آخرین وضعیت سومین توله یوز ایرانی

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به بهبود وضعیت توله‌یوز سوم گفت: نام سومین توله یوز ایرانی رسمی نشد.
تصویر آخرین وضعیت سومین توله یوز ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن اکبری درباره وضعیت توله‌یوز سوم گفت:تقریبا در سه روز گذشته وضعیت توله یوز به نسبت بهتر شده‌است و امیدواریم کم‌کم بتواند کمبود وزن نسبت به حالت استاندارد را جبران کند و به شرایط پایدارتری برسد.

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به شرح حال توله‌یوز سوم از زمان انتقال او به سازمان مرکزی محیط‌زیست در تهران پرداخت و توضیح داد: از زمان انتقال توله‌یوز اتفاقاتی در حوزه سلامت او رخ داده‌است.

وی افزود: با جمع‌بندی تمام اتفاقات رخ داده و نظر دامپزشکان به‌ویژه با مشورت دکتر کالدول -دامپزشک آفریقای جنوبی - روند درمان و تغذیه را ادامه داده‌ایم.

شیر خشک ویژه‌ای در دنیا برای یوز نداریم

اکبری افزود: در دنیا هیچ شیر خشک مناسب و ویژه‌ای برای یوزپلنگ وجود ندارد و تمام شیر خشک‌های ساخته شده می‌توانند مشکلاتی را برای یوزپلنگ ایجاد کنند.

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست درباره وضعیت شیر خشک توله‌یوز سوم گفت: تا به امروز چهار نوع شیرخشک متفاوت استفاده کرده‌ایم که اولین نوع مارک ایرانی و سه نوع دیگر مارک خارجی بوده است اما تقریبا با هر چهار نوع در هضم و دفع مشکل داشته‌است.

وی خاطرنشان کرد: یوزپلنگ گونه بسیار حساسی در مقایسه با سایر گربه‌سانان است و توله‌ یوز سوم به علت ویژگی‌های فیزیولوژیک به مراتب حساسیت و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه از تمام ظرفیت‌ها برای درمان و تغذیه توله‌یوز سوم از زمان انتقال آن به تهران استفاده شده است، گفت: بنابر نظر رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تمام ظرفیت‌ها، گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف در این راستا استفاده کردیم. بعضا افرادی با اختلاف سلیقه‌های جدی حاضر به کار تیمی با همدیگر نبودند اما همگی با سازمان همکاری کردند.

وی با اشاره به اقدامات علیرضا شهرداری و دکتر عمالویی در نگهداری توله‌یوزها و دکتر باستانی - دامپزشک دفتر حیات‌وحش - گفت: در طول حدود یک ماه گذشته که توله‌یوز به تهران منتقل شده‌است آنان به صورت شبانه روزی برای حفظ توله یوز سوم تلاش کرده‌اند.

اکبری به کار تحقیقاتی و فاقد مدلی ثابت در این روند اشاره کرد و توضیح داد: همه افراد در این راه خطاهایی داشته‌اند حتی دکتر کالدول بعضا تجویز انجام شده را اصلاح می‌کرد بنابراین کاری تحقیقاتی و فاقد مدل ثابت است و بر اساس شرایط، پروتکل‌ جدیدی را تعریف کردیم و ادامه‌ می‌دهیم. پروتکل‌های جدید تعریف شده حتما خطاهایی خواهند داشت که بعضا برای توله مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

وی درباره اقدامات انجام شده برای توله‌یوز سوم گفت: در این مدت بارها توله‌یوز را سونوگرافی و یا از اندام‌های آن گراف تهیه کرده‌ایم و با داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌های مختلف تغذیه و با روش‌های مصنوعی دفع جانور تسهیل شده است.

اکبری تاکید کرد: با این روش‌ها، پروتکل‌ خاص و در نهایت با مشورت دکتر کالدول توله‌یوز سوم توانسته در شرایط وزنی بسیار کم و ضعیفی زنده بماند و به مرحله‌ تغذیه با پیش‌غذا یا کنسرو مخصوص برسد.

وزن توله یوز نصف وزن استاندارد است

وی درباره وزن کم توله‌یوز به علت سازگار نبودن شیرخشک‌های مصرف شده گفت: در حال حاضر توله‌یوز سوم حدودا یک کیلوگرم است؛ درصورتی که باید وزنی بیش از دو کیلوگرم داشته باشد بنابراین وزنی نصف وزن استاندارد را دارد. این کمبود وزن به دلیل پروتکل خاص تعریف شده برای توله یوز و کاهش عمدی مصرف شیرخشک‌ به منظور حفظ بقائ آن بوده تا توله تنها بتواند از این مرحله عبور کند و به مرحله تغذیه گوشت برسد.

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با توجه به تغذیه کنونی توله‌یوز اظهار کرد: توله یوز چند روزی است با استفاده از مصرف کنسروهای مخصوص، یک مرحله بینابینی را برای عبور از تغذیه شیرخشک به سمت تغذیه گوشت می‌گذراند. از زمان مصرف این کنسروها به وضعیت قابل‌قبولی به نسبت قبل رسیده است. اگر از این مرحله به خوبی عبور و گوشت‌خواری را شروع کند، به حالت پایدارتری می‌رسد که خیالمان اندکی راحت‌تر خواهد شد.

