صنعت آب و برق استان قزوین در گذر از اوج مصرف تابستان ۱۴۰۱

با توجه به نزدیک شدن به اوج مصرف تابستانه آب و برق، مدیران این صنعت در استان با برگزاری نشست رسانه ای به تبیین فرصت ها و خلأها و چالشهای پیش رو پرداختند.
تصویر صنعت آب و برق استان قزوین در گذر از اوج مصرف تابستان ۱۴۰۱

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان در گذر از اوج مصرف تابستان ۱۴۰۱ و تقدیر از اصحاب رسانه با حضور یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین، داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آبفای استان، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع برق، علی خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان، ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین در سالن اجتماعات اداره کل نیروی برق استان قزوین برگزار شد.

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در این نشست اظهار داشت: استفاده از روش های سنتی در آبیاری کشاورزی، مصرف بی رویه آب شرب و کشاورزی، فرسودگی شبکه ها، انتقال آب به صورت روباز با کانال و تبخیر آب و کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی ها موجب بروز چالش های جدی در حوزه آب شده است که با مدیریت مصرف باید از مشکلات عبور کنیم.

ملکی عنوان کرد; ما در ایران با داشتن اقلیم خشک باید مدیریت مصرف را جدی بگیریم. مصرف ۸۸ درصدی آب در بخش کشاورزی این ضرورت را ایجاد می کند که از روش های سنتی رابا آبیاری مدرن جایگزین کنیم. اضافه برداشت از دشت، بیش از ۵۸۰ میلیون مترمکعب است. در سه سال گذشته بیش از ۹۰۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است.

وی گفت: هیچ چاه غیر مجازی در ۳ سال آینده دیگر در استان فعالیت نخواهد کرد. از مجموع ۳۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی استان تاکنون در ۴۳۱۸ حلقه کنتور هوشمند نصب شده است که معادل ۸۰ درصد این چاههاست. بقیه چاهها هم در یک سال و نیم آینده به سیستم هوشمند مجهز خواهد گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین به اجرای طرح مهم و ملی آبرسانی از سد طالقان به شهرستان آبیک اشاره کرد و گفت; این مطالبه از آمال دیرین مردم شهر آبیک بوده و پس از ۲۰ سال در آینده نزدیک جامه ی عمل خواهد پوشید و تا پایان تیرماه آماده رساندن آب گوارا به مردم نجیب شهرستان آبیک هستیم.

علی خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه امروز از نظر اقلیمی دچار خشکسالی سختی هستیم و قطعا این امر مشکلاتی را در ارایه خدمات صنعتی آب و برق ایجاد می کند و اینکه حدود ۷۰درصد انرژی استان قزوین در بخش صنعت و کشاورزی هزینه می شود عنوان کرد: از ویژگی های منطقه ما قرار گرفتن در مسیر ترانزیت انرژی شمال به جنوب و مرکز به غرب کشور و همچنین وجود انرژی های پاک در منطقه و استان قزوین است.

خلجی گفت: ظرفیت نیروگاه های بادی ما ۱۶۳ مگاوات است و جزو دو استان برتر کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی بهره بیشتری ببریم. خوشبختانه وضعیت شبکه مطلوبی داریم و حدودا دو و نیم برابر بار مصرفی استان ظرفیت شبکه داریم و هیچ گونه مشکلی در ظرفیت شبکه نداریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان زنجان توضیح داد: بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های در دست اجراست و طرح های توسعه پست ۲۶۳ کیلووات بویین و توسعه پست ۲۳۰ کیلوولت قزوین از پروژه های در دست اقدام است. پست ۲۳۰ کیلووات قزوین که قدیمی بود و با این پروژه کل تجهیزات این پست نوسازی خواهد شد.

ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین‌ عنوان کرد: ۹۶ درصد انرژی الکتریکی مستمر و پایدار توسط نیروگاه های حرارتی تولید می شود و نیروگاه شهید رجایی همه ساله پس از پایان فصل گرما و اوج مصرف، مهر ماه تعمیرات را آغاز می کند.

