سفیر آمریکا: پوتین همچنان خواهان کنترل کل اوکراین است

سفیر آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا در مصاحبه‌ای گفت، با وجود چندین هفته تمرکز نیروهای روس بر نبرد در شرق اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه "هنوز هم این جاه‌طلبی را دارد که تمام اوکراین را تصرف کند."

تصویر سفیر آمریکا: پوتین همچنان خواهان کنترل کل اوکراین است

به گزارش سایت خبری پرسون، مایکل کارپنتر، فرستاده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا به نشریه دیلی بیست گفت: ارزیابی ما از دیدگاه آمریکا این است که پوتین برنامه‌های خود برای کنترل اوکراین را رها نکرده است.

نیروهای پوتین ابتدا در فوریه امسال به اوکراین حمله کردند و گفته می‌شد هدفشان تصرف تمام این کشور از جمله کی‌یف باشد. بر اساس یک گزارش اطلاعاتی انگلیس، او حتی برنامه‌ای برای استقرار حکومت مدنظرش در کی‌یف داشت و بسیار مطمئن بود که این طرح عملی ‌شود.

اما زمانی که ارتش روسیه برای روزها در خارج از کی‌یف به بن‌بست خورد و نتوانست مشکلات حوزه لجستیک و نگهداری را حل کند، در نهایت نتوانست پایتخت اوکراین را تحت کنترل خود درآورد و روسیه یک گام به عقب برداشت تا مسیر ارتشش را به شرق اوکراین در دونباس تغییر دهد. از آن زمان، مقامات روسی فاش کرده‌اند که برنامه‌های مسکو این است که بخش‌هایی از اوکراین را در اختیار کرملین بگیرد و هیات آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا معتقد است که کرملین برنامه‌هایی برای الحاق خرسون یا برگزاری یک همه‌پرسی در خرسون برای محلق کردن این شهر به روسیه را دارد.

با این حال و با وجود متمرکز بودن بحث‌های مربوط به برگزاری همه‌پرسی در شرق اوکراین، کارپنتر هشدار داد که فکر نمی‌کند پوتین کارش را در آنجا متوقف کند.

این در حالی است که دفتر تحقیقات دولتی اوکراین در ماه مه در گزارشی مدعی شد، یک سری برنامه‌های جنگی روسیه که نیروهای اطلاعاتی اوکراین در ماه گذشته میلادی در یک شهر ترک شده از سوی نیروهای روسیه پیدا کردند، نشان دادند که پوتین مصمم به تصرف کل اوکراین است.

دیمیتری روگوزین، مقام ارشد فضایی روسیه نیز روز سه‌شنبه بیان داشت که اوکراین یک "تهدید موجودیتی" برای روسیه بوده و کشور او نیاز دارد به این که به این تهدید پایان دهد.

او تاکید کرد: اگر ما هم همانطور که پدربزرگ‌های ما به آنها پایان ندادند به آنها پایان ندهیم، جانمان را از دست خواهیم داد اما به وضعیتی که هزینه‌اش برای نوه‌های ما حتی بیشتر خواهد شد، خواهیم رسید.

کارپنتر به پایگاه تحلیلی دیلی بیست گفت: این جنگ ممکن است برای مدتی نسبتا طولانی ادامه یابد. این دلیلی برای این است که چرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متعهد به اعطای تسلیحات و تجهیزات به اوکراین برای توانمند ساختن آن در زمینه دفاع از خودش شده است.

کولین کال، معاون امور سیاستگذاری وزیر دفاع آمریکا نیز به بازتاب نگرانی‌های کارپنتر درباره پوتین و اینکه بلندپروازی کلی‌تر تصرف کل اوکراین را دارد طی سخنرانی در یک گردهمایی مرکز امنیت آمریکای جدید پرداخت اما گفت فکر نمی‌کند او بتواند "به این اهداف دست یابد".

همچنین نگرانی‌هایی نیز درباره اینکه پوتین ممکن است مترصد حمله به کشورهای دیگری غیر از اوکراین در صورت سقوط این کشور باشد، از جمله کشورهای حوزه بالتیک نظیر استونی، لتونی و لیتوانی و همینطور لهستان، مطرح شده است.

کارپنتر اظهار کرد، پوتین ممکن است به سراغ اتکا به الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس و یک هم‌پیمانش در مراحل آینده برود.

لوکاشنکو در هفته‌های اخیر اعلام کرد که در حال تشکیل یک واحد نظامی جدید در مرز با اوکراین بوده و در حال تدارک ارتشش در چند روز گذشته برای بردن آن از حالت زمان صلح به حالت زمان جنگ بوده است.

کارپنتر عنوان کرد، در حالی که لوکاشنکو به احتمال زیاد نمی‌خواهد با توجه به واکنش‌های داخلی که دریافت می‌کند، به اوکراین حمله کند، پوتین احتمالا لوکاشنکو را تحت فشار قرار می‌دهد. کارپنتر به دیلی بیست گفت: بلاروس دارای حاکمیت بسیار محدودی است. بسیاری از تحرکاتی که بلاروس انجام می‌دهد، به تحریک روسیه است.

او اضافه کرد، لوکاشنکو "نسبت به مداخله نظامی از طریق سربازانش در عرصه میدانی در اوکراین مردد بوده است، اگرچه من مطمئن هستم که فشار زیادی از سوی مسکو برای انجام این کار وجود داشته است."

کارپنتر بیان داشت: این که بلاروس، اوکراین را تهدید کند برای استراتژی نظامی روسیه مناسب است. از دیدگاه روسیه، آنها مایلند تعدادی از نیروهای اوکراینی در شمال این کشور استقرار یافته و نیروهای بلاروس را زیر نظر داشته باشند تا روسیه بتواند به پیشروی خود در دونباس و در جنوب شرقی اوکراین ادامه دهد.

منبع: ایسنا

401506