محسنی‌بندپی:

مجلس بر اجرای درست طرح دارویار نظارت می‌کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به دولت اختیار داد که درباره ارز ترجیحی تصمیم‌گیری کند، بدان معنا که آن را حفظ کرده و یا حذف نماید؛ در صورت حذف ارز ترجیحی هم باید قیمت‌ها به نرخ شهریور ۱۴۰۰ باشد و بیشتر از آن نشود.

تصویر مجلس بر اجرای درست طرح دارویار نظارت می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی محسنی بندپی با تأکید بر اینکه اجرای درست طرح دارویار به نظارت مجلس و دولت نیاز دارد، گفت که افزایش قیمت داروها به دلیل ضعف عملکرد دولت بود که انتظار می‌رود این وضعیت در اجرای طرح دارویار وجود نداشته باشد.

وی افزود: مجلس با هوشمندی در بودجه ۱۴۰۱ اختیار را به دولت داد تا تدابیر لازم را به گونه‌ای اتخاذ کند که ضمن تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم فشاری به آن‌ها وارد نشود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ضعف نظارتی مجلس و دولت باعث افزایش قیمت داروها قبل از شروع سال جدید شد، گفت: در شرایطی که دولت در ابتدای سال ۱۴۰۱ مصمم به حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی بود به دلیل ضعف نظارت مجلس و دولت قیمت داروها بدون وجود سازوکار منطقی و علمی افزایش پیدا کرد. منظور از ضعف نظارت دولت همان ضعف سازمان برنامه، وزارت بهداشت و سازمان های بیمه‌گر است.

وی یادآور شد: همان زمان کمیسیون بهداشت در جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان غذا و دارو به این موضوع ورود کرد و ضعف نظارتی سازمان غذا و دارو در افزایش قیمت داروها را گوشزد کرد. همان موقع یکی از نماینده‌ها فاکتور خرید دارو را در کمیسیون بهداشت نشان داد چون آقایان منکر افزایش قیمت دارو بودند. اکنون انتظار می‌رود این ضعف عملکرد در اجرای طرح دارویار وجود نداشته باشد.

محسنی بندپی با اشاره به شروع اجرای طرح دارویار گفت: این طرح به ذات خوب است چون قرار نیست با اجرای آن فشاری به مردم و تولیدکنندگان وارد شود. به موجب آن قیمت تمام شده دارو در جامعه دیده شده و یارانه دارو به نیازمندان داده می‌شود. قبلا یارانه به تولیدکننده، فروشنده و واردکننده داده می‌شد که قرار است این اتفاق رخ ندهد منتها همه چیز به اجرای درست این طرح بستگی دارد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه اجرای درست طرح دارویار به معنای افزایش پیدا نکردن قیمت دارو برای مردم است، گفت: یکی از اقدامات این است که با اجرای طرح دارویار مشکلی برای تأمین دارو برای مردم بوجود نیاید. کمیسیون بهداشت پیش از این سازمان برنامه را موظف کرده بود که مبالغی را برای سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص دهند تا بتوانند اختلاف قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد را تأمین کرده و فشاری به مردم وارد نشود. باز هم تأکید می‌کنم که اجرای درست طرح دارویار منوط به نظارت مجلس و دولت است تا به سرنوشت طرح‌های خوبی همچون پزشک خانواده یا طرح دورکاری دچار نشود.

محسنی‌بندپی در پایان گفت‌ که مجلس مصمم به اعمال نظارت بر اجرای طرح دارویار و گرفتن گزارشات مکرر است و در این راستا هم جلساتی را برگزار کرده و تشکیل خواهد داد.

منبع: ایسنا

406690