شهره‌ای که مازیار شد / سیر تا پیاز زندگی بازیگری که تغییر جنسیت داد

شهره لرستانی از بازیگران مشهور ایرانی جنسیت خود را تغییر داده و آنطور که در صفحه اینستاگرامی‌اش اعلام کرده، نام "مازیار" را برای خود برگزیده است.
تصویر شهره‌ای که مازیار شد / سیر تا پیاز زندگی بازیگری که تغییر جنسیت داد

به گزارش سایت خبری پرسون، مازیار لرستانی یا همان "شهره صالحی لرستانی سابق"، از بازیگران نام آشنای سینماست‌. او متولد ۳۱خرداد ۱۳۴۵ است و پس از ۵۶سال، هویتی مردانه را برای خود برگزیده است.

او متولد تهران است و فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۹ و همچنین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته فیلمنامه‌نویسی سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی مجتمع فیلمسازی باغ فردوس در سال ۱۳۷۳.

پدرش قاضی بازنشسته دادگستری و مادرش فرهنگی بازنشسته است و یک خواهر و یک برادر دارد. آنطور که او خود در جایی گفته، به تقلید از چارلی چاپلین، نلم هنری خود را کوتاه کرده و به جای "صالحی لرستانی"، از "لرستانی" استفاده کرده است.

IMG_20220714_062432_587

لرستانی، بازی در تئاتر را از سال ۱۳۶۴ با نمایش‌های دانشجویی از جمله «آدم‌برفی»، «زیبایی بی‌اعتنا»، «من به باغ عرفان»، «آژاکس»، «پیشنهاد ازدواج»، «تبعیدی‌ها»، و… تجربه کرد و تا ۱۳۶۹ این رشته فعالیتها را ادامه داد.

او خود می‌گوید: "همیشه گروه تئاتر مدرسه با من بود ، از نوشتن و به وجود آوردن لذت می بردم. آن اوایل که بلد نبودم بنویسم حفظ می کردم ، نمایشنامه‌ نویسی که بلد نبودم اما قصه‌ هایی شبیه نمایشنامه می نوشتم و با گروه تئاترمان اجرا می کردم".

اما آنچه باعث شهرت او شد، نه تئاتر که سینما بود. مازیار لرستانی بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با فیلم «نیاز» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد آغاز کرد.

وی از سال ۱۳۶۶ تاکنون کارگردانی ۱۷ تئاتر حرفه‌ای در تئاترشهر از جمله «خسیس دهکده روگافورد»، «گالری»، «پرده‌برداری»، «عقاب»، «داش آکل»، «آنتیگون»، «متوری»، «بنگاه تئاترال»، «تلخ بازی قمر در عقرب»، «زندگی دوگانه»، «پیک‌نیک در میدان جنگ»، و… را بر عهده داشته‌است؛ نمایش «سلطان مار» نوشتهٔ بهرام بیضایی، یکی از موفق‌ترین اجراهای تئاتر در دههٔ هفتاد از جمله کارهای موفق اوست.

او همچنین کارگردانی نمایش تلویزیونی «در پوست شیر» نوشته شون اوکیسی، برای شبکه چهار را انجام داده‌است.

مجموعه تلویزیونی «هتل» به کارگردانی مرضیه برومند و فیلم سینمایی «مأموریت آقای شادی» و چندین تله‌فیلم دیگر از جمله آثاری است که او به عنوان نویسنده در آنان حضور داشته‌است. افزون بر اینها، چندین فیلم کوتاه و تله‌فیلم از جمله کارهایی است که وی نویسندگی و کارگردانی کرده‌است.

IMG_20220714_062102_065

اما زندگی لرستانی، فراز و فرودهای زیادی داشت. او در جایی می‌گوید: "یک موقعی داستان شکست عشقی ساده و یک خطی برایم اتفاقی بسیار عظیم و سهمگین بود و باعث شد احساس شکستی بزرگ بکنم. موج غم من را در خود غرق کرد و به دامن افسردگی پناه بردم در این مدت ۸ سال از بازیگری جدا شدم و تنهایی و بیماری باعث افزایش ۴۰کیلویی وزنم شد. بعد از مدتها به کمک روانشناس دوباره به بازیگری برگشتم."

لرستانی، روز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ تغییر جنسیت خود را تأیید و نام مازیار را برای خود برگزید. شاید همین بحران جنسیتی عامل فرار او از تشکیل خانواده بوده است.

او خود می‌گوید: "اگرچه چندین سال است که مستقل زندگی می‌ کنم اما با خانواده‌ ام در یک ساختمان هستیم، چون نمی‌ توانیم از حال هم غافل باشیم. علتش این است که ما لریم و به ایلی بودن عادت داریم."

مازیار لرستانی حالا درحالی از پایان سرگردانی خود خبر داده که مدتی قبل شایعه تغییر جنسیت محمدرضا فروتن نیز جنجال به راه انداخت، هرچند تکذیب شد.

حالا باید دید آیا تغییر جنسیت آقای بازیگر می‌تواند او را در نقشهایی تازه مقابل دوربین قرار دهد؟

405631