ابوالفضل موتابها بیان کرد: بیش از ۸۷ مگاوات قدرت تولید برق داریم که عمده این تولید توسط نیروگاه های حرارتی انجام می شود. کشور ما در حوزه ساخت نیروگاه در جهان در زمره ۵ کشور اول جهان است و در خصوص ساخت ترانس های اصلی بازهم ایران جزو چند کشور برتر جهان است. و در زمینه طراحی و ساخت هم قدم‌های خاصی برداشته شده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین‌ گفت: از سال گذشته توجه به توسعه و نصب نیروگاه های جدید که تولید انرژی را به مرز مطمئن برساند در دستور کار دولت قرار گرفته است و مقرر شده حدود ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولیدی کشور افزوده شود و در حال حاضر ۴۵۰۰ مگاوات از نظر نصب و سایر موارد و تعمیرات و نواقص تولید انجام شده است.

مسعود خواجه وند مدیرکل شرکت نیروی برق استان قزوین گفت: خدمات برق در وسعت ۱۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه توزیع به بیش از ۶۴۲ هزار مشترک در ۶ شهرستان و ۹ مدیریت، ارایه می شود. در حال حاضر روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان قزوین، ۱۰۰ درصد دارای برق هستند.

مدیرکل شرکت نیروی برق استان قزوین اظهار کرد: جزو استان هایی هستیم که توانستیم با مدیریت مناسب جزو شاخص های کشور باشیم. از چالش های مهم استان بحث مرتبط با ناترازی تولید و مصرف است. در آمار کشور ناترازی ۱۴ هزار مگاواتی وجود دارد که با تفاهم نامه منعقد بین وزیر نیرو و سازمان صمت ۱۰ هزار مگاوات از این ناترازی را صنعت متعهد شده که مدیریت نماید.

خواجه وند عنوان کرد: تمام تلاش ما در خصوص پایداری شبکه این است که به ویژه مصرف خانگی را مدیریت نماییم. ما هرچه به سمت تولید برویم اگر بحث مدیریت مصرف وجود نداشته باشد ناترازی هر روز بیشتر می شود. مصرف خانگی کشور با توجه به الگوی مصرف جهانی بیش از ۵ برابر میانگین مصرف خانگی در جهان است که این امر بحث مدیریت مصرف را پررنگ تر می کند. مشوق های خوبی برای مصرف کنندگان وجود دارد.

مدیرکل شرکت نیروی برق استان قزوین توضیح داد; در بخش صنعت برق سرقت سیم های مسی وجود دارد که موجب نارضایتی در جامعه شده است. در حالی که نیروهای ما باید خدمات دیگری ارائه دهند باید به بازسازی کابل های سرقت شده هم بپردازند. با توجه به تعاملات بخش قضا و نیروی انتظامی که وجود دارد از رسانه نیز کمک می خواهیم تا به کمک صنعت آب و برق بیایند.


مدیرعامل آب و فاضلاب استان قزوین عنوان کرد :در سفر رئیس جمهور یکهزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یافت که 550میلیارد تومان آن به بخش فاضلاب و 450میلیارد تومان آن به بخش آب اختصاص یافت.

بیرانوندی درادامه گفت : با ورود به فصل گرما کولرهای آبی شروع به کار می‌کنند که هر کولر آبی 200لیتر به ازای هر شبانه روز مصرف آب دارد و اگر ما در استان 550هزار مشترک داریم که از این میزان 470هزار مشترک مسکونی هستند با استفاده از کولرهای آبی نیز به همین میزان به مشترکین مسکونی اضافه می‌شود.

وی افزود : در حال حاضر 6هزار و 116لیتر کمبود آب در شهرهای استان داریم و باتوجه به دشت قزوین و مصرف کشاورزی و صنعتی در آن نیز هر سال منابع آب ما محدودتر می‌شود که می‌طلبد حساسیت بیشتری در بخش کشاورزی برای نحوه مصرف آب وجود داشته باشد.

404186