آیا می‌دانید در هفته به اندازه یک کارت بانکی پلاستیک می‌خوریم؟

نتایج آخرین تحقیق پژوهشگران نشان می‌دهد هر فرد به طور متوسط هفته‌ای به اندازه یک کارت بانکی پلاستیک وارد بدن خود می‌کند.

تصویر آیا می‌دانید در هفته به اندازه یک کارت بانکی پلاستیک می‌خوریم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مجله نشنال جئوگرافیک در گزارشی که شماری از رسانه‌های عربی بخش هایی از آن را بازتاب دادند، میانگین ریزدانه‌های پلاستیکی را که سالانه وارد بدن هر انسان بالغ می‌شود بین ۳۹ تا ۵۲ هزار عدد اعلام کرد. این مواد یا از طریق بسته‌بندی‌های پلاستیکی غذا و فست‌فودها یا به دلیل عادت‌های غلط تهیه و آماده‌سازی روزانه غذا وارد بدن می‌شود.

مولفان این تحقیق که از جمعیت شیمی‌دانان آمریکا هستند تاکید دارند مواد پلاستیکی موجود در کیسه‌های پخت غذا که از نایلون ساخته شده‌اند یا لیوان‌های کاغذی که از لایه داخلی پلاستیکی برخوردار هستند، تریلیون‌ها نانو قطعات را در هر یک لیتر آبی که در مجاورت خود دارند چه سرد باشد و چه گرم رهاسازی می‌کنند.

کیسه‌های فریزر نیز که به بخش لاینفکی از فرهنگ نگهداری غذا در فریزر و یخچال تبدیل شده است نیز از جمله منابع رهاسازی این ریزقطعات هستند.

لیوان‌های یک‌بارمصرفی که جداره داخلی پلاستیکی دارند نیز یکی از منابع بزرگ رهاسازی نانو قطعات پلاستیک در نوشیدنی‌های گرم محسوب می‌شوند و ما نادانسته از این طریق این پلاستیک‌ها را به داخل بدن خود منتقل می‌کنیم.

این کارشناسان می‌گویند، درپوش پلاستیکی‌ای که روی لیوان‌های قهوه گذاشته می‌شود تا گرمای قهوه حفظ شود نیز فعل و انفعالاتی با بخار این نوشیدنی به وجود می‌آورد و نانوقطعاتی از پلاستیک تولید و به داخل لیوان وارد می‌کند.

401013