آمار واکسیناسیون در این چند روز مطلوب بوده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای طرح دارویار از پنجشنبه هفته گذشته و با دستور ریاست جمهوری نه تنها هیچ دارویی گران نشد بلکه برخی داروها با پوشش بیمه‌ای ارزان‌تر هم در اختیار بیماران قرار گرفت.
تصویر آمار واکسیناسیون در این چند روز مطلوب بوده است

به گزارش سایت خبری پرسون، بهرام عین‌اللهی‏، وزیر بهداشت در همایش ملی لاله‌های سپید که امروز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد درباره طرح دارویار بیان کرد:‌ این طرح از سوی جوانان دانشمند و جهادی از چند ماه پیش شروع و برنامه ریزی شد و شاهد فعالیت شبانه روزی آنها بودیم. اجرای این طرح دقیق و کارآمد بسیاری از دغدغه ها در مورد قیمت دارو را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح هیچ دارویی گران نشده و برخی داروها تحت پوشش بیمه‌ ارزان‌تر عرضه می‌شوند تاکید کرد: خدمت به مردم به ویژه محرومان از اهداف مهم جامعه پزشکی است. سندیکای داروسازان و صنعتگران هم خدمات ارزنده‌ای انجام می‌دهند تا علاوه بر تولید داخلی و رفع نیازهای کشور جزو صادرکنندگان دارو هم باشیم‌.

عین اللهی با بیان این که حرکت به سمت خدمت بیشتر به مردم با الگوی مدافعان سلامت خواهد بود‏، عنوان کردو: در دوران کرونا ۳۰۰ نفر مدافع سلامت شهید شدند و این رسالت و درخشش جامعه پزشکی را نشان می‌دهد. یاد و خاطره مدافعان سلامت نباید فراموش شود.

وی ادامه داد: مردم ولی نعمتان ما هستند و همواره آماده خدمتگزاری به آنها هستیم. نیروهای جهادی بیش از گذشته به کمک مردم در مناطق محروم بروند و عقب افتادگی و مشکلات را حل کنند. امیدواریم روزی برسد وقتی بیماری به مرکز درمانی مراجعه می کند دردش بیماری باشد به دنبال تامین مخارج نباشد. کمک می کنیم این امر تحقق یابد.

وزیر بهداشت با بیان این که کشورهای پیشرفته جهان در مقابله با کرونا مردود شدند و در کشور ما هیچ بیمار کرونایی روی زمین نماند و به آنها در مراکز درمانی رسیدگی شد‏ تاکید کرد:‌ ابرقدرت ها در این برهه از تاریخ مثل هیتلر عمل کردند و ما را تحریم کردند. در ژنو اعلام کردم که شما گفتید دارو و غذا تحریم نیست و شما ما را تحریم کردید، اما دانشمندان ما افتخار آفرینی کردند ۶ نوع واکسن پیشرفته تولید شد و ۱۵۱میلیون دز واکسن تزریق شد ، به کشور ما هیچ گونه امکاناتی ندادند، شهدای مدافع سلامت تا آخرین نفس در رابطه با درمان بیماران کار کردند.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این همایش و در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره افزایش موارد ابتلا به کرونا گفت: وارد موج هفتم شده‌ایم‏ اما همراهی مردم در چند روز اخیر برای تزریق دوز یادآور واکسن اتفاق خوبی است که به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند. آمار واکسیناسیون طی همین مدت نشان دهنده استقبال خوب و افزایش تزریق‌هاست و اگر تداوم داشته باشد خیلی نگرانی درباره موج هفتم نخواهیم داشت.

وی توصیه کرد: مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌ها را به ویژه در فضاهای بسته و وسایل حمل و نقل عمومی افزایش دهند. مراکز درمانی کاملا آمادگی پوشش موج هفتم بیماری را دارند، البته امیدواریم که مردم نیازی برای بستری و مراجعه به بیمارستان‌ها نداشته باشند.

عین اللهی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تزریق واکسن‌های تازیخ مصرف گذشته هم توضیح داد: هیچ یک از پایگاه‌های واکسیناسیون اجازه تزریق واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته را نخواهند داشت. تمامی واکسن‌ها کد UID دارد که در سیستم ثبت شده است و هیچ تغییری هم در آنها لحاظ نخواهد شد. سازمان غذا و داروی ایران مشابه سازمان غذا و داروی آمریکاست و نه تنها درباره واکسن‌ها که درباره تمامی داروها نظارت دقیق را انجام می‌دهد. اطلاعات دارویی به شکل الکترونیک در سامانه تیتک ثبت می‌شود و نگرانی در این باره وجود ندارد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال همشهری آنلاین درباره کمبودهای دارویی و احتمال بروز مشکلاتی در مواجهه با موج هفتم کرونا بیان کرد:‌ طی همین چند روز از اجرای طرح دارویار‏، کمبودهای دارویی به سرعت بیشتری در حال برطرف شدن هستند. هدف اصلی این طرح تامین نیاز بازار دارویی کشور بوده و در آینده تولید دارو در کشور افزایش خواهد یافت تا هم تامین نیاز داخل صورت گیرد و هم صادرات داشته باشم. علاوه بر این که بیماران هم هزینه اضافه‌تری نسبت‌ به خرید دارو پرداخت نخواهند کرد و حتی داروهایی که قبلاً تحت پوشش بیمه نبوده‌اند هم با هزینه کمتری نسبت‌ به قبل در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

گفتنی است تفاهم نامه تاسیس موسسه فرهنگی روایت شهدای مدافع سلامت بین وزارت بهداشت و بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه همایش ملی لاله های سپید امضا شد.

406189