برنامه‌های فضایی ایران را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از نظارت دقیق بر برنامه‌های فضایی ایران خبر داد.
تصویر برنامه‌های فضایی ایران را پیگیری می‌کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون، به دنبال اعلام خبر برخی رسانه‌ها در زمینه احتمال پرتاب موشک ماهواره بر از سوی ایران به فضا، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» سرگرد «راب لودویک» سخنگوی پنتاگون، گفت: «ارتش آمریکا به نظارت دقیق ایران بر پیگیری فناوری پرتاب فضایی ایران و چگونگی ارتباط آن با پیشرفت‌ها در برنامه کلی موشک‌های بالستیک این کشور ادامه خواهد داد.»

وی در ادامه برنامه‌های موشکی ایران را یکی از نگرانی‌های اصلی ارتش آمریکا در منطقه عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، «سیداحمد حسینی» سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر «ذوالجناح» اظهار داشته که سه پرتاب تحقیقاتی برای ماهواره بر ذوالجناح برنامه ریزی شده که تاکنون یک پرتاب تحقیقاتی انجام شده و دو پرتاب تحقیقاتی دیگر در پیش استوی افزود،ذوالجناح ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی است. ذوالجناح ماهواره‌بر سوخت ترکیبی سه مرحله‌ای ایرانی با ۵۲ تن وزن و ۲۵.۵ متر طول است که توسط متخصصان وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است.

چندی قبل وزارت دفاع ایران اعلام کرد که ماهواره‌بر «سیمرغ» را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. سخنگوی وقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفته بود: «پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره های کوچک با ماهواره‌برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتابگرهای با قابلیت بالاتر مد نظر قرار گرفت و در همین راستا طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) و ماهواره بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت.»

وی خاطرنشان ساخت: «در این مأموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار ۳ محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق گردید.»

سخنگوی وقت وزارت دفاع ایران با بیان اینکه در این پرتاب داده‌های تله‌متری از فرایند پرتاب به طور کامل احصا شد، افزود: «با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکرد ها، برنامه ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام خواهد شد.»

آمریکا چند ماه پیش در واکنش به آزمایش ماهواره‌بر از سوی ایران گفت که این آزمایش‌ها می‌توانند فناوری‌های موشک‌های بالیستیک ایران را ارتقا دهند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده برنامه‌های فضایی این کشور تنها در راستای مقاصد دفاعی است و نقض توافق هسته‌ای برجام یا سایر توافق‌های بین‌المللی نیست.

چندی قبل نیز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده از ماهواره‌بر سه مرحله ای قاصد، از کویر شاهرود ماهواره «نور ۲» را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد. اولین اقدام فضایی سپاه در سال ۹۹ با قرار دادن ماهواره «نور -۱» آغاز شد و با وجود پیش‌بینی‌های عمر یکساله، ماهواره نور همچنان زنده و فعال است و اطلاعات خود را به ایستگاه زمینی منتقل می‌کند.

401591