برخورد قضایی با قاچاق کافی نیست

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه قبح کلمه قاچاق به کلی از بین رفته است، گفت: واردکننده رسمی و قانونی، در کنج بازار نشسته و این قاچاقی است که برای بازار تعیین تکلیف می کند.

تصویر برخورد قضایی با قاچاق کافی نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا مناقبی با اشاره به عرضه کالای قاچاق در سطح بازار، اظهار کرد: ما بارها و بارها به مسئولین مربوطه هشدار داده ایم که این حجم از کالای قاچاق، نشان دهنده خطا و اشتباه در تعیین استراتژی‌ها، رویکردها و سیاست‌های تجارت خارجی کشور است ولی متأسفانه به نظر می‌رسد که در برخی حوزه‌ها و بخش‌ها، قبح کلمه قاچاق به کلی از بین رفته است.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: برخورد قضائی و انتظامی با پدیده شوم قاچاق ضروری است ولی کفایت نمی‌کند و باید ریشه‌ها و دلایل قاچاق را رصد کرد. بهتر است نگاهی مبتنی بر مؤلفه‌های اقتصادی به این پدیده داشت و آن را از زاویه جدیدی نگریست.

به گفته مناقبی، وقتی تقاضا برای یک کالا وجود دارد و تولید داخلی به هر دلیلی نمی‌تواند آن تقاضا را پوشش دهد، مسیر برای قاچاقچی باز می‌شود. قاچاقچی شروع به فعالیت می‌کند و به مرور برای فعالیت خود زنجیره ایجاد می‌کند. آهسته آهسته آنقدر فربه و قدرتمند می‌شود که جایگزین تجار اصیل و قانونمند و حذف کردنش از بازار، کار بسیار دشواری می‌شود.

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: قاچاق به یک پدیده لجام گسیخته تبدیل شده و این توقع از دولت سیزدهم وجود دارد که با دور اندیشی، ابتکار عمل را به دست بگیرد و به صورت ریشه‌ای و نه شعاری به این موضوع بپردازد.

واردکننده رسمی در کنج بازار نشسته است

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای شده است که واردکننده رسمی و قانونی، در کنج بازار نشسته است و این قاچاقی است که برای بازار تعیین تکلیف می‌کند.

مناقبی با انتقاد از خودتحریمی ها در عرصه تجارت خارجی اضافه کرد: واردکنندگان قانونی، درگیر انجام فرآیندهای لازم و اخذ مجوزهای مربوطه از دیوانسالاری عظیم و ابرقدرت دولتی هستند و وقت و انرژی و توان آنها صرف رهایی از دست اندازها و سرگردانی‌های میان دستگاه‌های دولتی می‌شود و در آن سو، قاچاقچیان با فراغی باز و بدون هیچگونه نظارتی، بازار را تحت سیطره خود قرار داده اند.

رئیس مجمع واردات تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما، توجه دولت به رأی و نظر تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی است. اگر دولت به بلوغ فعالان اقتصادی اعتماد کند و اجازه نقش آفرینی به انجمن‌های تخصصی دهد، قطعاً فضای کسب و کارهای قانونی تسهیل می‌شود و سودآوری قاچاق کاهش پیدا می‌کند.

مناقبی افزود: بارها شاهد بوده ایم کسانی به بهانه‌های مختلف، اجازه نمی‌دهند که بازرگانان و واردکنندگان قانونی کشور، مشکلات و معضلات تجارت خارجی را تشریح کنند، به نظر من این افراد، خواسته یا ناخواسته در حال امدادرسانی به تجارت غیررسمی و قاچاقیان هستند.

وی تصریح کرد: قول می‌دهم به همان اندازه که تحریم‌های داخلی کاهش پیدا کند، مشوق‌ها و سودآوری‌های پدیده شوم قاچاق نیز کاهش یابد.

منبع: مهر

400940