الیگارشهای روسیه ابزار پوتین هستند

میخائیل خودورکوفسکی که زمانی ثروتمندترین چهره تجاری روسیه در سن ۴۰ سالگی بوده در مصاحبه‌ای بیان داشت که الیگارشها در روسیه چیزی بیش از ماموران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیستند.
تصویر الیگارشهای روسیه ابزار پوتین هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، خودورکوفسکی در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز همچنین عنوان کرد که این رئیس جمهور روسیه پیشتر به رومن آبراموویچ، سرمایه گذار روسی و مالک سابق باشگاه چلسی برای حضور در مذاکرات صلح مربوط به اوکراین تاییدیه داده بود.

او اظهار کرد: آبراموویچ و دیگرانی که شما در غرب از آنها به عنوان الیگارش یاد می‌کنید من آنها را به عنوان ماموران ولادیمیر پوتین میبینم و چیزی بیش از آن نیستند اما از آن کمتر هم نیستند.

خودورکوفسکی که از سال ۲۰۱۵ ساکن انگلیس است، گفت، الیگارش‌ها در روسیه ممکن است نفوذی بر رئیس جمهور این کشور نداشته باشند اما او (پوتین) می‌تواند از آنها برای "اعمال نفوذ بر آرای عمومی" و همینطور سیاست غرب استفاده کند.

این در حالی است که الیگارشهای روسیه در پی حمله روسیه در اوایل سال جاری میلادی به اوکراین هدف تحریمهایی از سوی مجموعه‌ای از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس قرار گرفته‌اند.

رومن آبراموویچ، یکی از الیگارشهای روسی تحریم شده، چندی پیش به منظور شرکت در مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در ترکیه حاضر شد.

خودورکوفسکی به فایننشال تایمز عنوان کرد: من فکر می‌کنم پوتین به آبراموویچ برای شرکت در این مذاکرات چراغ سبز نشان داد تا او بتواند از خودش در برابر تحریمها محافظت کند.

وی افزود: نظر شخصی من این است که آبراموویچ در جریان انتخابات قرار است در راستای منافع پوتین عمل کند.

بر اساس اعلام مجله ونیتی فر، خودورکوفسکی در دهه ۱۹۹۰ عمده ثروتش را از راه تبادل ارز کسب کرد و زمانی نیز مدیر شرکت نفتی موسوم به شرکت یوکوس بود.

او در سال ۲۰۰۱ بنیاد موسوم به بنیاد "روسیه باز" را با هدف حمایت از جامعه مدنی در روسیه آن طور که وبسایت شخصی‌اش گفته، راه اندازی کرد.

این سیاستمدار سابق که از منتقدان صریح پوتین بوده در سال ۲۰۰۳ در یک نشست همراه با پخش تلویزیونی با رئیس جمهور روسیه به انتقاد از فساد در روسیه پرداخت.

به نوشته وبسایت خودورکوفسکی، او در همان سال از بابت اتهامات تقلب و فرار از پرداخت مالیات به زندان افتاد و ۱۰ سال را پشت میله‌های زندان گذراند. او در سال ۲۰۱۴ کمی پیش از آن که روسیه بازی‌های المپیک زمستانی را برگزار کند، از سوی پوتین مورد عفو قرار گرفت و در همان سال هم بنیاد روسیه باز را راه اندازی کرد.

خودورکوفسکی در این مصاحبه تاکید کرد که از تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه حمایت نمی‌کند. او گفت که معتقد است وضع عوارض یک استراتژی بهتر است چون منجر به افزایش چشمگیر قیمت نفت نمی‌شود.

منبع: ایسنا

402199