جنجال قرارداد‌های سوپرمیلیاردی در فوتبال ایران/ سقف دستمزد تعیین می‌شود؟

مدیرعامل باشگاه پیکان می‌گوید یک بازیکن خوب لیگ برتری نهایتا باید شش میلیارد تومان دستمزد بگیرد؛ اما الان یک بازیکن ۲۲ میلیارد تومان قرارداد بسته که این نشان می‌دهد خیلی فراتر از ارزش واقعی فوتبالیست ایرانی است
تصویر جنجال قرارداد‌های سوپرمیلیاردی در فوتبال ایران/ سقف دستمزد تعیین می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نقل و انتقالات فوتبال ایران روز‌های حساسی را سپری می‌کند. در شرایطی که چندین تیم بزرگ ایرانی این روز‌ها تمرکزشان را روی جابه‌جایی سرمربی گذاشته و دوباره عرصه را برای ورود مربیان خارجی باز کرده‌اند، توجه نسبت به خرید بازیکن جدید و تقویت تیم در مقایسه با فصل گذشته از بین نرفته است. پرسپولیس در این زمینه پیشتاز است و تا به الان بهترین نمره را از لحاظ فعالیت در بازار نقل و انتقالاتی می‌گیرد.

سرخ‌پوشان تهرانی قریب به هفت بازیکن در سطح بالا خریده‌اند که مجبور شده‌اند برای تعدادی از آن‌ها هزینه‌های ویژه‌ای کنند. آن‌طورکه در رسانه‌ها مخابره شده است، پایه قرارداد بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس که به‌تازگی به جمع این تیم اضافه شده‌اند ۱۲ میلیارد تومان برای یک سال است. این رقم منهای پاداشی است که قرار است به این بازیکنان در ادامه راه تعلق بگیرد. شاید هیچ‌کدام از آن خرید‌ها به اندازه حضور سعید صادقی، هافبک فصل پیش گل‌گهر، تا به الان سروصدا نداشته است. اگرچه ادعا شده پرسپولیس با این بازیکن هم مثل سایر ملی‌پوشانش برخورد کرده؛ ولی یکی، دو روزنامه ورزشی نوشته‌اند او علاوه‌بر‌این ۱۲ میلیارد، چهار میلیارد از تاجر و هوادار پرسپولیس که ساکن امارات است، گرفته و بندی در قراردادش گنجانده شده که اگر در ۵۰ درصد بازی‌ها به میدان برود، چهار میلیارد دیگر هم به‌عنوان پاداش می‌گیرد. رقم ۲۰ میلیارد تومان برای یک فصل، حالا بازتاب زیادی داشته و بسیاری از این موضوع شاکی هستند که چرا یک فوتبالیست که سابقه ملی چندانی هم ندارد، باید این قدر عایدی در یک سال داشته باشد.

هنوز شوک خبری این انتقال به قوت خود باقی است که روز گذشته روزنامه دولتی «ایران ورزشی» موضوع جدیدی را مطرح کرده و پرده از رقم قرارداد محمد دانشگر، مدافع فصل پیش استقلال با سپاهان برداشته است. این روزنامه مدعی شده که قرارداد دانشگر با سپاهان سه‌ساله و به ارزش ۷۰ میلیارد تومان است! این رقم بیشتر از سایر ارقامی است که این روز‌ها در فضای فوتبال ایران شنیده می‌شود.

همین روز گذشته مدیرعامل باشگاه پیکان خبر داده که با یک بازیکن ۲۲ میلیارد‌تومانی در لیگ قرارداد بسته است. امیر عطابخش گفته است: «برخی بازیکنان مبالغی را برای دستمزد اعلام می‌کنند که قابل درک نیست، روی چه حسابی چنین اعداد و ارقامی را درخواست می‌کنند. من خودم شرایط و فیلم برخی بازیکنان را دیده‌ام. آن بازیکنان معمولا در سطح کیفی متوسط قرار دارند؛ اما ۸، ۹ میلیارد تومان از ما درخواست می‌کنند». او در پاسخ به این سؤال که در‌حال‌حاضر بهترین بازیکن لیگ برتری چقدر ارزش دارد، گفت: «اگر از من بپرسید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار. این یعنی یک بازیکن خوب لیگ برتری نهایتا باید شش میلیارد تومان دستمزد بگیرد؛ اما الان یک بازیکن ۲۲ میلیارد تومان قرارداد بسته که این نشان می‌دهد خیلی فراتر از ارزش واقعی فوتبالیست ایرانی است».

با این حال بازیکنان سطح بالای فوتبال ایران هم به این اعتراض‌ها واکنش نشان داده‌اند و معتقد هستند کار آن‌ها سخت است. تعدادی از آن‌ها با توجه به تورم به‌وجودآمده مدعی هستند هرچقدر پول بگیرند، باز هم کم است. روز گذشته، مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع جدید باشگاه پرسپولیس، در اینستاگرام نسبت به انتقاد‌های موجود واکنش نشان داد و گفت: «به نظرم یک ورزشکار هرچقدر بگیرد، نوش جانش». به غیر از این موارد، دیروز، علی دایی هم به انتقاد‌هایی که از دستمزد بازیکنان فوتبال می‌شود واکنش نشان داد. او گفت: «الان اگر بخواهید در منطقه یک خانه بگیرید، باید ۳۵ میلیارد پول بدهید. چند سال باید یک ورزشکار کار کند تا بتواند یک خانه بخرد. نهایت بتواند ۱۰ سال از این قرارداد‌ها ببندد». موضوعی که علی دایی به آن اشاره کرده، برگرفته از یک شایعه قدیمی است که خبر می‌داد بازیکنان فوتبال از دیرباز، متر و معیار قراردادشان را خریدن یک واحد آپارتمان در نظر گرفته‌اند و با توجه به میزان رشد مسکن، تقاضای افزایش قرارداد را دارند.

منبع: شرق

403272