به گزارش سایت خبری پرسون، «وسیله نقلیه صعود به مریخ» (MAV) یک موشک سوخت جامد کوچک، سبک و دو مرحلهای با وظیفه بزرگ است: بازگرداندن سنگها، رسوب و نمونههای جوی از مریخ در اوایل دهه ۲۰۳۰، در نخستین پرتاب موشک از سطح سیارهای دیگر.
MAV که توسط لاکهید مارتین اسپیس از لیتلتون، کلرادو توسعه مییابد، با کاوشگر بازیابی نمونه ناسا (SRL)، یکی دیگر از بخشهای بزرگ کمپین بازگشت نمونه در یک پکیج قرار میگیرد. فضاپیمای دو در یک - MAV و SRL - در نزدیکی یا در دهانه جزرو (Jezero)، جایی که مریخنورد استقامت ناسا مشغول جمعآوری نمونههای مریخ است، فرود میآید.
فرودگر دوم، حامل یک «مریخنورد واکنشی» آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز در همان منطقه فرود خواهد آمد.
این مریخنورد، نمونههای جمعآوری شده توسط استقامت را به MAV خواهد آورد. در ادامه موشک به مدار مریخ پرتاب میشود، جایی که مدارگرد بازگشت به زمین ERO آژانس فضایی اروپا ظرف پر از نمونه را میگیرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ERO نمونهها را به زمین خواهد آورد و آنها را از طریق یک سیستم ورود به زمین (EES) برای فرود پر سرعت و بدون چتر نجات در صحرای یوتا در سال ۲۰۳۳ پرتاب میکند.
آن کپسول برگشت نمونه که توسط لاکهید مارتین طراحی شده، از یک ساختار کامپوزیت سبک وزن ساخته شده است که توسط یک ماده محافظ حرارتی ویژه پوشانده شده است.
استیو سایدز، مدیر ارشد برنامه لاکهید مارتین برای سیستم یکپارچه وسایل نقلیه صعودی به مریخ (MAVIS) مستقر در هانتسویل، آلاباما، توضیح داد که بشریت پیشتر هرگز نمونههای بکر از مریخ را برنگردانده و تیمی که در تلاش برای تحقق آن است با چالشهای بسیار مهمی روبروست.
سایدز گفت MAV کمتر از ۳ متر ارتفاع و نیم متر قطر دارد. او افزود: «این یک موشک نسبتا کوچک است، بنابراین آن را نشانه بگیرید و شلیک کنید.»
قرارداد MAVIS با هزینه ثابت دارای ارزش بالقوه ۱۹۴ میلیون دلار است و به مدت ۶ سال اعتبار خواهد داشت.