پرسون گزارش می دهد؛

قدردانی از کم‌مصرفان برق

تیر امسال رکورد مصرف برق در تهران شکسته شد، اما در این شرایط وزارت نیرو برای کم مصرفان برق پاداش در نظر گرفته تا برای خانوارها انگیزه‌ای باشد که مصرف برق را کاهش دهند.
تصویر قدردانی از کم‌مصرفان برق

به گزارش سایت خبری پرسون، برق خانگی به تنهایی در آمار محاسبه نمی‌شود. از طرف دیگر در سال‌های اخیر به دلیل افزایش استخراج بیت کوین، فشار زیادی که بر صنعت برق کشور وارد شد.

نحوه محاسبه پاداش برق در تابستان

تعرفه برق مشترکان خانگی بر اساس جداول زیر محاسبه و دریافت می‌شود.

همچنین بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف متعارف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود .

تعرفه مناطق عادی و ماه های غیر گرم مناطق گرمسیر

متوسط انرژی مصرفی ماهانه کیلو وات ساعت در ماه

قیمت پایه هر کیلوات ساعت به ریال

0 تا 100

600

مازاد بر 100 تا 200

700

مازاد بر 200 تا 300

1500

تعرفه ماه های گرم در مناطق گرمسیر 4

متوسط انرژی مصرفی ماهانه کیلو وات ساعت در ماه

قیمت پایه هر کیلوات ساعت به ریال

0 تا 100

482

مازاد بر 100تا 200

561

مازاد بر 200 تا 300

999

مازاد بر 300 تا 400

1599

تعرفه مناطق عادی و ماه های غیر گرم مناطق گرمسیر 3

0 تا 100

501

تعرفه مناطق عادی و ماه های غیر گرم مناطق گرمسیر 2

0 تا 100

441

مازاد بر 1000 تا 2000

999

تعرفه مناطق عادی و ماه های غیر گرم مناطق گرمسیر 1

0 تا 1000

200

مازاد بر 1000تا 2000

223

مازاد بر 2000 تا 3000

241

مناطق بر اساس آب و هوا و اقلیم میزان متوسط دمای هوا به مناطق مختلف «معتدل یا عادی» و «گرمسیری» تقسیم شده است. سپس نیاز خانوارهای مختلف به استفاده از انرژی برق برای وسایل روشنایی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو، یخچال و غیره که به‌طور معمول برای رفاه مورد نیاز است، درنظر گرفته شده است.

تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلی، مازاد بر آن تا ۱.۵ برابر، تا ۲ برابر و مصارف بیش از ۲ برابر به ترتیب با ضریب (۱.۵)، (۲.۵) و (۳.۵) برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می‌شود.

سیدمحمدرضا نوحی، سخنگوی صنعت برق اصفهان، در این رابطه گفته که مصرف‌کنندگان برق خانگی که در پیک مصرف برق مقارن با تابستان، رعایت کننده الگوی مصرف برق باشند پاداش دریافت می‌کنند. اجرای این قانون مربوط به قبض‌هایی است که از خردادماه به بعد صادر می‌شود.

به گفته وی الگوی مصرف برق برای تابستان ۳۰۰ کیلووات در زمان اوج مصرف و ۲۰۰ کیلووات برای زمان غیر اوج مصرف است. همچنین دو گروهی که تحت نظر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند با رعایت ۵۰ درصدی الگوی مصرف از برق رایگان برخوردار خواهند شد. سایر افراد هم به ازای هر کیلووات صرفه‌جویی در برق، ۵۰۰ تومان تشویق می‌شوند که این مبلغ از هزینه‌های ماه بعدی آن‌ها در پرداخت قبض برق کاسته می‌شود.

