به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سید محمد مقیمی در نشست تبادل تفاهم نامه فی مابین دانشکده تازه تأسیس تجارت و مالیه با سازمانها، مراکز و شرکتهای مرتبط با فعالیت این دانشکده، گفت: دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران با وجود اینکه فقط چند ماه از تأسیس آن میگذرد اما به دلیل رویکردهای ابتکاری که در این دانشکده پیگیری شده است، در حال تبدیل به یکی از دانشکدههایی است که طرفداران زیادی در جامعه و صنعت پیدا کرده است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: فلسفه وجودی ایجاد دانشکدههای جدید در دانشگاه تهران، از جمله تأسیس دانشکده تجارت و مالیه، این است که در ساختارها و نهادهای جدیدالتاسیس در دانشگاه تهران راه متفاوتی را نسبت به دانشکدههای سنتی در پیش گیریم تا ارتباط دانشگاه و جامعه پررنگتر شود. اعتقاد داریم شکلگیری یک کار و فضای جدید، نمیتواند در ساختارهای سنتی پا بگیرد؛ بلکه حتماً باید نهادسازی جدید شکل بگیرد تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.
دکتر مقیمی خاطرنشان کرد: در ساختار دانشکدههای جدیدالتاسیس اینطور فکر نمیکنیم که دانشگاه همه چیز را میداند و محیط بازار و صنعت هم فقط باید یادگیرنده باشد؛ نگاهمان در دانشکدههای جدید اینطور نیست که بخواهیم رابطه یکطرفه آموزش به محیط صنعت را تعریف کنیم. بلکه باید یک حالت تعاملی وجود داشته باشد؛ به این معنا که ذینفعان یک حوزه تخصصی در جامعه و صنعت که صاحب تجربه و دانش ضمنی هستند، در کنار دانشگاه قرار گیرند و دانشگاه نسبت به تبدیل این تجربه و دانش به نظریهها و مدلهای مختلف آموزشپذیر اقدام کند. بنابراین در این مدل، تعامل بین دانشگاه و صنعت یک تعامل طرفینی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی فراهم آمدن زمینه پیوند مباحث نظری و تئوری با مباحث عملی در بستر دانشکده تجارت و مالیه را یکی از اهداف راهاندازی این دانشکده ذکر کرد و اظهار داشت: در کنار پذیرش دانشجو که به شکل رسمی ولی با اسلوبهای جدید، روشهای تدریس و محتواهای علمی متفاوت در دانشکده تجارت و مالیه صورت میگیرد، باید سرفصلها و منابع و دروسی برای رشتههای این دانشکده تعریف شود که هم نظم و چارچوب علمی خود را داشته باشد و همزمان پاسخگوی نیازهای بازار هم باشد.
دکتر مقیمی با بیان اینکه دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، دانشکدهای میانرشتهای از اقتصاد، مدیریت، کارآفرینی، علوم اجتماعی و فنی - مهندسی است، گفت: در گروههای علمی تعریفشده برای این دانشکده، از همه این حوزهها کمک گرفته شده است تا با تعامل و همافزایی که بین رشتههای علمی صورت میگیرد، بتوانیم یک خروجی بسیار موفقی را برای عرصه عمل در جامعه فراهم کنیم و در عین حال، عرصههای تئوریک و نظری را هم ارتقا دهیم.
رئیس دانشگاه تهران در تشریح الزاماتی که دانشگاه را به سمت تأسیس دانشکده تجارت و مالیه سوق داد، گفت: حوزه تجارت و مالیه یکی از موضوعات بسیار مهم در کشور است. در دانشگاه تهران تاکنون دانشکده مدیریت به این مقوله پرداخته است ولی فلسفه شکلگیری دانشکده مستقل تجارت و مالیه که در ارتباط نزدیک با دانشکده مدیریت خواهد بود، این است که میخواهیم به صورت عمیق و تخصصی، بحثهای مرتبط با تجارت و مالیه را دنبال کنیم.
وی افزود: کارکردهایی که از گروه مالی در دانشکده مدیریت مطالبه میشود بسیار وسیع است و در ساختار موجود در دانشکده مدیریت نمیگنجید؛ لذا طلب میکرد که ساختار جدیدی با یک رویکرد عملگرا پیشه خودمان کنیم که در نهایت، دانشکده تجارت و مالیه منطبق با این رویکرد شکل گرفت.
