طرح جدید دولت برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید نفت/ مردم، معامله‌گران جدید نفتی

غلامرضا سلامی‌ می‌گوید: اکنون بازار نفت نیز می‌تواند نقشی همانند بازار طلا و دلار ایفا کند بنابراین بازار انرژی و یا بازار بورس کالا می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری افراد با دارایی‌های اندک باشد.
تصویر طرح جدید دولت برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید نفت/ مردم، معامله‌گران جدید نفتی

به گزارش سایت خبری پرسون، در شرایط اقتصادی بی‌ثبات که روزبه‌روز ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند بسیاری از افراد برای حفظ دارایی خود در برابر کاهش ارزش پول، به دنبال تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای هستند. به همین دلیل این افراد در حوزه‌های مختلفی از جمله طلا، سکه، بازار سرمایه، مسکن و ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته همیشه سرمایه‌گذاری‌ها با سودهای کلان همراه نیست و گاهی اوقات ممکن است سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف متضرر شوند، به عنوان نمونه می‌توان به زیان سرمایه‌گذاران بورسی در مرداد سال 99 اشاره کرد. حال گفته می‌شود بر اساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت‌خام اختصاص داده و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس گزارشی، ابتدای خردادماه سال جاری بود که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد: «پیشنهاد جدیدی را در شرکت ملی نفت ایران و یک مدل جدید فروش نفت ارائه کردیم که فرآیند کارشناسی آن رو به اتمام است و آن هم انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است که با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌تواند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهند. همچنین تملک معادل نفت خام آن، نقدینگی را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌کنیم در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و به صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز را تامین خواهیم کرد. جزئیات این طرح با تکمیل فرآیند کارشناسی به اطلاع مردم می‌رسد».

بنابر گفته این مقام مسئول، قرار است با انتشار اوراق به روش گواهی سپرده کالایی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه در خرید و فروش نفت وارد شوند. اوراق سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداری است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش، برخی از جزئیات در جلسات کارشناسی بین شرکت ملی نفت، بورس انرژی و وزارت اقتصاد در حال نهایی‌سازی است و در آینده‌ای نزدیک قرار است مراسم رونمایی از این طرح، با حضور وزرای اقتصاد و نفت برگزار شود. این طرح هم می‌تواند در زمینه فروش نفت و تامین منابع مالی برای طرح‌های نفتی مفید باشد و هم بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت‌خام اختصاص داده و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

طرحی مناسب برای سرمایه‌گذاری

غلامرضا سلامی کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به طرح بازار جدید برای سرمایه گذاری آحاد جامعه در خرید و فروش نفت به «ابتکار» گفت: جزئیات این طرح مشخص نیست اما اگر قرار باشد مردم نفت را بخرند و اگر قصد خروج از بازار را داشتند نفت‌شان را با قیمت روز به فروش برسانند قطعاً فرصت سرمایه‌گذاری مناسبی برای مردم خواهد بود.

وی افزود: از طریق این طرح هم دولت می‌تواند با پیش فروش نفت منابعی را تامین کند و هم مردم یک سرمایه‌گذاری مطمئن خواهند داشت که در نتیجه ارزش دارایی‌شان را حفظ می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر قیمت نفت و یا دلار بالا برود سرمایه‌گذاران در این طرح سود خواهند کرد.

سلامی ادامه داد: من گمان می‌کنم استقبال خوبی از این طرح خواهد شد البته اکنون کمی بی اعتمادی نسبت به فعالیت‌های اقتصادی دولت وجود دارد اما امیدواریم این بی اعتمادی‌ها برطرف شوند تا بتوان از فرصت به دست آمده به خوبی استفاده کرد. همانطور که اشاره کردم این بازار جدید هم یک فرصت برای مردم خواهد بود و هم فرصتی برای تامین منابع مالی دولت است.

سلامی با اشاره به نگرانی‌ها برای کاهش ارزش دارایی‌ها گفت: مردم نگران کاهش ارزش دارایی‌های‌شان هستند بنابراین هر بخشی که بتواند این اعتماد را به مردم بدهد که ارزش پول‌شان حفظ می‌شود مردم به سمت آن حوزه کشیده خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه به علاقه سرمایه‌گذاران به حضور در بازارهای طلا و دلار اشاره کرد و در این باره گفت: دلیل علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در حوزه طلا و دلار این است که با گذر زمان ارزش سرمایه‌هایشان حفظ خواهد شد. از سوی دیگر افرادی که سرمایه بیشتری در اختیار دارند به سمت بازار مسکن سوق پیدا می‌کنند. اکنون بازار نفت نیز می‌تواند نقشی همانند بازار طلا و دلار ایفا کند بنابراین بازار انرژی و یا بازار بورس کالا می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری افراد با دارایی‌های اندک باشد.

وی تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست اما اگر مردم بتوانند دارایی‌هایشان را به هنگام خروج از بازار به قیمت روز نفت بگیرند قطعاً سبب افزایش استقبال از این طرح می‌شود. به هر حال نفت بر اساس ارز خارجی به فروش می‌رود و این مسئله می‌تواند سود زیادی را به سرمایه‌گذاران برساند. این در حالی است که خود نفت نیز نوساناتی داشته و ممکن است در این نوسانات سودهایی نصیب سرمایه‌گذاران بشود.

منبع: روزنامه ابتکار

405487