میان یک «جنگ بی‌رحم»، اوکراین هفته مهمی در پیش دارد، اما تصریح کرد: «بر خلاف همه انتظارات، ما جشن خواهیم گرفت، چون اوکراین مرعوب نخواهد شد. جنگ اوکراین را از پای در نیاورده و نخواهد آورد.»

حمله موشکی روسیه به بندر اودسا

این اظهارات ولادیمیر زلنسکی در حالی مطرح شد که روسیه روز یکشنبه از حمله موشکی به زیرساخت نظامی بندر کلیدی «اودسا» در اوکراین و نابودی یک کشتی نظامی اوکراینی خبر داد، آن هم تنها اندکی پس از آنکه مسکو، آنکارا، کی‌یف و سازمان ملل متحد به توافقی برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از این بندر مهم دریای سیاه دست یافتند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت، موشک‌های کالیبر، زیرساخت نظامی بندر اودسا را هدف قرار داده و یک کشتی اوکراینی را در حمله‌ای دقیق نابود کردند.

زلنسکی این حمله را «بربریت» آشکار و نشان‌دهنده آن دانست که مسکو برای اجرای توافق صادرات غلات «قابل‌اعتماد» نیست.

ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد که موشک‌های روسیه به این بندر جنوبی اوکراین در دریای سیاه برخورد کرده‌اند. زاخارووا در حالی این حمله را تایید کرد که نمایندگان روسیه پیش‌تر به ترکیه اطمینان داده بودند که روسیه در این حمله هیچ نقشی نداشته‌ است.

کمی بعد، یکی از اعضای مجلس دومای دولتی روسیه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرد که حمله به بندر اودسا توسط موشک‌های روسیه انجام شده است. این مقام روس گفت، هدف از این حمله نابودی سامانه‌های موشکی - از جمله هارپون - بوده است.

بندر اودسا یکی از مهم‌ترین بنادر اوکراین در دریای سیاه بوده و سیلوهای ذخیره غلات این کشور را در خود جای داده است. این مقام گفت: ما توافق استانبول (برای از سرگیری صادرات غلات) را نقض نکردیم. ما صرفا زیرساخت نظامی اوکراین را نابود کردیم و باز هم این کار را خواهیم کرد.

اوکراین: ۷۰ نیرو و ۹۰۰ ساختمان درمانی آسیب دیدند

در حالی که روسیه از هدف‌گیری دقیق مراکز نظامی اوکراین خبر داده و حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی را شدیدا تکذیب می‌کند، وزارت بهداشت اوکراین روز یکشنبه گزارش داد که از آغاز جنگ، دست‌کم ۱۸ نیروی درمانی این کشور کشته شده و تقریبا ۹۰۰ ساختمان درمانی تخریب یا دچار آسیب شده است.

این وزارتخانه در پستی در صفحه فیسبوک خود نوشت که بیش از ۵۰ کارمند درمانی نیز از ۲۴ فوریه تاکنون مجروح شده‌اند. در این پیام همچنین اعلام شد که ۱۲۳ ساختمان درمانی کاملا تخریب شده و ۷۴۶ ساختمان به تعمیر نیاز دارد.

این در حالیست که روسیه هدف‌گیری «عامدانه» مراکز درمانی و غیرنظامی را تکذیب کرده و برای توصیف اقدامات خود در اوکراین از عبارت «عملیات ویژه نظامی» استفاده می‌کند. کی‌یف در مقابل، کرملین را به استفاده از «تروریسم» برای اعمال فشار بر اوکراین و واداشتن کی‌یف به توافقی به نفع مسکو متهم می‌کند.

منبع: ایسنا

407350