جهان در انتظار زیرسویه‌ای خطرناک‌تر از اومیکرون

کرونا در هر لحظه در حال پیشرفت است و زیرسویه‌‎های متفاوتی از خود تولید می‌کند. این بار زیرسویه‌ای جدید از کرونا یافت شده که مسری‌تر و خطرناک‌تر است.
تصویر جهان در انتظار زیرسویه‌ای خطرناک‌تر از اومیکرون

به گزارش سایت خبری پرسون، با توجه به اینکه BA۲.۷۵ طبق داده‌های موجود حتی از BA۵ و BA۴ سرعت انتقال بیشتری دارد و همین‌طور ایمنی گریزی آن دربرابر واکسن و ابتلای طبیعی بیشتر است، به نظر می‌رسد این ویروس می‌تواند جایگزین BA۵ شود.

مظاهر گودرزی: کرونا سویه به سویه دارد جهش می‌کند، گاهی دلتا جهانگیر می‌شود، گاهی اومیکرون، اما قرار نیست سر آرام داشته باشد، حداقل تا وقتی‌که واکسیناسیون در تمام کشورها پوشش خوبی بگیرد، در غیر این‌صورت هربار جهشی جدید سراغ‌مان می‌آید، گاهی مسری‌تر، گاهی کشنده‌تر، گاهی هم مانند زیرسویه‌ی اخیر هم مسری‌ و هم ایمنی‌گریزتر. هنوز جهان درگیر زیر سویه BA۵ و BA۴ است که سروکله یک زیر سویه جدید پیدا شده است، برای آن نام علمی BA۲.۷۵ انتخاب کرده‌اند. علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان شهید بهشتی در گفت‌گو با خبرآنلاین می‌گوید: «به نظر می‌رسد زیر سویه‌ی BA۲.۷۵ جای BA۵ را بگیرد.»

او معتقد است اگرچه واکسن‌های موجود مانع ابتلا به انواع زیرسویه‌های کرونا نمی‌شوند اما در کاهش موارد بستری تاثیرگذار هستند، ضمن این‌که جهان باید با سرعت بیشتری واکسن‌های به‌روز شده تولید کند و کشورهای بیشتری پوشش کامل واکسیناسیون داشته باشند تا کرونا جهش کمتری داشته باشد.

406889