تهدید ایران و روسیه به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت انجام معامله پهپادی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تهدید ایران و روسیه به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت انجام معامله پهپادی گفت: رئیس جمهور آمریکا در سفر به غرب آسیا درباره مقابله با تهدیدهای تهران بحث کرده است.
تصویر تهدید ایران و روسیه به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت انجام معامله پهپادی

به گزارش سایت خبری پرسون، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه تلویحاً ایران و روسیه را به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت تبادلات نظامی تهدید کرد.

پرایس طی نشست خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره اینکه انتظار دارند چه نتایجی از نشست سه‌جانبه ایران،‌ روسیه و ترکیه در تهران طی روز سه‌شنبه حاصل شود، گفت: «من صحبت کردن درمورد دستور کار [نشست] را به این سه کشور واگذار می‌کنم. ما شاهد انتشار بیانیه‌های مختلفی از سوی این کشورها در مورد موضوعات مورد بحث بوده‌ایم، اما من اظهار نظر درباره آن را به خودشان واگذار می‌کنم».

طبق بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، وی درباره موضوعاتی که در سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا مورد بحث قرار گرفت، توضیح داد: «صحبت در مورد ایران و چالشی که ایران برای منطقه و به طور بالقوه فراتر از آن ایجاد می‌کند، و برخی استراتژی‌ها و راه‌هایی که از طریق آنها می‌توانیم به هماهنگ کردن تلاش‌های خود برای عقب راندن فعالیت‌ها و نفوذ شرورانه ایران در سراسر منطقه انجام دهیم، بیان شد».

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست جدیدی در قبال ایران به ویژه پس از سفر بایدن به منطقه دارند، ادعا کرد: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که از زمانی که دولت قبلی از برجام خارج شد، بر کسی پوشیده نیست که مواد شکافت‌پذیر ایران افزایش یافته و زمان گریز اتمی آن، یعنی مدت زمانی که برای تولید مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت سلاح اتمی نیاز دارد، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. از حدود یک سال در اوج خود به چند هفته یا کمتر رسیده است».

بر اساس این بیانیه، پرایس اظهار داشت: «دلیل اینکه هنوز بر روی تعیین اینکه آیا می‌توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، این است که بازگشت متقابل به پایبندی، برنامه هسته‌ای ایران را دوباره مهار می‌کند. این امر، زمان گریز اتمی را طولانی‌تر می‌کند، که اکنون بسیار کاهش یافته است. همچنین تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر مشمول سخت‌گیرانه‌ترین رژیم راستی‌آزمایی و نظارتی می‌شود که تاکنون تحت مذاکره قرار گرفته است».

وی درباره رویکرد بایدن در قبال ایران گفت: «رئیس جمهور متعهد شده است که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین وسیله برای تحقق این تعهد است. ما همچنان بر این باوریم که تحت این چارچوب، بازگشت متقابل به پایبندی به برجام سودمندترین مسیری است که قابل دوام است، و تا زمانی که به نفع ما باشد، به دنبال آن خواهیم بود».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تهران و احتمال انعقاد قراردادی برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی ایران به مسکو، مدعی شد: «ما درمورد نگرانی‌های خود در مورد ارائه بالقوه پهپادهای ایرانی به روسیه صحبت کرده‌ایم. ما از نزدیک و با دقت [این سفر را] دنبال می‌کنیم. همه تحریم‌های ما به قوت خود باقی است».

پرایس با تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و روسیه در صورت فروش پهپاد، ادعا کرد: «هر گونه معامله‌ای از این نوع شامل تعدادی از تحریم‌هایی است که ما روی کاغذ داریم و احتمالاً تعدادی از تحریم‌هایی که کشورهای سراسر جهان نیز اعمال خواهند کرد. بنابراین این چیزی است که ما همچنان بر آن نظارت خواهیم کرد».

ادعاهای مقامات آمریکایی درباره آماده‌شدن تهران برای فروش پهپادهای نظامی به روسیه در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را تکذیب کرده است.

پیش از این نیز یک مقام ارشد آمریکایی به رشد ساخت انواع پهپادهای بومی ازسوی ایران اشاره کرد و گفت، ایرانی‌ها قابلیت ساخت انواع پهپاد را دارند.

406490