پوتین: من پتر کبیر هستم!

پوتین درباره فتوحات امپراتور روسیه گفت: «تقریباً چیزی تغییر نکرده است. پتر کبیر ۲۱ سال جنگ در شمال را رهبری کرد. نه با این هدف که جای جدیدی را فتح کند بلکه در حال تصرف بخش‌هایی از خود روسیه بود.»
تصویر پوتین: من پتر کبیر هستم!

به گزارش سایت خبری پرسون، دیلی میل نوشت: "اکنون به نظر می‌رسد نوبت ماست که سرزمین‌هایمان را پس بگیریم": پوتینِ خندان، سوئد را تهدید می‌کند و خود را با پتر کبیر ظالم مقایسه می‌کند، در حالی که به طرز وحشتناکی اسکاندیناوی را تهدید می‌کند.

دیلی میل می نویسد که رئیس جمهور فنلاند ساعاتی پس از سخنان تهدید آمیز پوتین، به طور ناگهانی شام با پادشاه سوئد را لغو کرد.
دیروز، رئیس جمهور فنلاند به طور ناگهانی یک شام با پادشاه سوئد در یک جزیره دورافتاده فنلاند را لغو کرد، درست چند ساعت پس از اینکه ولادیمیر پوتین به کارآفرینان جوان روسی درباره بازگرداندن زمین های دزدیده شده از روسیه پوزخند زد
قرار بود رئیس جمهور فنلاند و همسرش با کارل گوستاف شانزدهم پادشاه سوئد و ملکه سیلویا شام بخورند، اما این مراسم لغو شد. رییس جمهور فنلاند و همسرش در مراسم افتتاحیه شرکت کردند، اما مراسم را نیمه تمام رها کردند.

نمایشگاهی که به مناسبت تولد ۳۵۰ سالگی تزار روسیه در مسکو برگزار شد، برای رئیس‌جمهوری فعلی این کشور فرصت مناسبی بود تا بار دیگر، از حمله نظامی خود به اوکراین دفاع کند و مدعی شود که اقدام‌های او در ادامه راهی است که تزار روسیه آغاز کرده بود.

پتر کبیر مشهورترین رهبر سیاسی روسیه است که در قرن هجدهم میلادی این کشور را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرد. او در سال ۱۷۰۰، برای دستیابی به سواحل دریای بالتیک با امپراتوری سوئد وارد جنگ شد؛ این جنگ نزدیک به ۲۱ سال طول کشید و در نهایت پیمان صلحی میان دو کشور امضا شد که به موجب آن، بخش‌هایی از دریای بالتیک به دست روسیه افتاد.

ولادیمیر پوتین در مراسم جشن ۳۵۰ سالگی تزار روسیه، به جنگ با سوئد اشاره کرد و گفت: «خیلی‌ها تصور می‌کنند که پتر کبیر در جنگ سوئد دنبال این بود که چیزی را تصاحب کند؛ در حالی‌ که او چیز جدیدی را تصاحب نکرد؛ بلکه سرزمین‌هایی را پس گرفت.»

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود، حمله نظامی به اوکراین را با جنگ سوئد مقایسه کرد و با ادعای بازپس‌گیری سرزمین‌ خود، حمله به اوکراین را حق روسیه خواند. او به کشورهای غربی نیز کنایه زد و گفت: «زمانی که تزار روسیه سن‌پترزبورگ را در سرزمین‌های تسخیرشده ساخت، هیچ‌یک از کشورهای اروپایی آن را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت نشناختند.»

اشاره او به اقدام اخیر کشورهای غربی بود که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و تصرف بخش‌هایی از خاک این کشور، اعلام کردند که حاکمیت مسکو بر این سرزمین‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند.

400855