سفر به خارج برای ویزیت پزشک ایرانی/ در اجرای سیاست‌های کلی سلامت کوتاهی شده است

عبدالحسین روح الامینی در انجمن داروسازان مطرح کرد: هر هواپیمایی که توریست سلامت به شهرهایی مثل شیراز مشهد و تهران می آورد نشانگر عزت کشور و نتیجه خون دل های ۴۴ ساله است باید به دنبال حفظ این دستاوردها و ارتقا سلامت مردم باشیم. نه انکه به گونه ای سیاست گذاری و عمل کنیم که ۱۰ یا ۲۰ سال آینده شاهد این باشیم که مردم ایران سوار بر هواپیما بشوند و برای درمان به کشورهای همسایه بروند، در حالی که پزشک ایرانی آنها را ویزیت می کند.
تصویر سفر به خارج برای ویزیت پزشک ایرانی/ در اجرای سیاست‌های کلی سلامت کوتاهی شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالحسین روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در انجمن داروسازان با تاکید بر اهمیت حفظ دستاوردهای حوزه سلامت، گفت: باید به دنبال حفظ این دستاورد‌ها و ارتقا سلامت مردم باشیم، نه آنکه به گونه‌ای سیاست گذاری و عمل کنیم که ۱۰ یا ۲۰ سال آینده شاهد این باشیم که مردم ایران سوار بر هواپیما بشوند و برای درمان به کشور‌های همسایه بروند، در حالی که پزشک ایرانی آن‌ها را ویزیت می‌کند.

وی افزود: به موقع شنیدن، به موقع پاسخ دادن و همه‌جانبه پاسخ دادن، نیاز امروز ماست؛ رسم ما از اول انقلاب این بود که یا کسی کاری را نمی‌پذیرفت یا اگر می‌پذیرفت خودش را فدای آن کار می‌کرد. پیمان ما فقط با مردم و رهبری و منافع مردم است و با هیچ اسمی و هیچ صنفی پیمانی نداریم؛ ما با رسم‌ها پیمان داریم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: متاسفانه در زمینه اجرای سیاست‌های کلی سلامت از زمان ابلاغ آن کوتاهی شده است و با گذشت نزدیک به ده سال که زمان بازنگری در سیاست‌های کلی است؛ متاسفانه هنوز تعداد قابل توجهی از بند‌ها محقق نشده و حتی به سمت آن نیز حرکت نشده است. این مساله می‌تواند سر منشا مشکلات دیگر در حوزه سلامت باشد.

وی افزود: اگر برای جمهوری اسلامی چند دستاورد مهم در این ۴۴ سال بشماریم، یکی از آن‌ها قطعا بهداشت و درمان است. خودکفایی در درمان، افزایش نیروی انسانی، افزایش برد‌های تخصصی، خودکفایی در دارو این‌ها دستاورد‌های مهمی برای نظام و تکیه‌گاه پزشکی برای مردم منطقه است از پزشک عمومی هندی و بنگلادشی از اول انقلاب امروز به جایی رسیده ایم که در اوج تحریم و در اوج جنگ اقتصادی کاملاً به روز و قوی و خودکفا در حال پاسخ به نیاز‌های بهداشت و درمان در کشور هستیم و باید مراقبت کنیم و اجازه ندهیم افرادی نا آگاهانه و بعضاً مغرضانه به تخریب این دستاورد‌ها بپردازند و زیر ساخت‌ها را آسیب بزنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: صدا و سیما هم باید توجه کند در پیگیری مطالبات مردم و تحت عناوین زیبا و مطلوبی مثل عدالت به جنگ نقاط قوت و دستاورد ها‌ی ۴۴ ساله نظام سلامت نرود. البته کاستی‌ها و خطا‌هایی نیز وجود دارد که با نقد منصفانه و همفکری و همدلی بخش‌های مختلف از داخل و خارج نظام سلامت می‌توان آن‌ها را نیز بهبود بخشید و هیچ از طرفین نباید متعصابانه و با نگاه‌های کوتاه صنفی به مسائل کلان نگاه کنند.

وی افزود: تمام ۱۴ بند سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری باید مبدا حرکت ما باشد؛ باید جنبش مطالبه گری این چهارده بند در تمامی اصناف پزشکی به راه بیفتد. یک قدم از نقاط قوت و دستاورد‌های ۴۴ ساله نظام سلامت نباید عقب نشست.

روح الامینی در ادامه گفت: بعد از ماه‌های پیگیری و مطالبه قول تسویه با داروسازان و بیمه‌ها داده شد، اما انتظار می‌رود این اقدامات در زمان خود و پیش از آنکه تبدیل به مشکل شود و صدای نمایندگان و اصناف را بلند کند مورد رسیدگی و اقدام قرار گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: بنده به عنوان نماینده مردم و نماینده مجلس در سازمان نظام پزشکی تمرکزم بر ارتقا سلامت مردم و کارکرد صحیح و رضایت بخش زنجیره سلامت و بهداشت و درمان است. تلاش مجلس نظارت و هماهنگی با سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های صنفی ست تا از این رهگذر بتواند منافع مردم و نیرو‌های متخصص ارائه دهنده خدمت را به حداکثر برساند.

405905