سرقت‌های خرد به یکی از دغدغه‌های شهروندان تبدیل شده

اصغر جهانگیر گفت: سرقت‌های خرد، این روزها به یکی از دغدغه‌های شهروندان تبدیل شده و در شبکه‌های اجتماعی و خیابان‌ها شاهد جولان سارقان زورگیر و گوشی‌قاپ هستیم که فعالیت آنها باعث کاهش احساس امنیت شده است
تصویر سرقت‌های خرد به یکی از دغدغه‌های شهروندان تبدیل شده

به گزارش سایت خبری پرسون، چند روزی است که بحث افزایش چهار برابری سرقت‌ها در پنج سال اخیر به یکی از موضوعات داخل در فضای مجازی و رسانه‌ها تبدیل شده است. به همین دلیل، سراغ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه رفتیم و اصغر جهانگیر به تشریح برنامه‌های این معاونت برای کاهش آمار سرقت‌ها پرداخت و گفت: « بحث سرقت، یک بحث فرادستگاهی است که همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند. نمی‌توان موضوع را با قوه‌قضاییه و فراجا حل کرد. اولین بحث در این حوزه، موضوع خودمراقبتی است. مردم در مرحله اول باید خودشان از اموالشان مراقبت کنند. فردی که از اموال سود می‌برد باید بیشترین حفاظت‌گر باشد. گاهی به خاطر خودمراقب نبودن، سرقت رخ می‌دهد. در این ارتباط، آموزش‌های لازم به شهروندان از طریق ارسال پیامک و ساخت موشن را آغاز کردیم. شهروندان باید فرهنگ لازم برای مراقبت از اموالشان را پیدا کنند.»

وی افزود:« بعد از خودمراقبتی شهروندان، دیگر دستگاه‌ها باید پای کار بیایند. در حال حاضر، یکی از سرقت‌های مهم که دغدغه شهروندان شده، سرقت خودرو و لوازم داخل آن است. شهرداری و شورای‌ شهرها باید در این حوزه همکاری بیشتری کرده و با ساخت پارکینگ‌های عمومی، محل‌هایی امن برای پارک خودروها فراهم کنند. دو خودروساز مهم کشور هم باید امنیت تولیدات خود را بالا ببرند. در حال حاضر ۹۰درصد سرقت‌ها مربوط به خودروهای تولید داخل است که نشان از امنیت پایین این خودروها دارد.»

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه، برخورد با خریداران اموال سرقتی را اقدامی موثر در کاهش سرقت‌ها عنوان کرد و افزود: « فراجا هم باید مراکز خرید و فروش اموال سرقتی را شناسایی و این مراکز را تعطیل کند. تا وقتی مال دزدی قابل رصد بوده و امکان فروش نداشته باشد، احتمال دزدی پایین می‌آید اما وقتی مالی راحت سرقت و به پول تبدیل شود، دزد سراغ آن می‌رود.»

به گفته جهانگیر، قرارگاهی برای مقابله با سرقت در ستاد و استان‌ها تشکیل شده تا بتوان اصلی‌ترین جرم کشور که همان سرقت است را کاهش داد.

وی در پایان در خصوص خبر افزایش چهار برابری وقوع سرقت در پنج سال گذشته نیز گفت: «آمارها از منظرهای مختلف قابل بررسی است. فراجا به هر فردی هم مظنون شود او را جزو آمار قرار می‌دهد اما از نظر قوه‌قضاییه وقتی سارقی محکوم شود، جزو آمار سارقان قرار می‌گیرد.»

403750