حضور تانک‌ها در خیابان‌های استان هنان چین/ اژدهای زرد در یک قدمی بحران

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به تازگی با انتشار تصاویری از حضور تانک‌های چینی در خیابان‌های استان هنان این کشور خبر دادند.
تصویر حضور تانک‌ها در خیابان‌های استان هنان چین/ اژدهای زرد در یک قدمی بحران

به گزارش سایت خبری پرسون، گفته می‌شود تصاویر منتشر شده از حضور تانک‌های چینی در خیابان، برای حفاظت از بانک‌ها در استان هنان چین بوده است. به دلیل اینکه شعبه استان هنان “بانک چین” اعلام کرده که پس‌انداز مردم در شعب این بانک اکنون سرمایه‌گذاری محسوب شده و افراد امکان برداشت وجوه خود را نخواهند داشت.

چرا تانک ها به خیابان آمدند

در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی در شهر ژنگژو در استان هنان چین جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر با پلیس در مقابل شعبه بانک مرکزی چین در اعتراض به مسدود شدن سپرده‌های خود توسط بانک درگیر شدند.

مسدود کردن سپرده‌های بانک در آوریل ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد. سپرده گذاران از آن زمان به بعد علیرغم وعده‌هایی که درباره امن بودن پول های‌شان از سوی مسئولان ارائه شده بود قادر به برداشت پول خود از بانک نبودند.

درگیری در ۱۰ ژوئیه منجر به حمله و ضرب و شتم بسیاری از معترضان توسط مردان ناشناس شد که بعدا به عنوان پلیس دولتی شناخته شدند و سپس معترضان بازداشت شدند. معترضان بعد از ظهر همان روز آزاد شدند. روز بعد مقام‌های دولتی اعلام کردند که مقداری پول با حداکثر ۵۰۰۰۰ یوان (۷۴۳۴ به دلار) آزاد خواهد شد.

مقام‌های دولتی اعلام کردند که سپرده‌های مسدود شده بالاتر از این مقدار در نهایت آزاد خواهند شد هرچند هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی و زمان آزاد شدن آن ارائه نشده است.

بانک‌ها در نتیجه رکود در بازار املاک و مستغلات چین تحت فشار قرار گرفته‌اند. بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی به شدت در بازار املاک چین سرمایه‌گذاری می‌کنند و با فروپاشی آرام بازار املاک و مستغلات آسیب به آرامی به بخش مالی چین نفوذ می‌کند.

بحران فراگیر

چین برای تقویت اقتصاد خود یک بسته زیرساختی ۱.۱ تریلیون دلاری اعلام کرده است. این نمونه‌ای از اقتصاد چین است که نهاده‌هایی را به اقتصاد خود اضافه می‌کند تا رشد را تحریک کند، اما ورودی صرفا به معنای ایجاد بدهی بیش‌تر است. بسته محرک به اوراق قرضه بستگی دارد که بانک‌های استانی قرار است در آن سرمایه‌گذاری کنند. به گزارش فرارو، با بحران بازار املاک و مستغلات در چین و با نشت خسارت‌های جانبی به صنعت بانکداری چین با مسدود شدن وجوه به جایی که سپرده گذاران نمی‌توانند به سرمایه خود دسترسی پیدا کنند یک بحران جدی در حوزه املاک و بانکداری در چین در حال گسترش است.

با سقوط بازار املاک و مستغلات در چین، و آغاز سقوط سیستم بانکی چین به نظر می‌رسد که زمان اصلاح اقتصادی اجتناب ناپذیر فرا رسیده است.

کاهش جمعیت و رکود اقتصادی

در همین رابطه پل مورلند، جمعیت‌شناس دانشگاه لندن و عضو ارشد کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد، اخیراً در مطلبی برای دیلی تلگراف نوشته است: تا آنجا که می‌توانیم بگوییم چین از ابتدای تاریخ بیش‌ترین جمعیت را در بین هر کشوری داشته است.

اندازه و شکل چین در طول زمان تغییر کرده است همان طور که اندازه و شکل سایر کشور‌ها نیز تغییر کرده، اما می‌توان گفت که چین دست کم برای چند هزار سال پرجمعیت‌ترین کشور جهان بوده است. در هجده ماه آینده این جایگاه توسط هند تصاحب خواهد شد. واقعیتی که از پیش از زمان ژولیوس سزار وجود داشته در شرف تغییر است.

