درگذشت نقاش پرده‌ها

«سم گیلیام» نقاش آمریکایی و هنرمند تجسمی پیشگام در هنر انتزاعی درگذشت.
تصویر درگذشت نقاش پرده‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از نیویورک تایمز،‌ «سم گیلیام»‌ هنرمند آمریکایی آثار هنری انتزاعی که بیشتر برای خلق نقاشی‌های انتزاعی سبک «گستره رنگی» شناخته می‌شود روز شنبه و در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

«گیلیام» اغلب برای آثار هنری شناخته می‌شود که بر روی پرده‌های آویخته بر دیوار و سقف خلق می‌کرد.

گالری «دیوید کوردانسکی» در لس آنجلس و گالری «پیس» در نیویورک خبر درگذشت این هنرمند را اعلام کردند. دلیل درگذشت او بیماری کلیوی اعلام شده است.

«گیلیام» در سال ۱۹۷۲ به عنوان نخستین هنرمند سیاه‌پوست نماینده ایالات متحده آمریکا در دو سالانه ونیز بود.

«گیلیام» همچنین به عنوان هنرمند سیاه‌پوستی که به هنر انتزاعی علاقه داشت، زندگی خود را وقف خلق آثار هنری کرد که برخلاف آثار بسیاری از هنرمندان سیاه‌پوست، تصاویر مشخص یا پیام‌های سیاسی واضح را در برنگرفته بودند.

او یک هنرمند بااستعداد بود، پارچه‌هایی که بر روی آن‌ها به سبک انتزاعی نقاشی و رنگ‌آمیزی کرده بود را بدون قاب و با ایجاد انحنا و پیچ و خم‌هایی از سقف با دیوار آویزان می‌کرد.

«گیلیام»‌ در نمایشگاهی که در سال ۱۹۷۳ برگزار شد،‌ یک پارچه بزرگ که بر روی آن ابرهایی به رنگ آبی و صورتی نقاشی کرده بود را بین دو اسب چوبی نصب کرد.

او دوست داشت نقاشی‌هایش را از مرزهای قاب و بوم فراتر ببرد. هر بار که آثارش در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شدند، شکل‌های مختلفی به خود می‌گرفتند و پیچ‌ و خم‌های پارچه‌های نقاشی‌شده هر بار متفاوت بودند.

او در دهه ۷۰ میلادی، پارچه‌هایی را نقاشی می‌کرد و سپس آن‌ها را در شکل‌های نامنظم هندسی برش می‌داد. او برای خلق این مجموعه آثار هنری از تکه‌دوزی‌های آفریقایی، آمریکایی و بدیهه‌نوازی در موسیقی جاز الهام گرفته بود.

آثار هنری این هنرمند تاکنون در برخی از معتبرترین موزه‌های جهان از جمله موزه هنر متروپولیتن،‌ موزه هنر مدرن نیویورک،‌ موسسه هنر شیکاگو،‌ موسسه تیت مدرن در لندن و موزه هنر مدرن در پاریس به نمایش گذاشته شده‌اند.

403175