چخوف‌ به روایت «محمد رحمانیان»

محمد رحمانیان این روزها در تدارک نمایشی با عنوان «چخوف‌ساد، جلد دوم و سوم» است.
تصویر چخوف‌ به روایت «محمد رحمانیان»

به گزارش سایت خبری پرسون، این هنرمند تئاتر حالا قصد دارد به دغدغه سالیان خود پاسخ گوید و این روزها در تدارک نمایشی با عنوان «چخوف‌ساد، جلد دوم و سوم» است. نمایشی که قرار است اواخر تیرماه اجرا شود.

رحمانیان درباره این نمایش می گوید: برای اجرای این نمایش از ۱۳ داستان کوتاه از چخوف به همراه ۲ نمایشنامه او با نام‌های «در مضار توتون» و «بازیگر تراژدی علیرغم میل خود» بهره می‌گیرم و با همه اینها «چخوف ساد» دیگری تدارک دیده‌ام.

گرچه مترجمان متعددی به ترجمه آثار چخوف پرداخته‌اند ولی رحمانیان برای اجرای نمایش «چخوف ساد» از ترجمه‌های سروژ استپانیان استفاده می‌کند.

این کارگردان برای اجرای این نمایش نیازمند فضای یک بیمارستان است و از آنجاکه به تازگی فضای بیمارستانی نزدیک تماشاخانه «شهرزاد» با عنوان «بوتیک تئاتر ایران» برای اجرای بعضی نمایش‌های خاص مورد بهره‌برداری قرار گرفته، رحمانیان نیز قصد دارد تازه‌ترین نمایش خود را در همین مکان اجرا کند.

او همچون اغلب نمایش‌های خود، طراحی صحنه را به محسن شاه‌ابراهیمی سپرده و این طراح صحنه این روزها مشغول طراحی فضای این بیمارستان است تا در این اجرا به عنوان یک بیمارستان بیماران روانی مورد استفاده قرار بگیرد و از حالت متروکه بودن دور شود.

نمایش تازه رحمانیان در قالب کاری آف‌استیج در کل فضای این بیمارستان اجرا خواهد شد.

رحمانیان که سال ۸۲ هم نمایش «مرغ دریایی...» را با بازی دانشجویان خود در تالار نو مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد، حالا هم قصد دارد جلد دوم و سوم همین نمایش را با بازی هنرجویان خود و همسرش مهتاب نصیرپور که طی این سالیان مشغول تدریس به آنان بوده‌اند، اجرا کند.

هرچند بازیگران این نمایش همه جوان هستند ولی ساخت موسیقی آن بر عهده فردین خلعتبری، آهنگساز شناخته‌شده‌ای است که رحمانیان در تعداد زیادی از اجراهایش با او همکاری داشته است.

نمایش «چخوف ‌ساد» از اواخر تیر ماه هر شب در دو نوبت اجرا دارد که در یک نوبت آن ۷ قطعه نمایشی و در نوبت دیگر ۸ قطعه اجرا خواهند شد.

رحمانیان که در سال‌های جوانی خود نمایشنامه«ماراساد» اثر پتر وایس را خوانده است، می‌گوید که این نمایشنامه زندگی او و نگاهش را به تئاتر عوض کرده است و آنچنان او را تحت تاثیر قرار داده که بعد از گذر سالیان بسیار همچنان از آن رهایی نداشته و از درون نسبت به این نمایشنامه تهی نمی‌شود.

او سال ۸۲ نمایش «مرغ دریایی یا چخوف‌ساد» را با نگاهی به نمایشنامه «مرغ دریایی» اثر مشهور چخوف و «ماراساد» نوشته پتر وایس اجرا کرد. نمایشی که اجراهای محدودی داشت ولی با استقبال تماشاگران رو به رو شد و بعد از اجرا در تهران، در جشنواره‌های دانشجویی مکزیک و رومانی که از طرف «آی تی آی» جهانی برگزار می‌شد، به عنوان نماینده‌ای از تئاتر دانشگاهی ایران روی صحنه رفت.

منبع: ایسنا

401227