میزان پیک مصرف برق در فروردین ۱۴۰۱

آمار میزان پاداش برای کم مصرفان

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، نیز در این رابطه گفته که تاکنون ۲۸۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به ۱۱ میلیون مشترک خوش مصرف خانگی تعلق گرفته است. مشترکانی که نسبت به سال گذشته در مصرف برق صرفه جویی کنند، به ازای هر کیلووات ساعت مدیریت مصرف، پنج برابر قیمت برق مندرج در قبض پاداش گرفته‌اند.

وزیر نیرو در تشریح جزئیات پرداخت پاداش صرفه‌جویی نیز تصریح کرده که متوسط هزینه برق برای مشترکان خانگی ۱۰۰ تومان است که به ازای هر کیلووات ساعت صرفه جویی پنج برابر این مبلغ معادل ۵۰۰ تومان پاداش تعیین شده است.

امسال هم خاموشی داریم؟

با افزایش مصرف برق در کشور، خاموشی مرحله به مرحله نزدیک می شود. با اعلام خبر عبور اوج مصرف کشور در ابتدای تابستان از مرز ۶۴ هزار مگاوات، احتمال تحمیل خاموشی به طیفی از مصرف کنندگان در هفته آینده شدت گرفته است؛ هرچند مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق معتقد است که شرایط تحت کنترل بوده و وضعیت شبکه برق پایدار است.

با اینکه نرخ رشد مصرف برق در کشور در تیرماه ۱۴۰۱ به حدود ۱۴ درصد رسیده، وزارت نیرو با طیفی از برنامه ها (نظیر افزایش تولید برق تجدیدپذیر، اصلاح نیروگاه‌ها در زمینه راندمان تولید و تکمیل برخی پروژه‌ها و ابزارهای سیاستی (مثل وضع تعرفه های پلکانی، سهمیه بندی برق در برخی صنایع، خاموشی معابر و کاهش مدت زمان کار ادارات) از قطع گسترده برق جلوگیری کرده است.

شواهد موجود نشان می دهد که این رویکرد مانع خاموشی شده و فعلا به جز صنعت سیمان، باقی بخش‌های تولیدی مشکل چندانی در زمینه اتصال به برق ندارند.

میزان تعرفه برق در دولت سیزدهم

وزیر نیرو درباره مصرف برق صنایع نیز گفته که با توجه به برنامه ریزی انجام شده، از ۶۳۰ هزار مشترک صنعتی کشور، ۵۸۰ هزار مشترک یعنی ۹۲ درصد بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرفی از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده می‌کنند. اما سال گذشته در همین دوره زمانی بود که به دلیل قطع برق گسترده اصناف و صنایع، انتقاد مشترکان از مدیریت بار نیرو به اوج رسید.

امسال اما کانون اصلی قطع برق در بخش سیمان است که به تغییرات گسترده قیمت این محصول نیز منجر شده است. طبق اعلام دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، براساس توافقات به عمل آمده با وزارت نیرو، قرار است به صورت نوبت بندی برق، واحدهای این صنعت تامین شود و آنها از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه، پنج میلیون تن سیمان تولید کنند.

البته صحبت‌های اخیر وزیر «صمت» که در جریان یک نشست خبری عنوان شد، قطع محدود برق در شهرک‌های صنعتی را تایید کرد. جلوگیری از کنترل خاموشی‌ها عمدتا به دستور کار متولیان برق و نیرو برمی‌گردد که با مهار مشترکان پرمصرف تلاش کردند کمبودهای موجود در زمینه عرضه تولید برق را جبران کنند؛ موضوعی که ردپای آن در بخش های خانگی، صنعتی، عمومی و اداری به وضوح مشخص است.

اما مشخص نیست که این سیاست بتواند در زمان اوج بار نیز از خاموشی جلوگیری کند. فعلا پیش بینی مقامات وزارت نیرو این است که نقطه اوج بار مرز مصرف ۶۸ هزار مگاوات برق است که احتمالا بازگشت خاموشی‌ها با آن همزمان خواهد شد؛ موضوعی که گفته شده با توجه به دمای بالای هوا در هفته آینده، رقم خواهد خورد.

