در گفتگوی اختصاصی خبرنگار پرسون با دادستان قزوین مطرح شد:

باغستان سنتی قزوین/امنیت، اتباع و دادسرای اقبالیه

در گفتگوی اختصاصی خبرنگار پرسون با دادستان قزوین موضوعات مهم روزهای اخیر در ارتباط با طرح دعوای میراث فرهنگی از شهرداری قزوین در مورد باغستان سنتی و همچنین وضعیت امنیت، اتباع و دادسرای و سایر نیازمندی های شهر اقبالیه در این حوزه مطرح شد که شرح آن در ادامه تقدیم می شود.
تصویر باغستان سنتی قزوین/امنیت، اتباع و دادسرای اقبالیه

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در مورد پیگیری دادسرای شهر اقبالیه عنوان کرد: تقسیمات قضایی تابع تقسیمات کشوری است. یعنی هرجا بخش داریم آنجا باید دادگاه بخش داشته باشیم. هرجا شهرستان داریم دادگستری باید داشته باشیم. بنابراین اقبالیه جزء شهرک در واقع پیوسته به شهر قزوین است.

دادستان قزوین توضیح داد: علی رغم اینکه آنجا قریب شاید هفتاد، هشتاد هزار و شاید بیشتر جمعیت ساکن است ولی متاسفانه به نظر من از این حیث در حقش اجحاف شده است. از شهر هایی است که اکثر مردم ایثارگر و به هر حال مدافع انقلاب و ولایتمدار در آن حضور دارند.

قاسمی در ادامه گفت: من خودم در سفر ریاست محترم جمهوری حتی به وزیر کشور مستقیماً این موضوع را مطرح کردم. چون متولی تقسیمات کشوری در واقع وزارت کشوراست. قطعاً در آنجا اگر تقسیمات کشوری اصلاح بشود اولین چیزی که ایجاد می شود دادگاه است ولی با این وصف به هر حال باید آن روال اداری را طی کند.

وی شرح داد: نکته دیگر این که یکی از موضوعاتی که در سفر ریاست محترم قوه قضائیه پیشنهاد شد این بود که دادسرای ناحیه در آنجا ایجاد کنیم که دیگر مشکلات قبلی را نداشته باشیم که بعضاً ایرادات حقوقی وارد می‌کردند که به هرحال سبب شد آن همکارانی که آنجا بودند به مرکز استان بیایند.

محمد قاسمی گفت: خوب طبعاً اگر ساختار اصلاح بشود هم از لحاظ امنیتی، هم انتظامی و هم قضایی ارتقا پیدا می کند. این را قطعاً باید پیگیری کنیم. در چند جلسه شورای تامین هم مشخصاً به اقبالیه اشاره کردم که با یک کلانتری، این وسعت حوزه استحفاظی اصلاً جوابگو نیست.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین توضیح داد: متاسفانه بعضی از مجرمین هم آنجا را به عنوان محل امنی برای خودشان ایجاد کردند. که مهاجرینی هم از استان‌های دیگر جمع شده اند. بافت جمعیتی که بخشی هم اتباع بیگانه است تغییر کرده و این باید پیگیری بشود تا به نتیجه برسد. هم از بُعد تقسیمات کشوری هم از بُعد ایجاد دادسرای ناحیه.

قاسمی در مورد پیگیری تاسیس دفتر خدمات الکترونیکی قضایی توضیح داد: این دفتر خدمات می‌تواند در واقع فرایند مراجعه مردم به مرکز استان را کم بکند. انشالله حتماً این را پیگیری می کنیم از طریق معاونت انفورماتیک دستگاه قضایی و این باید حتماً دفتر آنجا باشد و باجه جوابگو نیست.

وی درباره برهم زنندگان امنیت، مانند نزاع های دسته جمعی و سرقت عنوان کرد: درجاهایی که یک مقدار مجرمین و اراذل و اوباش نوظهور یک مقدار احساس می‌کنند که خلأ دستگاه‌های متولی وجود دارد این فضا شاید برای آنها ایجاد بشود ولی ما این خلأ را با ایجاد طرح ها و بسیج نیرو از سایر نقاط پیگیری کردیم.

دادستان قزوین گفت: قطعاً با این پدیده به شدت برخورد می‌شود. ما در همین نزاع اخیر بخش عمده ای از افراد را بازداشت کردیم. افرادی که حضورشان می توانست در آن درگیری منجر به قتل بشود به موقع ورود کردیم.

محمد قاسمی ادامه داد: دستگاه‌های انتظامی ماموریت پیدا کردند و وارد شدند. ولی طبعاً امنیت باید به شکل پایدار برقرار شود که فضا برای مانور مجرمان اصلاً نباشد که حالا ما به صورت طرح اجرا بکنیم.

وی گفت: آن زیرساخت اگر ایجاد بشود جنبه پیشگیرانه دارد و طبعا چنین جرایمی کمتر رخ می دهد. ولی الان متاسفانه این فضا برای برخی از افراد ایجاد شده که ما این هشدار را از طرف دستگاه‌ قضایی می دهیم که قطعاً با اینها به شدت برخورد می شود. طبعاً اگر ادامه پیدا کند احکام را در ملاء عام در آن مکان قطعاً اجرا می کنیم که جنبه بازدارندگی داشته باشد .

قاسمی در مورد ساماندهی اتباع بیگانه و اینکه چرا ظاهرا همه این افراد در اقبالیه ساکن می‌شوند؟ پاسخ داد: چون شهرستان قزوین یکی از مناطقی است که مجاز شمرده شده و به خاطر اینکه اقبالیه در حاشیه شهر قزوین است در آنجا تمرکز ایجاد شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین ادامه داد: سیاست کلی الان وجود دارد که اتباع بیگانه اولاَ شناسنامه دار بشوند. فرد هویتش، محل اقامتش و محل کارش مشخص بشود که این می تواند در برنامه ریزی های بعدی برای نظارت ها مورد دقت قرار بگیرد.

محمد قاسمی همچنین گفت: نکته دیگر اینکه ما باید بیشتر از ظرفیت اقتصادی اتباع خودمان استفاده بکنیم و به هر حال وقتی اینها بیایند و بخشی از کار و مشاغل ما را اشغال بکنند طبعاً بیکاری ما تشدید می شود.

وی توضیح داد: طبعاً نظارت هایی وجود دارد. ما به صورت روزانه طرح داریم. آنهایی که به صورت غیر مجاز هستند می توانند به صورت بالقوه یک تهدید امنیتی باشند و هم می توانند مسایل اقتصادی ما را زیر سوال ببرند. ما در این موارد به صورت روزانه پیگیر هستیم.

قاسمی درباره دعوی شهرداری و میراث فرهنگی در موضوع باغستان سنتی قزوین توضیح داد: موضوع باغستان سنتی قزوین فعلاً با دستور قضایی متوقف هست. پرونده ای در شعبه بازپرسی تشکیل شده است. طرفین موضوع که شکایت میراث فرهنگی بود از شهرداری دعوت شدند و فرصت کافی به آنها داده شد. حرف هایشان را زدند و دلایلشان را ارائه کردند.

محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان گفت: چند استعلام هست، خصوصاً از دبیرخانه شورای عالی معماری شهرسازی که بازپرس انجام داده است. ما این پرونده را به صورت ویژه و فوق العاده پیگیری می‌کنیم، چرا که بخشی با مسائل عمومی سروکار دارد. انشالله در کوتاهترین زمان تصمیم‌گیری می‌شود و به اطلاع مردم می رسد.

گفتگو از حسین رستمی

402668