هنوز پتانسیل برای توافق با ایران وجود دارد

معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط عمومی جهانی با تکرار ادعاهای واهی دولت آمریکا در چارچوب سیاست ایران هراسی در منطقه و انداختن توپ در زمین ایران، درخصوص مذاکرات هسته ای گفت: هنوز پتانسیلی برای توافق با ایران هست اما این امر به تصمیم ایران بستگی دارد.
تصویر هنوز پتانسیل برای توافق با ایران وجود دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، «بیل روسو» در گفت وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» اشاره کرد که احتمال بستن توافق هسته ای با ایران در صورتی که به گفته او تهران "آماده بازگشت به پایبندی کامل" باشد، وجود دارد.

روسو بدون اشاره به اینکه این دولت آمریکا بوده که تعهدات خود ذیل برجام را زیرپا گذشته و سپس به طور یکجانبه از آن خارج شده است و ایران در عمل به برجام پایبند بوده است، گفت: "ما معتقدیم که هنوز پتانسیل برای توافقی وجود دارد که بازگشت به انطباق کامل و متقابل را فراهم کند و دستاوردهای واقعی را در زمینه عدم اشاعه به ارمغان آورد، اما تصمیم با ایران است که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد به توافق بازگردد یا از جامعه بین‌المللی به‌عنوان یک کل دور بماند".

این مقام آمریکایی با تکرار ادعاهای دولت آمریکا علیه ایران و تلاش برای خطرناک معرفی کردن ایران در راستای ایران هراسی در منطقه مدعی شد: "برای ما، مذاکرات وین بر پرونده هسته ای متمرکز است. بدیهی است که ما نگرانی‌های جدی در مورد رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، برنامه موشکی و بسیاری از سیاست‌های منطقه ای آن داریم. صرف نظر از اینکه در وین چه اتفاقی می‌افتد، ما باید به (این سیاست‌ها) رسیدگی کنیم و به دنبال ادامه تعامل با شرکای خود در منطقه، اروپا و سراسر جهان در این زمینه خواهیم بود".

روسو دربارهٔ پیشرفت مذاکرات وین تلاش کرد تا توپ را به زمین ایران بیاندازد و گفت: "ما معتقدیم که توافقی در دست است که دستاوردهای واقعی در زمینه منع اشاعه را برای جامعه بین‌الملل فراهم می‌کند. اگر ایران آماده بازگشت به پایبندی کامل باشد، به ثبات بیشتر منطقه کمک می‌کند و به نفع امنیت ملی ما است."

این مقام آمریکایی بدون توجه به همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی حتی فراتر از پادمان گفت که "ایالات متحده با ارزیابی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافق است که اقدامات اخیر ایران در ارتباط با راستی‌آزمایی و نظارت، ما را به سمت شفافیت کمتر در برنامه هسته‌ای، در زمانی که جامعه بین‌المللی به شدت در تمایل به شفافیت بیشتر در مورد برنامه هسته ای ایران متحد است، سوق می‌دهد."

اظهارات این مقام آمریکایی در گفت وگو با رسانه وابسته به سعودی ها درباره مذاکرات هسته ای درحالی است که اسرائیل نه تنها عضو آژانس نیست، بلکه به شکلی خطرناک و تهدید کننده ، صدها کلاهک هسته ای را در اختیار دارد و متاسفانه هیچ یک از سازمان های بین المللی و مدعیان امروز برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، این رژیم جعلی و اشغالگر را مورد مواخذه قرار نمی دهند.

در عین حال، جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل خود را حتی فراتر از تعهداتش براساس موافقت‌نامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی نسبت به آژانس ارائه کرده و تمامی فعالیت‌های هسته‌ای اش به طور کامل به آژانس اعلام شده و نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی را پشت سر گذاشته است.

لازم به ذکر است که در طول ۲۰ سال گذشته بیشترین بازرسی‌های گسترده آژانس در ایران انجام شده است که گزارش اجرای پادمان آژانس در سال ۲۰۲۱ مؤید این موضوع است به طوری که بیان می‌دارد ۲۲ درصد از بازرسی‌های سراسر جهان در ایران انجام شده است در حالی که ایران تنها ۳ درصد از کل مؤسسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را داراست.

جمهوری اسلامی ایران قویاً انتظار دارد تا آژانس گزارش خود را در مورد فعالیت‌های راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران به شیوه‌ای حرفه‌ای و بی‌طرفانه بدون فشارهای سیاسی خارجی ارائه نماید.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز شنبه در گفت وگو با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن قدردانی از تلاش های وی برای رسیدن به توافق و انتقاد از اقدامات غیر سازنده و شتابزده آمریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و در پاسخ به درخواست تداوم مذاکرات اظهار داشت: تهران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

امیرعبداللهیان افزود: ما بعد از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، نشان دادیم که از حقوق ملت عقب نشینی نمی کنیم و اگر آمریکا بخواهد رفتار غیرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد.
وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین و مناسب ترین مسیر و راه حل است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ایران هیچ گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است به همین دلیل همواره در گفت وگوها ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد.

402096