مانع‌تراشی ترکیه در روند مذاکرات ناتو

یک مدافع عاقل تضمین می‌کند که تدابیر دفاعی‌اش عمقی هستند.
تصویر مانع‌تراشی ترکیه در روند مذاکرات ناتو

به گزارش سایت خبری پرسون، سائولی نینیسته، رئیس جمهوری فنلاند در مصاحبه‌ای با شبکه YLE TV1 کشورش گفت: این روند آنقدر به درازا کشیده شده که جای تعجب نیست که هیچ چیزی در مورد پیشرفت در آن به طور عمومی گفته نشده است چرا که اصلا چیزی وجود ندارد.

وی افزود: با این حال، این نباید واقعا به عنوان یک خبر بد تلقی شود چرا که همچنان زمان باقی است.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی، فنلاند و سوئد ماه گذشته برای الحاق به ناتو درخواست دادند اما درخواست‌شان فورا با مانع‌تراشی‌هایی از سوی ترکیه مواجه شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها درخواست کرده که این کشورها به ویژه سوئد اقدامات بیشتری در راستای سرکوب گروه‌های کرد که آنکارا آنها را "تروریست" می‌داند، انجام دهند.

نینیسته با اشاره به اینکه ترکیه مذاکرات را به درازا می‌کشاند و در مسیر آن مانع‌تراشی می‌کند، گفت: نشستی میان این سه کشور برگزار شد و با وجود تمایل فنلاند زمانی برای برگزاری نشست بعدی تعیین نشد. اما همچنان تماس‌های ثابت و پایداری چندین بار در روز وجود دارند و قطعا مذاکرات ادامه خواهد یافت.

وی افزود: از آنجایی که توسعه ناتو نیازمند موافقت همه اعضاست، ترکیه حق وتو دارد. آنکارا از سوئد و فنلاند می‌خواهد پیش از پیوستن به ناتو نه تنها حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک، بلکه تمامی گروه‌های وابسته به آن را علنا محکوم و تحریم‌های اعمال شده بر فروش تسلیحات به ترکیه را لغو کنند. ترکیه همچنین تلاش کرده تا برخی از بازداشت‌شدگان کرد را از این کشورهای شمال اروپا به کشور مسترد کند.

نینیسته گفت: شاید این یکی از اهداف ترکیه است که واقعا تروریسمی را که این کشور را هدف گرفته، آشکار کند، تغییر رفتار دهد و آن تروریسم را جدی بگیرد. کشور من همه نوع تروریسم را محکوم می‌کند.

وی افزود: اقدامات ضد تروریستی فنلاند با روش‌های معمول ترکیه مطابقت دارد و اخیرا قوانین مربوطه را اصلاح کرده است. در نتیجه اقدامات اندکی می‌توانیم برای ارتقای این سطح انجام دهیم.

منبع: ایسنا

401522