میزان درصد فروش برق در مقابل صادرات

از آنجا که میزان مصرف برق کشور در زمان پیک بار مصرفی شبکه و در روزهای گرم تا ۸۶۰۰ مگاوات افزایش یافته و در روزهای پیش رو احتمالا پیک بار مصرفی شبکه سطوحی بیش از این را نیز تجربه خواهد کرد، باید وضعیت فعلی را از نخستین نشانه‌های احتمال وقوع خاموشی دانست.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، با استناد به متوسط دمای روزهای اخیر که حداکثر ۳۸ درجه بوده، اعلام کرده که تا پنج شنبه این دما به ۴۱.۲ درجه خواهد رسید. او پیش بینی کرده که این موضوع میزان تقاضای انرژی را از ۶۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ۶۸ هزار مگاوات برساند.

مدیرعامل شرکت مدیریت برق ایران نیز با بیان اینکه تفاوت این هفته با هفته بعد در مصرف برق آن است که علاوه بر استفاده از نیروهای برق آبی ممکن است توان لازم برای پاسخگویی را هم نداشته باشیم، گفته که این بی نظمی در مصرف برق ممکن است به محدودیت منجر شود. با اینکه بازگشت خاموشی به فضای کشور در فصل تابستان دور از انتظار نیست؛ اما آنچه موجب شده تا دکمه قطع برق کماکان تحت کنترل سیاستگذار باشد، افزایش تعداد مشترکان کم مصرف است.

دو نفر از متولیان صنعت برق با تایید این موضوع، آمارهای دقیقی از میزان صرف جویی برق ارائه کردند. نکات اعلام شده از سوی همایون حائری در این زمینه جالب توجه است. معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفته که با اعمال برنامه‌های دقیق مدیریت مصرف در تمامی بخش‌های اداری، تجاری، صنایع، خانگی و ... توانسته‌ایم ۵۷۰۰ مگاوات صرفه جویی کنیم.

طبق گزارش پاون، همایون حایری در جریان یک نشست تخصصی اعلام کرده که براساس ۱۰۰ برنامه صنعت برق برای عبور از تابستان گرم، در هر بخش وظیفه‌ای با زمان بندی مناسب برای شرکت‌ها تهیه شده که این برنامه در حال اجراست و این اقدامات دقیق و برنامه ریزی شده، دلیل عبور موفق از اردیبهشت و خرداد است.

طبق گفته‌های او در بخش تولید، تعمیرات، ارتقای توان، رفع محدودیت، به مدار آوردن نیروگاه های جدید و ... اقدامات گسترده ای انجام شده که موفقیت امروز نشان دهنده این مهم است. این اقدام صنعت برق یک رکورد تاریخی بوده که با برنامه ریزی دقیق و مدون اتفاق افتاده است.

وی همچنین از افزایش ۴۰۰۰ مگاواتی تولید عملی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده است. همچنین سال گذشته به طور متوسط ۲۵ درصد مشترکان بیش از الگوی تعیین شده و 75 درصد کمتر از الگو مصرف داشته‌اند و براساس اطلاعات خرداد پنج درصد به تعداد کم مصرف‌ها اضافه شده است.

رجبی مشهدی نیز در خصوص کاهش مصرف اعلام کرده که در سال گذشته به طور متوسط ۲۵ درصد مشترکان بیش از الگوی تعیین شده مصرف داشته اند و 75 درصد کمتر از الگو که براساس اطلاعات دریافت شده از خردادماه، ۷۵ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی همچنین از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می کنند تقاضا کرده که به قبض هایی که در ماه های آتی دریافت می‌کنند توجه داشته باشند؛ چون اگر رعایت نکنند تعرفه آنها به صورت یارانه‌ای محاسبه نخواهد شد. این مصرف کنندگان می توانند هم برای کاهش هزینه خود و هم به منظور کمک به وزارت نیرو در مسیر تامین برق سایر مشترکان، مصرف خود را کاهش دهند.

گزارش: مهسا اخلاقی

407331