دکتر مقیمی خاطرنشان کرد: در شعار دانشگاه تهران که تحقق دانشگاه کارآفرین را با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی و بر مبنای نوع مدیریت جهادی تعریف کردهایم، تمام تلاشمان این است که مفروضات دانشگاه کارآفرین که دانشگاه نسل ۳ و ۴ معرفی میشود در دانشگاه به اجرا درآید و قید مسئولیتپذیری اجتماعی نیز ناظر بر این است که معتقدیم دانشی باید تولید شود که به عنوان علم نافع بوده و نفع آن به جامعه برسد.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه تعامل بین دانشگاه و نهادهای مالی و تجاری به ارتقای وضعیت کشور در حوزههای بورس، بیمه، امور مالیاتی و گمرکی و غیره کمک میکند، تصریح کرد: همیشه این گلایه از ناحیه بخش صنعت و تجارت در عرصه عمل مطرح میشود که نگاه عام به تربیت دانشجویان وجود داشته و وقتی فارغالتحصیلان دانشگاهی به حوزههای مختلف گمرک، امور مالیاتی، بورس و بیمه ورود میکنند، مشاهده میشود که هر چند آنچه در دانشگاه فرا گرفتهاند دارای چارچوبهای علمی و مبتنی بر نظریههای جدید علمی است، اما آموختههای این دانشآموختگان برای مؤثر واقع شدن در عرصه عمل، کافی نیست.
وی از آغاز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده تجارت و مالیه از مهر ماه ۱۴۰۱ خبر داد و درباره گرایش داوطلبان ورود به آموزش عالی به مباحث مورد دغدغه دانشکده تجارت و مالیه، اظهار کرد: رشتههای مرتبط با مباحث تجاری و مالی به رشتههایی بسیار پرطرفدار در میان شرکتکنندگان در کنکور تبدیل شده است. رشتههای تجارت و مالیه به رشتههای اول و دوم در کنکور حوزه علوم انسانی تبدیل شدهاند و از آنجایی که داوطلبان گروههای آزمایشی ریاضی و تجربی هم میتوانند این رشتهها را انتخاب کنند، شاهد هستیم که در گروه آزمایشی ریاضی تعداد افرادی که رشتههای مالی و تجاری را جزو اولویتهای اول انتخاب میکنند رو به فزونی رفته است.
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش به فراگیر شدن رویکرد تاسیسی دانشگاه تهران در زمینه راهاندازی دانشکدههای میانرشتهای، گفت: وقتی دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور یک موضوعی را دنبال میکند، همه دانشگاهها و نهادهای علمی در همان مسیر حرکت میکنند. بنابراین در راهاندازی دانشکدههای جدیدالتاسیس باید یک پایه و مبنای درستی را بر اساس منطق علمی پایهگذاری کنیم تا یک جریانسازی درست در محیط علمی در ایران و حتی منطقه ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران در حال حاضر در برخی رشتهها و دانشکدهها، رهبری علمی را در منطقه برعهده دارد، افزود: در برخی حوزهها، کشورهای دیگر دارند از روشهای ما الگوگیری میکنند. کشورهای همسایه هم به موضوعات و مقولههایی نظیر تجارت و مالیه خیلی اقبال نشان میدهند.
دکتر مقیمی با اشاره به نشست اخیر هیأت دانشگاهی دانشگاه تهران با دکتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق و مسئول مؤسسه پیشبرد توسعه عراق، گفت: یکی از مباحثی که از سوی آقای عادل عبدالمهدی مطرح شد، بحث تعاملات و تجارت و کسبوکارهایی بود که باید بین ایران و عراق باید شکل بگیرد تا به روابط تجاری دو کشور کمک کند. از این رو از دانشگاه تهران کمک خواستند که برای تربیت متخصصان و افرادی که بتوانند روابط دو کشور در فضای کسبوکار و تجارت را توسعه دهند، نقشآفرین باشد.
رئیس دانشگاه تهران در پایان این نشست، به تنگناهای مالی آموزش عالی کشور اشاره کرد و در عین حال گامهای تاسیسی و نهادسازی در دانشگاه را امری اجتنابناپذیر دانست و گفت: دانشگاه تهران به لحاظ منابع مالی به شدت در مضیقه است چراکه بیش از ۹۵ درصد بودجهای که به دانشگاه تهران اختصاص پیدا میکند صرف حقوق و دستمزد میشود و بخش عمده ۵ درصد دیگر نیز عمدتاً بودجه جاری است.
وی افزود: روندی که طی آن، ۲۰ مرکز، مؤسسه و شرکت برای کمک به تکوین و شکلگیری دانشکده جدید تجارت و مالیه اعلام آمادگی کردهاند، یک روند امیدبخش و فرصت خوبی برای ایجاد اعتماد متقابل است. البته این اعتماد به دست نمیآید مگر اینکه در کارهای مشترکمان حس رضایت را در مخاطبین خود ایجاد کنیم.
رئیس دانشگاه تهران در زمان تبادل تفاهمنامههای منعقدشده بین دانشکده تجارت و مالیه و مراکز و مؤسسات و شرکتهای مرتبط، تصریح کرد: متأسفانه تفاهمنامهها گاهی اوقات در حد تفاهمنامه باقی میمانند. از این رو امیدواریم تلاش مضاعفی برای عملیاتی شدن تفاهمنامههایی که با دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران منعقد شده است، صورت گیرد.
منبع: ایسنا