ما نمی‌توانیم دقیقا بدانیم که این رویداد مهم در چه تاریخی رخ خواهد داد. افراد زیادی در این دو غول جمعیتی وجود دارند تعداد تولد‌ها و مرگ و میر‌های زیادی در روز وجود دارد که اجازه نمی‌دهد تا مطمئن شویم چین دقیقا چه زمانی تاج جمعیتی خود را از دست خواهد داد. برخی معتقدند که این روند از پیش رخ داده است.

به ناچار باید این پرسش را مطرح کرد که آیا این موضوعی مهم است؟ چین در حال حاضر بسیار ثروتمندتر از هند است و از نظر نظامی بسیار قدرتمندتر است. آخرین باری که دو کشور وارد جنگ شدند بیش از نیم قرن پیش چینی‌ها توانایی خود را به اثبات رساندند و از آن زمان تنها می‌توان شکاف را افزایش داد. در هر صورت، یک جنگ در سراسر هیمالیا دورنمای محتملی نیست چرا که زمامداران جهان مسائل فوری‌تری برای رسیدگی دارند که باید نگران آن باشند.

با این وجود، در دراز مدت کاهش جمعیت چین اهمیت خواهد داشت. چین با کاهش جمعیت در سن کار مواجه است. رویداد مشابهی می‌تواند برای ژاپن نیز رخ دهد و آن کشور را در دهه‌ها رکود اقتصادی قرار دهد. این در حالی است که چین هنوز نسبتا فقیر است.

با این وجود، واقعیت آن است که نرخ باروری در چین پیش از اجرای سیاست تک فرزندی در حال کاهش بود و نرخ زادوولد تقریبا از شش به سه فرزند در طول دهه ۱۹۷۰ میلادی کاهش یافت. در جوامع چینی نیز که مشمول محدودیت زاد و ولد نبوده‌اند مانند مواردی که در هنگ کنگ و تایوان وجود دارد سقوط نرخ رشد جمعیت رخ داده است. در واقع، تنها چینی‌ها دچار این مسئله نیستند.

ژاپن و کره جنوبی مدت‌هاست که با کاهش نرخ باروری مواجه بوده‌اند و اکنون این نرخ حتی به کشور‌های فقیر آسیایی مانند تایلند نیز تعمیم یافته است. در چین به نظر می‌رسد که کاهش کنترل‌ها بر فرزند آوری تاثیر کمی بر نرخ باروری داشته است. به نظر می‌رسد که خط مشی تک فرزندی یک اجبار سیاسی ناخوشایند بود که بر فراز یک تغییر اجتماعی عظیم و بنیادین قرار داشت.

در حال حاضر میانگین جمعیت شهروندان چین از میانگین جمعیت شهروندان امریکایی مسن‌تر است و تقریبا پانزده سال از سال ۱۹۹۰ میلادی پیرتر می‌باشد. با کاهش شدید تعداد جوانان، تعداد سالمندان نیز در حال افزایش است. چین با کمبود نیروی کار رو به رو خواهد شد و بر خلاف بسیاری از کشور‌های غربی باز کردن مسیر مهاجرت یک گزینه مطرح برای تصمیم گیرندگان چینی نیست.

چین برای بقیه جهان بزرگ‌تر از آن است که بتواند به اندازه کافی کارگر جوان برای آن کشور فراهم کند و هنوز هم برای جذب تعداد مهاجر بسیار ضعیف است.

سایر نقاط جهان نیز در شرف وقوع آن پدیده‌ای هستند در چین در حال رخ دادن است و از نظر مقیاس و سرعت در تاریخ جهان بی‌سابقه محسوب می‌شود. درست است که اروپا اگر بخواهد می‌تواند مهاجران را جذب کند تا شکاف‌های موجود در بازار کار خود را پر کند. با این وجود، کشور‌های اروپایی نیز در حال پیر شدن هستند و جمعیت آنان رو به کاهش می‌باشد. حتی به نظر می‌رسد هند نیز در آستانه کاهش نرخ باروری قرار دارد اگرچه چنین دهه به طول می‌انجامد تا به وضعیتی مشابه چین برسد.

در حال حاضر، درمورد بالا بودن نرخ باروری و زاد و ولد تنها کشور‌های جنوب صحرای آفریقا یک استثنای واقعی محسوب می‌شوند. زمانی که صحبت از پیری و کاهش جمعیت می‌شود نپرسید که این زنگ برای چه کسی به صدا در می‌آید. اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که تقریبا برای همه پیامد‌هایی به همراه خواهد داشت.

منبع: روزنامه ابتکار

406932