وی تاکیدکرد: بین سه تا چهار ماهگی هم که تغییراتی در سیستم ایمنی جانور اتفاق می افتد، مرحله حساسی از زندگی توله‌یوز است بنابراین تلاش سازمان در جهت استفاده از تمام ظرفیت‌های داخل و بیرون سازمان، علاقه‌مندان و دامپزشکان متبحر در این بازه زمانی است تا بتوانیم جان توله‌یوز سوم را نجات دهیم.

اکبری ضمن قدردانی از تلاش همه افرادی که در راه نجات توله‌یوز سوم به سازمان کمک‌ کرده‌اند، گفت: برای حفاظت از تمامی گونه‌های در خطر انقراض کشور باید تلاش کنیم. مسئله حفاظت از گونه‌ها و زیستگاه‌ها در طبیعت، بیماری‌های حیات‌ وحش و حفظ سایر گونه‌های در خطر انقراض نیز دارای اهمیت است و نباید بیش از حد انرژی، زمان و هزینه را روی یک پروژه خاص بگذاریم و از سایر مسائل غافل شویم.

نگهداری از توله یوز تا چهارماهگی در «پردیسان»

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره محل اقامتگاه توله‌یوز سوم توضیح داد: درحال‌حاضر بالاجبار به علت دسترسی به امکانات، درمان و دارو توله‌یوز سوم را تا حدود چهار ماهگی در «پردیسان» نگهداری خواهیم‌ کرد چراکه امکان نظارت سازمان نیز خیلی بهتر فراهم است و در صورت سالم و زنده ماندن توله‌یوز، برنامه انتقال توله را به سایت تکثیر یوزپلنگ آسیایی خواهیم داشت.

لزوم انجام تغییرات در سایت «توران»

اکبری درباره وضعیت سایت "توران" اظهارکرد: براساس الگوهای موجود و توصیه‌های ارایه شده در بازدید دکتر کالدول و بررسی همکاران، باید تغییراتی را برای ایجاد فضای مناسب‌تر جهت نگهداری و تکثیر یوزپلنگ در این سایت انجام دهیم.

وی باتوجه به تدوین برنامه عملیاتی حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه‌های کشور و برگزاری جلساتی گفت: درحال‌حاضر این برنامه را به شکل اجرایی‌ خلاصه کرده‌ایم و جلساتی نیز برای نهایی کردن آن برگزار شده‌است. بخشی از اقدامات حفاظتی در زمینه زیستگاه طبیعی یوز مانند افزایش تجهیزاتی نظیر موتورسیکلت و نیروی حفاظتی و... را شروع کرده‌ایم اما با اعتبارات موجود نگران هستیم نتوانیم آنچه نیاز است را در حد کافی برای نجات یوز انجام دهیم.

«پیروز» به عنوان اسم توله یوز نباید اعلام می‌شد

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست باتوجه به اعلام اسم توله‌یوز سوم به نام "پیروز" از سوی شهرداری - نگهدار یوز - توضیح داد: نباید این اسم اعلام می‌شد.

وی افزود: شکی نیست که آقای شهرداری تلاش‌های ارزنده‌ای را برای نجات توله‌یوز سوم انجام داده و از بین علاقه‌مندان بیشترین کمک را به سازمان کرده‌ است و از این بابت واقعا باید از او تقدیر کنیم اما اعلام عمومی نام برای توله‌یوز کاری رسانه‌ای و مربوط به روابط عمومی است.

اکبری تاکید کرد: جنس این کار از جنس کار تخصصی نگهداری و حفظ یوز - که معاونت محیط طبیعی دنبال کننده آن است - نبود و بهتر بود که هماهنگی قبلی اتفاق می‌افتاد و در نهایت این موضوع را همکاران روابط عمومی با لحاظ پیشنهاد آقای شهرداری به عنوان یک نظر ارزشمند بررسی می‌کردند.

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: طبیعتا پیشنهاد آقای شهرداری برای ما بسیار مهم و ارزشمند است، ولی چون کاری رسانه‌ای و از جنس کار های روابط عمومی و آموزش است باید این مسئله از جانب آن‌ها بررسی شود تا نظر نهایی را اعلام کنند.

اکبری با بیان اینکه این موضوع کم اهمیت است، گفت:این مسائل آنقدر مهم نیست که باعث تفرقه یا اختلاف بین جامعه دوستداران محیط‌ زیست و سازمان محیط زیست شود.

وی به تلاش‌های رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره افزایش همگرایی بین تمام گروه‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها اشاره کرد و گفت: با این همگرایی تا امروز جان این توله یوز حفظ شد و قطعاً با هم افزایی همه دوستداران طبیعت می‌توانیم حیات وحش کشور را بهتر حفظ کنیم. لازمه این همگرایی بزرگ‌نکردن مسائل جزئی است و با این کار موجب فاصله گرفتن گروه‌ها از هم می‌شویم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به افراد دغدغه‌مند داخل و بیرون سازمان اشاره کرد و توضیح داد: این افراد باید به سازمان کمک کنند که به مسائل جزئی خیلی توجه نکنیم تا بتوانیم قدم موثرتری برای حفاظت از حیات وحش کشور و به طور خاص یوزپلنگ برداریم.

اکبری در پایان از همه رسانه ها، دوستداران و علاقمندان محیط زیست به‌ویژه مردم ایران به خاطر توجه و پیگیری سلامتی این توله یوز و رصد اخبار مربوط به حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران سپاسگزاری کرد.

منبع: ایسنا

401835